Paineilmaa lumisiin vaihteisiin – ratkaisu junaliikenteen talviongelmiin?

Junien talviliikenteen sujuvuutta yritetään parantaa paineilman avulla. Liikennevirasto testaa parhaillaan järjestelmää, jonka on tarkoitus estää vaihteiden tukkeutuminen tuiskuavasta lumesta.

liikenne
Turun ratapiha.
Jouni Koutonen / Yle

Rautatieliikennettä vaivaavaan lumiongelmaan haetaan ratkaisua paineilmalla puhdistuvista vaihteista.

Ensimmäisiä, käsikäyttöisiä koelaitteistoja on testattu hiljakkoin valmistuneella Kehäradalla Helsingissä. Tavoitteena on kehittää kiskoihin asennettu, automaattinen paineilmajärjestelmä, joka estäisi vaihteiden tukkeutumisen lumipyryllä.

Viime vuoden kevättalven kokeissa laitteiston toimivuudesta ei kuitenkaan saatu juuri kokemuksia lumipulan vuoksi.

Liikenneviraston ratateknisen yksikön ylitarkastajan Tuija Myllymäen mukaan lunta jouduttiin tuolloin kuljettamaan testialueelle. Järjestelmästä odotetaankin enemmän käyttökokemuksia kuluvan kevättalven aikana, kun lumitilanne on suotuisampi.

Odotukset ovat kovat

Paineilmajärjestelmä on vasta kehitysvaiheessa, mutta Myllymäen mukaan odotukset ovat kovat. Testilaitteistoja on tarkoitus asentaa tulevana kesänä Oulun seudulle, jotta saadaan kokemuksia paineilman toimivuudesta sikäläisessä ilmastossa.

Suunnitelmia järjestelmän mahdollisesta käyttöönotosta ei Myllymäen mukaan ole, sillä testaus on vasta alkuvaiheessa. Hän ei myöskään halua vielä arvioida hankkeen kustannuksia.

Järjestelmää esitellään alan ammattilaisille Turun Logomossa alkaneessa Rata 2016 -tapahtumassa. Laitteistoa kehittää Liikenneviraston tilauksesta rataverkon infrastruktuuriin ja turvajärjestelmiin erikoistunut Proxion-konserni.

Aiemmin lumiongelmiin on haettu ratkaisua vaihteiden sähköisistä lämmitysjärjestelmistä ja käsipelillä luutimisesta.