Ei pelkkää hifistelyä: tekninen härpäke saattaa olla ratkaiseva motivaattori liikkumiseen

Kaikki apuvälineet, jotka saavat ihmisen lisäämään aktiivisuuttaan, ovat tervetulleita. Takavuosien mestarijuoksijalla on myös yksinkertainen neuvo: nouse ylös sohvalta.

Kotimaa
Kuvassa syke- ja aktiivisuusmittareita
Heini Holopainen / Yle

Elohopeamittari näyttää -26, kun Esko Huttu hölkkää kotiovelleen juoksulenkiltä. Kevyeltä juoksulenkiltä.

– Kovassa pakkasessa ei ole terveellistä rehkiä. Syke ei saa nousta korkealle tällaisessa pakkasessa ja hengitys pitää suojata, Huttu muistuttaa.

1980-luvulla puolenkymmentä aikuisten suomenmestaruusmitalia mailerina saavuttanut Huttu sanoo, että "vanhan" urheilijan ja nykyisen kuntoilijan on hyvä löytää uusia tapoja motivoitua kuntoiluun. Ja houkuttimia löytyy, Huttu muistuttaa.

– Kaikki apuvälineet, jotka saavat ihmisen nostamaan perseen penkistä, ovat tervetulleita, Huttu jyrähtää taputellen ranteessaan tikittävää urheilukelloa.

Esko Huttu
Esko Huttu sanoo, että kaikki apuvälineet, jotka motivoivat liikkumaan, ovat tervetulleita.Ensio Karjalainen / Yle

– Eivät nämä erilaiset mittarit ja apuvälineet ole hifistelyä. Ne antavat liikkumiseen uutta potkua, kun ikää tulee lisää. Esimerkiksi nastat polkupyörässä ja kengissä ja karvapohjat suksissa ovat jo hyvä apu liikkumisessa, Huttu sanoo.

Esko Huttu muistuttaa, että kuntoiluun ei välttämättä tarvita teknisiä apuvälineitä. Riittää, kun raahaa itsensä sohvalta ulos ja lähtee vaikkapa kävelylenkille.

– Meillä on omat tapamme motivoitua liikkumaan. Minua motivoi esimerkiksi tämä sykemittari, jolla voin seurata reaaliajassa vaikkapa sitä, että millaisella sykkeellä siskonpoika on tehnyt juoksulenkin Australiassa, Huttu kertoo.

Perinteisetkin menetelmät toimivat yhä

Huttu painottaa, että erityisesti oman kunnon kehitystä voi seurata myös perinteisin menetelmin.

Eivät nämä erilaiset mittarit ja apuvälineet ole hifistelyä. Ne antavat liikkumiseen uutta potkua, kun ikää tulee lisää.

Esko Huttu

– Esimerkiksi ylikunnon voi havaita sekä perinteisesti että sykemittarilla; kun leposyke alkaa pysytellä keskimääräistä korkeammalla, tarkoittaa se sitä, että kroppa tarvitsee lepoa. Sykettä voi tarkkailla sormituntumalla tai rannekkeella, Huttu sanoo.

Hutun mielestä kuntoilu on järkevää aloittaa arkitoimien ohessa.

– Jos sinulla on mahdollisuus kävellä töihin, siitä on hyvä aloittaa. Kuntoilua voi sitten laajentaa kotona esimerkiksi jumppaamalla vatsa- ja selkälihaksia. Ei salille tarvitse välttämättä lähteä oikopäätä, Huttu opastaa.