Twitterillä menee huonosti – #Teemugate osoittaa miksi

Asiantuntijan mukaan nyt on nähtävillä trendi, jossa viestintä sosiaalisessa mediassa siirtyy kohti pienempiä piirejä. Twitterissä taas ihmisillä ei ole kontrollia sen suhteen, miten omat twiitit lähtevät leviämään. Tämän huomasi myös Teemu Selänne.

talous
Älypuhelimen näyttö jossa Twitter auki.
Lex Van Lieshout / EPA

Twitter on vaikeuksissa. Käyttäjien määrä ei kasva toivotulla tavalla, sijoittajien usko rakoilee ja useampi johtoportaaseen kuuluva on jättänyt yhtiön lyhyen ajan sisällä. Aktiivisia kuukausikäyttäjiä palvelulla on viimeisimmän osavuosikatsauksen mukaan 320 miljoonaa, kun taas esimerkiksi Facebookiin kirjautuu kuukausittain lähes 1,6 miljardia ihmistä.

Yhtenä syynä Twitterin vaikeuksiin on sosiaalisen median käytön siirtyminen suuremmille joukoille suunnatusta massaviestinnästä kohti pienempiä yhteisöjä, arvioi Helsingin yliopiston viestinnäntutkimuskeskus CRC:n tutkimusjohtaja Mikko Villi.

– Twitter on hyvin vahvasti joukkoviestin kun taas somessa suunta on enemmän kohti intiimejä pieniä yhteisöjä, joissa voi rupatella vapaammin eikä tarvitse miettiä niin paljon minkälaisen jäljen jättää verkkoon, Villi sanoo.

Joka leikkiin ryhtyy

Koulun pihalla tai työpaikalla kesken jäänyt keskustelu jatkuu samalla porukalla sosiaalisessa mediassa, mutta koko maailmalle avoimeen viestittelyyn harvemmalla on halua. Kynnys Twitterissä aktivoitumiseen on korkeampi.

– Se on aika vaativa alusta. Keskustelu lähtee hyvin nopeasti liikkeelle ja elää sen muutaman tunnin. Jos twiittaa ja kirjautuu uudestaan Twitteriin vasta seuraavana päivänä, on myöhäistä enää lähteä mukaan keskusteluun, Villi kuvailee.

Jos twiittaa ja kirjautuu uudestaan Twitteriin vasta seuraavana päivänä, on myöhäistä enää lähteä mukaan keskusteluun.

Tutkimusjohtaja Mikko Villi

Saman huomasi myös entinen jääkiekkoilija Teemu Selänne, jonka pakolaispolitiikkaa ja raiskauksia käsittelevät ulostulot alkoivat elää Suomessa omaa elämäänsä twiittaajan itsensä todennäköisesti nukkuessa Yhdysvalloissa.

Kuvakaappaus Teemu Selänteen tweetistä.
Twitter

– Teemugate on yksi esimerkki siitä, miten ihmisellä ei ole kontrollia sen suhteen miten omat twiitit lähtevät leviämään. Voi olla, että ihmiset ovat nykyään varovaisempia.

Twiittiensä takia somemyrskyn silmään ei joudu pelkästään julkisuuden henkilöitä.

Entuudestaan suurelle yleisölle tuntematon Justine Sacco (siirryt toiseen palveluun)twiittasi rasistisen vitsin ennen lentoa Yhdysvalloista Etelä-Afrikkaan vuonna 2013. Yli kymmenen tuntia kestäneen lennon aikana twiitti nousi koko maailman puheenaiheeksi. Kun Sacco seuraavan kerran avasi puhelimen koneen laskeuduttua Kapkaupunkiin, huomasi nettiyhtiön viestintätehtävissä työskennellyt nainen saaneensa potkut.

Yhden tempun sähkösanomalaite

Digiyrittäjä Ville Tolvasen mukaan myös yrityksillä on vaikeuksia Twitterin hyödyntämisessä.

– Siellä ovat kaikki maailman tärkeät ihmiset paavista Yhdysvaltojen presidenttiin, mutta käyttötarkoitus on aika kapea. Yritysten on helpompi siirtää kokonaisvaltaisia sosiaalisen median palveluja Facebookiin tai Youtubeen, Tolvanen sanoo.

Tolvanen kuvailee Twitterin nykyistä roolia moderniksi sähkösanomalaitteeksi. Tolvasen mukaan Suomessa palvelua käyttää melko pieni mutta aktiivinen joukko. Reaaliaikainen nopea viestintä on palvelun vahvuus, mutta yhden hyvin hoidetun tempun taktiikka ei enää toimi.

– Sosiaalisen median kasvaessa ja kypsyessä Twitter ei vaikuta saavuttavan sitä suosiota, mitä visuaaliset videopohjaiset ja vapaasti tekstiä suoltavat alustat pystyvät tarjoamaan, Tolvanen arvioi.

Myös OP Ryhmän analyytikko Hannu Rauhala näkee Twitterin ongelmana sen keskittymisen liian kapealle alueelle.

– Haasteena on se, miten ansaintamallia pystytään tulevaisuudessa kasvattamaan tai luomaan jotain uutta, Rauhala sanoo.

Toisaalta Rauhalan mukaan sosiaalisen median markkinat ovat jatkuvassa liikkeessä ja Twitterilläkin on mahdollisuus uusiutua. Rauhala mainitsee esimerkkinä Twitterin omistaman Periscopen, jonka avulla kuka tahansa voi lähettää suoraa videokuvaa netissä.

Uhkana on se, että Twitteristä tulee nilkuttava Facebook.

Digiyrittäjä Ville Tolvanen

Uusiutumispaineet ovat johtaneet myös spekulointiin siitä, että Twitter hylkäisi palvelulle keskeisen 140 merkin rajoituksen. Ville Tolvasen mielestä rajoituksen poistamisessa on vaaransa.

– Uhkana on se, että Twitteristä tulee nilkuttava Facebook jos sinne aletaan tuottaa pikaviestien sekaan epäkuranttia ja laajaa materiaalia. Joku askel Twitterin on kuitenkin pakko ottaa, mutta se on tosi vaikeaa, Tolvanen sanoo.

Toimittajien ja poliitikkojen hiekkalaatikko ei riitä

Tiedotuskanavana Twitterin merkitys ei ole ainakaan vähentynyt. Syksyllä hallituksen natistessa liitoksistaan oli tieto öisten sote-neuvotteluiden lopputuloksesta Twitterissä ennen valtioneuvoston linnan edessä päivystäviä toimittajia.

Pelkästään asiantuntijoiden, poliitikkojen ja toimittajien sosiaalisen median markkinat eivät kuitenkaan kasvuhakuiselle yhtiölle riitä. Kohtalonkysymyksenä on suuren yleisön kiinnostus, mikä on tutkimusjohtaja Mikko Villin mukaan muuttumassa mikroblogipalvelun kannalta epäedulliseen suuntaan.

– Facebook ja erityisesti pikaviestipalvelut tarjoavat paremman alustan pienille piireille, missä ei tarvitse miettiä niin paljon mitä tuli sanottua ja nostetaanko joku huomenna seinälle siitä, mitä on sanonut verkossa, Villi sanoo.