Kehä I:n uudet peltipoliisit nappasivat noin 100 ylinopeutta ensimmäisenä päivänä

Kehä I:lle asennettiin 35 uutta peltipoliisia, joiden toiminta alkoi maanantaina. Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja kertoo, että Kehä I on Suomen vaarallisin tieosuus, jos mitataan onnettomuuksien määrä kilometriä kohden.

Nopeusvalvontakamera
Automaattinen ylinopeuksien valvontakamera
Kehä I:n peltipoliisit nappasivat noin sata ylinopeuden ajajaa ensimmäisen vuorokauden aikana.Yle

35 uutta peltipoliisia aloitti valvontatehtävänsä kehä I:llä maanantaina. Ensimmäisen vuorokauden aikana kamerat räpsähtivät noin sata kertaa ylinopeutta ajaneiden kohdalla, kertoo poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein.

– On useita paikkoja, joissa jopa 80–90 prosenttia autoilijoista ajaa ylinopeutta. Uskon, että nopeudet tästä laskevat ja autoilijat itse ymmärtävät, että se ylinopeus ei ole järkevää ja vaarantaa liikennettä.

Jos ajaa ylinopeutta useita kilometrejä ja saa kolmet sakot samalla ajolla esimerkiksi peräkkäisistä peltipoliiseista, voi mahdollisesti menettää korttinsa hyllylle, Pasterstein kertoo.

– Siinä on silloin selvästi kolme eri valvontapistettä.

Pasterstein muistuttaa, että seitsemän kilometrin ylinopeus menee vielä huomautuksella, mutta kahdeksan kilometrin ylinopeudesta "käydään lompakolla".

Hän kertoo myös, että kaikki Suomen peltipoliisit mittaavat kaikkia suuntaansa meneviä kaistoja. Kehä I:llä kameroita on laitettu myös keskikaiteen puolelle sellaisissa paikoissa, joissa on ollut kolme kaistaa.

Peltipoliisi itsessään ei mittaa autoilijan nopeutta, vaan sen tekevät Pastersteinin mukaan "tiehen upotetut silmukat". Näin ollen ruuhkatilanteessa ei tule epäselvyyttä, kuka on ajanut liian kovaa.

Kehä I on Pastersteinin mukaan Suomen vaarallisin tieosuus, jos mitataan onnettomuuksia per kilometri.