Tipaton tammikuu on tuskien taival ravintoloille – alan ammattilaiset eri mieltä hyödyistä

Tipaton tammikuu on jo vuosikymmeniä vanha suomalainen perinne. Noin 20 prosenttia suomalaisista alkoholia käyttävistä aikuisista aloittaa tipattoman tammikuun reippaana uuden vuoden starttina. Sen tarpeellisuudesta ollaan kuitenkin eri mieltä.

Kotimaa
Tyhjä ravintola
Yle

Joulun ja uuden vuoden hemmottelujakson jälkeen moni tekee ryhtiliikkeen elämäntavoissaan. Päätös alkoholittoman kuukauden viettämisestä vaikuttaa kiistatta positiivisesti omaan terveyteen, mutta ravintola-alalle se on myrkkyä.

– Tammikuu on meille tuskien taival, "Via Dolorosa”. Kun 20 prosenttia asiakkaista pitää tipattoman tammikuun, niin kyllä se näkyy myös liiketoiminnassa. Tammikuu on selkeästi vuoden hiljaisin kuukausi, myynti on reilusti alle puolet kesäkuukausien myynnistä, kertoo ravintoloitsija Ari Laakkonen Oluthuone Leskisestä.

Tipattomia tammikuita ei tarvittaisi ollenkaan

Timo Lappi

MaRa kritisoi Tipaton tammikuu-kampanjaa

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lapin mukaan tipattoman tammikuun vaikutukset näkyvät selkeimmin alkoholipainotteisissa ravintoloissa.

– Tipaton tammikuu, siitä puhuminen ja sen aloittaminen iskee ravintola-alaan huonoimpana mahdollisena ajankohtana. Kannustamme ihmisiä vastuulliseen, kohtuulliseen alkoholin nauttimiseen, ja siitä näkökulmasta katsoen näitä tipattomia tammikuita ei tarvittaisi ollenkaan, harmittelee Timo Lappi.

Kampanjan tarkoitus ei ole pilata kenenkään elinkeinoa  

Tipattoman tammikuun tunnettuutta ja näkyvyyttä on vuodesta 2012 alkaen koordinoinut Ehkäisevä päihdetyö ry. EHYT ry:n toiminnanjohtaja Kristiina Hannula ei halua kampanjan myötä aiheuttaa haittaa ravintoloitsijoille, vaan tarkoitus on saada ihmiset pohtiman omaa alkoholin käyttöä.

Tarkoitus on saada ihmiset pohtiman omaa alkoholin käyttöä

Kristiin Hannula

– Tällä kampanjalla ei haluta aiheuttaa ravintoloitsijalle mitään ikävää, päinvastoin. Ravintolassa voisi tehdä ehkä jotain muutakin kuin istua vain kavereiden kanssa kaljalla. Ravintoloiden pitäisi enemmän miettiä sitä, mitä muita aktiviteetteja asiakas voisi ravintolasta hakea.

Kristiina Hannulan myöntää, että kampanjoinnissa olisi EHYT ry:llekin itsetutkiskelun paikka. Tarkoitus ei ole pilata kenenkään elinkeinoa, vaan miettiä asiaa koko yhteiskunnan edun kannalta.

– Pitäisi ehkä kannustaa ihmisiä menemään ravintoloihin, eikä jäämään kotiin. Ravintolat voisivat panostaa enemmän vaikkapa ruokailuun, stand up -esityksiin tai muuhun vastaavaan. Kampanjoinnissa voisimme pyrkiä tukemaan myös ravintoloita, sanoo EHYT ry:n toiminnanjohtaja Kristiina Hannula.

Osa ravintoloista hengessä mukana

Oululaisessa ravintola Oluthuone Leskisessä tammikuu näkyy ravintolan asiakasmäärissä ja kertaostoksissa, mutta tipattomuus näkyy myös alkoholittomien juomien menekin kasvuna. Leskisessä on vietetty miltei kymmenen vuoden ajan Nyt riitti -kampanjaa, jossa tarjolla on erilaisia alkoholittomia oluita ja juomia.

– Me yritämme olla mukana tipattoman tammikuun hengessä. Tosin mielenkiintoinen piirre tässä on se, että helmikuun ensimmäinen viikonloppu on selvästi vilkkaampi kuin muut talven viikonloput. Me ollaankin sanottu sitä leikkisästi pikku Vapuksi, kapakoitsija Laakkonen naurahtaa.

Helmikuun ensimmäinen viikonloppu on selvästi vilkkaampi kuin muut talven viikonloput

Ari Laakkonen

Alkon hiljaisin kuukausi

Alko Oy:n mukaan tammikuu on vuoden hiljaisin kuukausi myymälöissä. Yleisesti tammikuussa eletään säästeliäämmin. Jouluna on ostettu joululahjoja ja panostettu juhlaan, arkena kulutus on maltillisempaa.

Myös yleiset talousnäkymät heijastuvat kulutukseen. Alko huomioi asiakkaat, jotka haluavat juhlakauden jälkeen viettää tipatonta tammikuuta tai kohtuullistaa alkoholin kulutustaan tarjoamalla valikoimassaan alkoholittomia vaihtoehtoja.