Asiakkaat ihmeissään: Energiavirasto selvittää Carunan tiedottamista sähkön siirtohintojen korotuksista

Sähköverkkoyhtiö Carunasta on tulvinut yhteydenottoja alaa valvovalle Energiavirastolle. Kuluttajat ovat ihmetelleet Carunan ilmoittamia sähkön siirtohintojen korotusprosentteja.

talous
Carunan Keilaniemen sähköasema.
Sähköverkkoyhtiö Carunan sähköasema Espoon Keilaniemessä. Yle

Energiavirastoon on tullut jo parisataa kyselyä sähköverkkoyhtiö Carunan tavasta kertoa siirtohintojen korotuksista asiakkaille. Kuluttajat ovat olleet myös ihmeissään roimasta siirtohintojen korotuksista.

Carunalla on eri puolella Suomea yli 600 000 asiakasta. Moni ihminen on ynnännyt uutta sähkönsiirron hintaa ja saanut korotusprosentiksi huomattavasti suuremman luvun kuin mitä Caruna on kertonut.

Caruna on ilmoittanut asiakkaille siirtohinnan keskimääräisen korotusprosentin, joka on esimerkiksi Espoossa 22 prosenttia. Kotitaloudelle korotus voi kuitenkin olla selkeästi suurempi, riippuen asumismuodosta. Caruna on myös ilmoittanut hinnan verollisena, jolloin korotus näyttää pienemmältä kuin, jos veroa ei olisi huomioitu.

 Sähkönsiirtoyhtiö Carunan sähköverkkoa Espoossa  3. heinäkuuta 2014.
Sähkönsiirtoyhtiö Carunan sähköverkkoa Espoossa.Jussi Nukari / Lehtikuva

Kuluttajien keskuudessa on aiheuttanut hämmennystä se, että monet muut verkkoyhtiöt ilmoittavat korotuksen verottomana, jolloin korotuksen osuus näyttää asiakkaalle suuremmalta.

– Meille on tullut yhteydenottoja, että erilaisilla tavoilla on ilmoitettu. Selvitämme parhaillaan, onko ilmoitus tehty niin kuin laki sen sanoo. Tässä vaiheessa ei ole vielä sen enempää kerrottavaa, sanoo verkkotoiminnan johtaja Veli-Pekka Saajo Energiavirastosta.

Saajon mukaan hinnat ja niiden muutokset pitää ilmoittaa asiakkaille kuukautta ennen niiden voimaantuloa.

Saajo ei ota kantaa, pitääkö hinnankorotus ilmoittaa verollisena vai verottomana.

– Asiakkaille kerrotaan usein korotusprosentti, mutta tärkeämpää kuitenkin on, että asiakas näkee vanhan ja uuden hinnan selkeästi, sanoo Saajo.

Hintojen ilmoittamisesta ei ole aiemmin tullut valituksia

Saajo ei halua ottaa kantaa, onko Caruna toiminut jotenkin harhaanjohtavasti tai kaunistelevasti ilmoittaessaan prosentuaalisista korotuksista verollisena hintana.

Saajon mukaan hintojen ilmoittamisesta ei ole koskaan aikaisemmin tullut valituksia Energiavirastolle.

– Hintatasosta on tullut, mutta ei itse ilmoitusmenettelystä aiemmin, sanoo Saajo.

Muista yhtiöistä ei ole tullut valituksia, jotka koskevat tapaa ilmoittaa siirtohintojen noususta. Seuraavaksi käydään tapahtunutta läpi Carunan kanssa.

– Keskustellaan Carunan kanssa, miten asiat on tehty, sanoo Saajo.

Iskikö yhtiöihin ahneus? 

Energiavirasto sanoo, että yksittäisiin hintoihin se ei voi puuttua. Saajo sanoo silti olevansa yllättynyt, että sähköverkkoyhtiöt ovat niin hyvin perillä uusista hinnan valvontamenettelyistä ja siitä, että valvontaväli kohtuuhinnoittelun seuraamisessa on nyt neljä vuotta.

Seuraavan kerran hintojen kohtuullisuutta niin Carunan kuin muidenkin verkkoyhtiöiden osalta arvioidaan muutaman vuoden päästä.

– Neljän vuoden kuluttua, käytännössä siihen menee viisi vuotta, annetaan virallinen valvontapäätös. Puolentoista vuoden kuluttua saadaan alustava laskelma Carunan osalta, miltä se näyttää vuoden 2016 osalta, täsmentää Saajo.

Saajo ei myönnä, että Kilpailuvirasto olisi omalla toiminnallaan antanut sähköverkkoyhtiöille rahastuksen paikan mahdollistamalla voittoprosentiksi kuusi entisen kolmen sijasta, ja pidentämällä seurantajaksoa nelivuotiseksi.

Nyt seurataan, mihin yhtiöt investoivat.

– Me tietenkin katsotaan, mihin tämä raha kohdentuu, mikä on tarkoitettu investointeihin. Me seuraamme myös kahden vuoden välein kehittämissuunnitelmia, ja mahdollisesti puututaan siihen, jos investointeja ei ole lähdetty tekemään.

Suomessa on noin 80 sähköverkkoyhtiötä.