Outoja olioita ja huumehoureisia kuvia – Hieronymus Bosch teki surrealismia jo 500 vuotta sitten

Hollantilaisen taidemaalarin Hieronymus Boschin kuolemasta tulee kuluneeksi viisisataa vuotta. Houreisia näkyjä maalanneen Boschin vaikutus näkyy vieläkin nykytaiteessa. Tutkijoille hänen taiteensa pysyy arvoituksena.

kuvataiteet
Yksityiskohta Hieronymus Boschin maalauksesta Maallisten ilojen puutarha (1500-1505).
Yksityiskohta Hieronymus Boschin maalauksesta Maallisten ilojen puutarha (1500-1505).Museo Del Prado / Wikimedia Commons

Alaston mies on tullut osaksi soitinta, hän on kasvanut siihen kiinni. Metalliset kielet lävistävät miehen vartaloa, kädet ovat ojentuneet taivasta kohti. Tai ehkä taivas ei olekaan oikea sana, nythän ollaan helvetissä.

Paljaiden ihmiskehojen vellovaa merta kiduttavat toinen toistaan kauheammat hirviöt. Kahdesta korvasta ja jättiläismäisestä veitsestä muodostunut kone pilkkoo ihmisiä pieniksi palasiksi. Paholaislintu pistelee poskeensa valkeita kehoja ja ulostaa niitä pohjattomaan, myrkylliseen kaivoon. Kammottava perhosen ja rotan sekasikiö työntää miekan avuttoman miehen vatsaan.

Gehennan puhdistavat liekit loimottavat taustalla.

Tällaisia näkyjä tarjoaa yli 500 vuotta sitten maalattu triptyykki Maallisten ilojen puutarha, joka on hollantilaistaiteilija Hieronymus Boschin tunnetuin ja arvoituksellisen maalaus.

– Hieronymus Boschin taiteessa herättää ihailua omaperäinen mielikuvitus ja fantasiamaailma joka näyttäytyy niin, ettei sille löydy suoria esikuvia aikalaistaiteesta tai aiemmastakaan taiteesta, intendentti Ira Westergård Sinebrychoffin taidemuseosta kertoo.

– Boschin taide pistää miettimään, mistä tässä oikein on kyse ja mistä tämä kaikki on lähtöisin. Onko tämä pelkkää taiteilijan mielikuvitusta vai löytyykö tähän kenties kirjallisia lähteitä? Onko tässä symboliikkaa, jota meidän tulisi yrittää ymmärtää, ovatko nämä ehkä arvoituksia joita voisi ratkaista Sherlock Holmes -tyyppisellä tavalla? Kaikkea tätä taiteen tutkijat ovat yrittäneet ratkaista viimeisten sadan vuoden aikana.

Hieronymus Boschin maalaus Maallisten ilojen puutarha (1500-1505).
Maallisten ilojen puutarhaMuseo Del Prado / Wikimedia Commons

Oman tiensä kulkija

Hieronymus Bosch syntyi vuoden 1450 tienoilla Hollannin pienessä mutta kukoistavassa s'Hertogenboschissa ja hänen alkuperäinen nimensä oli Jheronimus van Aken. Myös Boschin isoisä ja isä olivat taidemaalareita, muttei ole tietoa siitä, kuka hänet opetti maalaamaan.

Boschin elämänkaaresta tai siitä, mitä hän ajatteli, tiedetään varsin vähän, koska taiteilija ei jättänyt jälkeensä päiväkirjoja tai muistiinpanoja Leonardo da Vincin tapaan.

– Bosch matkusteli jonkin verran ja kävi mahdollisesti pohjois-Italiassa tutustumassa paikalliseen taiteeseen, mutta muutoin hän näyttäisi olleen aika uskollinen kotikaupungilleen, Ira Westergård kertoo.

Toisin kuin Jan van Eykin ja Albrecht Dürerin kaltaiset, realismia viljelleet keskieurooppalaiset varhaisrenessanssitaiteilijat, Bosch ryhtyi jo uransa alkuaikoina tuottamaan puulle epätodellisia, huumeisia näkyjä.

Yksityiskohta Hieronymus Boschin maalauksesta Maallisten ilojen puutarha (1500-1505).
Yksityiskohta Hieronymus Boschin maalauksesta Maallisten ilojen puutarha (1500-1505).Museo Del Prado / Wikimedia Commons

Arvostettu huipputaiteilija

Boschin taidetta leimaa uskonnollinen tematiikka, ja hän kuuluikin Illustre Lieve Vrouwe Broederschap (Siunatun äitimme ihailtu veljeskunta) -ryhmään, joka keskittyi Jumalanäidin palvomiseen. Veljeskunnassa oli oman aikansa eliittiä, muusikoita ja kuvataiteilijoita.

– Veljeskunnan kautta Bosch pystyi luomaan hyvin merkittäviä verkostoja. Vaikka hän oli ammattinsa puolesta käsityöläinen, kuten taiteilijoita tuolloin luokiteltiin, hänellä oli korkeassa yhteiskunnallisessa asemassa olevia asiakkaita. On arveltu, että Bosch olisi itsekin ollut varsin oppinut mies, Ira Westergård sanoo.

Yksityiskohta Hieronymus Boschin maalauksesta  Maallisten ilojen puutarha  (1500-1505).
Yksityiskohta Hieronymus Boschin maalauksesta Maallisten ilojen puutarha (1500-1505).Museo Del Prado / Wikimedia Commons

Huolimatta siitä, millaisena Boschin taide meidän silmiissämme näyttäytyy, hän ei ollut mikään kummasteltu ja hämmästelty marginaalitaiteilija. Boschin teoksiin liittyviä aikalaiskommentteja on tallella, mutta niissä kerrotaan pelkästään teoksien ulkonäöstä. Toisaalta hänen töitään kopioitiin jo varhaisvaiheessa ahkerasti, mikä kielii suosiosta ja arvostuksesta.

Voisi sanoa, että Bosch eli taiteilijaksi varsin hyvän ja onnistuneen elämän. Häntä pidettiin huippuammattilaisena jo elinaikanaan, ja hän eli noin 65-vuotiaaksi – oman aikakautensa mittapuun mukaan siis varsin iäkkääksi.

Hieronymus Bosch: The Adoration of the Magi (n. 1475).
Hieronymus Bosch: The Adoration of the Magi (n. 1475).The Metropolitan Museum of Art

Maalaus, jota ei ole tarkoitettu kaikille

Boschin taiteilijauraan ja _Maallisten ilojen puutarhaan liittyy visuaalisten arvoitusten lisäksi muitakin mustia aukkoja. _Kyseessä on nimittäin tilaustyö, muttei teemastaan huolimatta esimerkiksi kirkollista käyttöä varten valmistunut alttaritaulu.

–Teoksen tilaaja on selvästikin halunnut saada arvoituksellisen maalauksen, josta voi keskustella, ja joka myös herättää keskustelua. Jotkut tutkijat ovat sanoneet, että lähtökohtana on ollut tilata tarkoituksellisesti teos, jota kaikki eivät ymmärtäisi, Ira Westergård toteaa.

Vuonna 1517, eli vuosi Boschin kuoleman jälkeen, maalausta ryhdyttiin säilyttämään yksityispalatsissa Brysselissä. On mahdollista, että teos oli ollut siellä heti valmistumisensa jälkeen. Sitä säilytettiin yläluokkaisissa kodeissa, ja kuten moni muukin Boschin maalaus, se löysi tiensä nopeasti Espanjaan.

Yksityiskohta Hieronymus Boschin maalauksesta Maallisten ilojen puutarha (1500-1505).
Yksityiskohta Hieronymus Boschin maalauksesta Maallisten ilojen puutarha (1500-1505).Museo Del Prado / Wikimedia Commons

Karnevalistista pilkkaa

Vaikka Bosch oli elinaikanaan arvostettu taiteilija, hän katosi vuosisadoiksi taidehistorian lehdiltä, kunnes hänet sitten 1800-luvun lopulla löydettiin uudestaan. Boschin taidetta ryhdyttiin tulkitsemaan psykologian keinoin, ja hän oli esikuva monelle surrealistille. Viime aikoina taiteilijan teoksiin on löydetty myös ironinen ja humoristinen näkökulma.

– Tällä hetkellä hänen taiteessaan on korostettu satiirisia puolia ja sitä, että hän käyttää tunnettuja teemoja hiukan pilkallisellakin tavalla. Bosch tuntuu kääntävan maailman ylösalaisin karnevaalihengessä, Ira Westergård sanoo.

Bosch on löydetty uudelleen myös lähiaikojen populaarikulttuurissa._ Maallisten ilojen puutarhan _houreet ovat olleet suosittua polttoainetta etenkin levynkansitaiteelle. Maalausta on käytetty muun muassa Deep Purplen Aprilin, Michael Jacksonin Dangerousin, Pearls Before Swinen One Nation Undergroundin, Dead Can Dancen _Aionin _sekä saksalaisen punk-poppoon Die Toten Hosenin levyissä. Venäjältä löytyy jopa Hieronymus Bosch -niminen metalliyhtye.

Tänä vuonna Boschia myös juhlitaan näyttävästi s'Hertogenboschissa erilaisilla näyttelyillä ja karnevaaleilla (siirryt toiseen palveluun).

Hieronymus Boschin maalaus.
Lori Pondin Bosch Redux-sarjaaLori Pond

Bosch Redux – kunnianosoitus Boschille

Paitsi vanhalla mantereella, Hieronymus Boschin vaikutus nykytaiteeseen näkyy myös USA:ssa. Losangelesilainen valokuvaaja Lori Pond on tehnyt kokonaisen Bosch Redux -nimisen sarjan,jossa Maallisten ilojen puutarhan yksityiskohtia on lavastettu valokuviksi. Kuvia varten on esimerkiksi valmistettu käsityönä proteeseja.

– Ihastuin Boschin töihin jo useita vuosia sitten nähtyäni Maallisten ilojen puutarhan Madridin Pradossa. Kiinnostukseni vain lisääntyi, kun ostin Boschin maalaustaiteesta kertovan kirjan ja innostuin tutkimaan maalausten yksityiskohtia suurennuslasin avulla. Mitä enemmän katsoin, sitä enemmän näin, Pond muistelee.

Hieronymus Boschin maalaus.
Lori Pondin Bosch Redux-sarjaaLori Pond

– Monet ihmiset vertaavat Boschia Pieter Bruegel vanhempaan ja Giuseppe Arcimboldoon, mutta minun mielestäni häntä ei voi verrata kehenkään. Hän on todella ainutlaatuinen taiteilija.

Bosch Redux-sarjan kuvia oli esillä viime vuoden lopulla Los Angelesin Carmel Visual Arts -keskuksessa, jossa kokonainen näyttely keskittyi Boschista vaikutteita ottaneeseen taiteeseen.

Myös amerikkalainen pitkän linjan valokuvaaja Joel-Peter Witkin on hyödyntänyt töissään Boschin toisinaan makaaberiakin maailmaa. Michael Connellyn dekkareissa taas esiintyy etsivä Hieronymus "Harry" Bosch.

Bosch, uskonto ja unet

Pondilla on oma käsityksensä siitä, mistä Bosch hankki inspiraationsa.

– Monet epäilevät, että Bosch käytti jonkinlaisia huumaavia aineita ja sai tätä kautta näkyjä tauluihinsa. Tosin tästä ei ole minkäänlaisia todisteita. Sitten on uskonto. Bosch oli omistautunut maalaamaan uskonnollista tematiikkaa, ja uskonnollinen ikonografia tulee esille myös hänen maallisissa töissään.

– Losangelesilaisen kuraattorin Betty Brownin mukaan Boschin taiteeseen ovat vaikuttaneet myös keskiaikaiset unikirjat. Näissä kirjoissa kerrotaan, että unet tulevat suoraan Jumalalta ja opettavat ihmisille, kuinka he voisivat sovittaa unien avulla syntinsä.

Hieronymus Boschin kuvia miehen paidassa.
Mies New Orleansista ja Bosch-paita.Lori Pond

Hieronymus Boschia olisi mielenkiintoista verrata Lewis Carrolliin. Kumpaakin herraa on tutkittu ja tulkittu loputtomasti, mutta mitään vedenpitävää analyysia heidän taiteensa motiiveista ei ole.

Ehkä kummallakin on vain ollut omituinen huumorintaju. Maallisten ilojen puutarhan loputtomassa visuaalisessa virrassa lepää yksi poikkeava hahmo, kalpeaihoisen ja ruskeahiuksisen miehen muotokuva. Mies hymyilee vinosti katsellessaan ympärillään hyörivää ja pyörivää hulluutta.

Sehän on itse taiteilija Bosch.

Yksityiskohta Hieronymus Boschin maalauksesta Maallisten ilojen puutarha (1500-1505).
Yksityiskohta Hieronymus Boschin maalauksesta Maallisten ilojen puutarha (1500-1505).Museo Del Prado / Wikimedia Commons