Massiiviset yt:t Postissa – jopa 860 työpaikkaa katoamassa

Jakelumäärät ovat yhtä alhaiset kuin 60-luvulla, Posti kertoo tiedotteessa.

Yle Saame
Heikki Malinen yt-neuvotteluja koskevassa tiedotustilaisuudessa yhtiön pääkonttorilla Helsingissä.
Postin toimitusjohtaja Heikki Malinen yt-neuvotteluja koskevassa tiedotustilaisuudessa yhtiön pääkonttorilla Helsingissä tiistaina.Markku Ulander / Lehtikuva

Posti aloittaa valtavat yt-neuvottelut. Vakituisia työpaikkoja vähennettäisiin enimmillään jopa 860, Posti kertoo tiedotteessa. Aikeet kuulostavat työntekijöiden mielestä virheeltä tilanteessa, jossa postinjakelu takkuaa jo nykyisellä, moneen kertaan supistetulla henkilövahvuudella.

Postin tulot putosivat viime vuonna 75 miljoonaa euroa. Yhdessä vuodessa kirjeiden ja muun osoitejaettavan määrä väheni yli sadalla miljoonalla kappaleella. Jakelu vähenee rajulla tahdilla digitalisaation takia – suomalaisten palkkakuitit, laskut, lehdet ja onnittelukortit ovat muuttuneet kirjepostista sähköisiksi viesteiksi.

– Digitalisaatio on pudottanut Postin jakelumäärät jo 1960-luvun tasolle, sanoo toimitusjohtaja Heikki Malinen.

Uhattuna ovat työpaikat perusjakelussa, koko myynti- ja asiakaspalvelussa sekä hallinnossa. Postin lajittelu, sanomalehtien varhaisjakelu ja pakettipalvelut kuuluvat niihin, jotka eivät ole yt-neuvottelujen piirissä.

– Uskon, että jatkossa voimme myös luoda työpaikkoja, erityisesti paketti- ja logistiikkapalveluissa.

Kustannusrakenne on toimitusjohtajan mukaan liian korkea, suureksi osaksi palkkakustannusten takia. Palkkakustannuksista käytiin pitkä vääntö ja lakkoja viime vuonna. Sovun synnyttyä palkkoja ja työehtoja ei leikattu. Postilaisten ammattiliitto PAU kiitteli muun muassa, ettei työaika muuttunut "epäinhimilliseksi" eli päivittäin vaihtuvaksi.

Työskentelyä Helsingin postikeskuksessa.
Työskentelyä Helsingin postikeskuksessa viime marraskuussa.Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Postin kriisi tarkoittaa suuria muutoksia paitsi henkilöstössä, myös palveluissa. Yhtiön mukaan palvelu laajenee iltaa kohti. Posti väläyttää jakelun palvelevan jatkossa paremmin esimerkiksi elintarvikelogistiikkaa ja verkkokauppaa.

Muutoksia tulee myös asiointiin, jossa kasvokkainen asiakaspalvelu Postin toimipisteessä kanssa vaikuttaa menneeltä maailmalta. Postin omia liikkeitä on vielä 83, mutta niitä Posti on kertonut siirtävänsä lisää pidempien aukioloaikojen kumppaniliikkeille, joita on useita satoja.

– Jatkossa verkkosivut ja chat ovat ensisijaiset asiointikanavat, Posti toteaa.

Postilla oli viime syksynä yhteensä runsaat 21 000 työntekijää. Postin mukaan viime vuoden aikana yhtiöstä väheni noin 350 henkilötyövuotta irtisanomisilla ja vapaaehtoisilla järjestelyillä. Vuonna 2014 luku oli peräti noin 1 650.

Toissa viikolla Posti kertoi nostavansa postimerkin hintaa helmikuussa, koska yksittäisen lähetyksen jakelu on kirjepostin vähennettyä käynyt kalliimmaksi.

Korjattu kello 16.25: Vuosien 2014 ja 2015 henkilöstövähennykset olivat jutussa aiemmin virheellisesti päittäin.