Lidl ei lähde S- ja K-ryhmien hinnanalennuksiin: ”Teemme vuosittain tuhansia hinnanmuutoksia”

Lidl sanoo varmistavansa, että päihittää S- ja K-ryhmät ostoskorivertailuissa ilman näkyviä hinnanalennuskampanjoitakin. Suomen Lähikauppa – eli Valintatalot ja Siwat – puolestaan alentaa tukun tuotteitaan lähiviikkoina. K- ja S-ryhmä koventavat parhaillaan hintakilpailua uusilla alennuksilla.

talous
Lidl-myymälän logo.
Marijan Murat / EPA

Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen aikoo varmistaa, että Lidl pysyy hintakorivertailujen ykkösenä. Sipposen mukaan Lidlin lähtöasetelma kilpailijoihin verrattuna on erilainen, koska kaikissa Suomen myymälöissä tuotteiden hinnat ovat samat.

– Seuraamme markkinaa hyvin tarkasti, ja päämäärämme on varmistaa, että asiakkaamme saavat meiltä jatkossakin edullisimman ostoskorin. Teemme vuosittain tuhansia hinnanmuutoksia, joiden suuruusluokka vaihtelee sentistä useisiin kymmeniin prosentteihin, Sipponen vastaa Ylelle sähköpostilla.

Lidl ei siis aio seurata Suomen markkinajohtajien julkista nokittelua hintojen alennuksilla. Yhtiö ilmoittaa pitävänsä tuotteiden lähtöhintatason sellaisena, että se päihittäisi kilpailijat ostokorivertailussa kaikkina vuodenaikoina.

Suomen Lähikauppa puolestaan osallistuu tämänvuotiseen "alennuskierrokseen". Valintatalot ja Siwat omistava Lähikauppa sanoo alentavansa helmikuussa 150 tuotteen hintaa keskittyen tuoretuotteisiin, joita kuluttajat usein hakevat juuri kulmakaupasta.

Lähikaupassakin korostetaan Lidlin tavoin säännöllistä hintojen tarkistusta.

– Hintatasoa on kuitenkin seurattava jatkuvasti, jotta lähikaupassa asiointi pysyy kokonaisedullisena, Suomen Lähikaupan kaupallinen johtaja Anne-Mari Paapio sanoo.