Lelujäteiltä toivotaan yhä realistisempia hahmoja: Barbien vyötärö leveni viimein

Lelujätit Mattel ja Lego ovat muokanneet lelujaan asiakaspalautteen vuoksi. Yritysten tuotteita pidetään vaikutusvaltaisina, sillä niillä leikkivät miljoonat lapset ympäri maailman.

kulttuuri
Mattelin uusia Barbie-hahmoja.
Mattelin uusia Barbie-hahmoja.Mattel / EPA

Aiemmin hyvin hoikkana, vaaleana ja sinisilmäisenä myydyn Barbie-nuken rinnalle on tullut kurvikkaita, pitkiä ja lyhyitä nukkeja. Vartalomallin muutos on iso askel, sillä Mattelia on moitittu liian yksipuolisesta naiskuvasta jo vuosikymmenten ajan.

Mattelin mukaan he tarjoavat tytöille nyt vaihtoehtoja, jotka vastaavat paremmin maailmaa heidän ympärillään. Uusia nukkeja myydään kymmenillä eri hiustenväreillä. Myös kasvojen malleja ja ihonvärejä on lukuisia.

Aiempaa monipuolisemmat barbiet ovat saaneet sosiaalisessa mediassa myönteisen vastaanoton. Yritykseltä toivotaan tosin jo seuraavaa askelta, eli niin sanottua isävartaloista Ken-nukkea.

Lego-ukko sai pyörätuolin

Pyörätuolissa istuva Lego-hahmo avustajakoiran seurassa.
Daniel Karmann / EPA

Toinen lasten suosikkilelubrändi Lego on ollut niin ikään ollut suurennuslasin alla. Lego-ukkoja on myyty monen värisiä ja etnisiltä taustoiltaan erilaisia jo aiemminkin, mutta viime aikoina yritykseltä on vaadittu entistä monipuolisempia hahmoja.

Keskustelu alkoi, kun Lego julkaisi pyörätuolissa istuvan figuurin, joka esitti vanhempaa miestä. Kansalaisliike #ToyLikeMe alkoi kampanjoida asiasta ja keräsi lyhyessä ajassa yli 20 000 nimeä adressiin, jossa vaadittiin pyörätuoliin myös nuorempaa hahmoa.

Allekirjoittaneiden mielestä pyörätuolissa istuva nuori voisi toimia kannustavana esimerkkinä kaikenlaisille lapsille. He myös toivoivat pyörätuolissa olevan hahmon pääsevän mukaan hauskoihin leikkeihin sairaalamaailman sijaan.

Lego otti palautteen vastaan ja toi lelukauppoihin pyörätuolissa istuvan nuoren miehen. Ilmeikkäällä hahmolla on pipo päässään ja seuranaan avustajakoira.