TV:n katselumittauksissa huomioidaan pian myös Facebook-kommentit

Tutkitusti valtaosa älylaitteiden omistajista katsoo televisiota pikkuruudulta useammin kuin viikoittain. TV-mittauksiin erikoistunut monikansallinen Nielsen yrittää uudella mittaustavalla pysyä uusien katsomistapojen perässä.

kulttuuri
Kissakuva Twitter-sivustolla.
Älypuhelimien ja tablettien käyttäjille käsilaite on usein toinen televisio.Tiina Jutila / Yle

Lempisarjaa tai jääkiekko-ottelua on toisinaan yhtä kiehtovaa seurata nettikommenttien virrasta kuin silmät televisioon naulittuina. Tämän ovat huomanneet paitsi TV-yhtiöt, myös niille elintärkeät mainostajat.

TV:n suuri katsojamittausyhtiö Nielsen alkaa kattavasti mitata ohjelmien vaikutusta sosiaalisessa mediassa. Nielsen kertoo lyöttäytyneensä yhteen Facebookin kanssa arvioidakseen paremmin yleisöjen suuruutta.

Internetin mitattavassa muodossa käytäviä kahvipöytäkeskusteluja aletaan aluksi tarkkailla Yhdysvalloissa, Australiassa, Meksikossa ja Italiassa.

TV-mittauksia on arvosteltu siitä, etteivät luvut kerro television katselijoiden uusista käyttäytymismalleista. Esimerkiksi viime viikolla amerikkalaiset kanavapomot moittivat (siirryt toiseen palveluun)sanomalehti New York Timesissa, ettei suoratoistopalvelu Netflix kerro katsojalukujaan eikä niitä muutenkaan mitata.

Vuonna 2013 Nielsen ryhtyi huomioimaan televisiosarjojen nostattamaa Twitter-hälyä omalla mittarilla. Twitter-mittari on laskenut ohjelman aikana lähetetyt Twitter-viestit sekä viestit nähneet ihmiset. Nyt työkaluun lisätään Facebook-kommentit ja se nimetään Nielsenin sosiaalisten sisältöjen mittariksi.

– Nielsenin sosiaalinen mittaus muuttuu tarjotakseen ymmärrettävän ja yhdenmukaistetun kuvan siitä, miten kuluttajat vastaavat ohjelmien sisältöön sosiaalisessa mediassa, sanoi yhtiön sosiaalisen mittauksen johtaja Sean Casey tiedotteessa.

Los Angeles Timesin mukaan mittaus ei pääse käsiksi yksityisviesteihin (siirryt toiseen palveluun) Facebookissa, mutta kaikkiin julkisesti kirjoitettuihin viesteihin.

Nielsen perustelee uuden mittarin tarpeellisuutta tutkimuksella, jonka mukaan lähes 60 prosenttia älypuhelimien ja tablettien käyttäjistä katsoo laitteellaan televisiota vähintään useita kertoja viikossa.

Suomessa esimerkiksi Linnan juhlat on parhaimmillaan noussut lähetyksen aikana maailman suosituimpien Twitter-aiheiden joukkoon. Itsenäisyyspäivän vastaanotto on ollut vuodesta toiseen Suomen television katsotuin ohjelma.