Maljakoihin yritetään saada lisää kotimaisia kukkia – "Ruusuissa hävittiin Afrikalle"

Suomessa kukkia tuottavat pääosin pienet perheyritykset, joita on satoja. Kotiin suomalainen ostaa kukkia alle satasella vuodessa. Nyt ruokakaupan markkinajohtaja S-ryhmä haluaa lisätä kotimaisten kukkien myyntiään. Se voi tuoda lisää kysyntää ja työtä kukkien tuottajille.

Kotimaa
Vaaleanpunaisia ja keltaisi tulppaaneja
Moni suomalainen saa kevättä rintaan tulppaaneista.Anne Rahjola / Yle

Suomalainen ostaa vuodessa leikkokukkia alle satasella. Kauppapuutarhaliiton mukaan kukista alle puolet on kotimaisia, kun mittarina käyttää kotimaisen tuotannon ja kukkatuonnin arvoa.

Kauppapuutarhaliiton toiminnanjohtaja Jyrki Jalkasen mukaan vuodessa kotimaisen tuotannon arvo on noin 80 miljoonaa euroa ja ulkomainen tuonti on yli 100 miljoonaa euroa.

– Jos mietitään asteikolla 4–10, kukka-alalla on mennyt Suomessa 6+, sanoo Jalkanen.

Yksi syy kotimaisen leikkokukkatuotannon huonoon menoon on ulkomaisten kukkien virta Suomeen. Kun Suomi liittyi EU:hun, kukkien suojatullit poistuivat. Kukkatuonti vapautui ja sen seurauksena kukkatuotannosta katosi Suomessa satoja työpaikkoja.

Esimerkiksi kotimaista ruusutuotantoa ei enää käytännössä ole.

– Se hävittiin Afrikalle, Jalkanen toteaa.

Nyt Kauppapuutarhaliitto toivoo, että kotimaisten kukkien myynti lähtisi nousuun. Se voisi tietää lisää töitä suomalaisille kukkien kasvattajille.

Ajatus kotimaisten kukkien myynnin lisäämisestä on ruokakaupan markkinajohtajan S-ryhmän. S-ryhmä haluaa kasvattaa kotimaisten kukkien myyntiään: tavoitteena on vähintään kaksinkertaistaa se.

Käytössä kotimaisten kukkien myyntiä edistetään kausiajattelun avulla eli S-ryhmä tuo Prismoihin joka kuukausi myyntiin kaksi ajankohtaista kukkaa. Esimerkiksi nyt helmikuussa ajankohtaisia kukkia ovat Suomessa viljellyt tulppaani ja esikko

– Ihmiset kaipaavat tietoa siitä, milloin mikäkin kukka on parhaimmillaan. Haluamme myös madaltaa kynnystä ostaa kukkia, kuvailee valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmästä.

Lähiruoka tuli jo, seuraavaksi lähikukat

Kauppapuutarhaliitossa S-ryhmän avaukseen suhtaudutaan innostuneesti.

– Tämä on erittäin hyvä avaus, tarkoittaa hyvää. Suomalaisella kukka-alalla on osaamista. Aika näyttää, miten S-ryhmän avaus toimii, Kauppapuutarhaliiton toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen sanoo.

Tulppaanien ja esikkojen tuotanto on kotimaista, mutta saatavuussyistä tulevina kuukausina kaikki S-ryhmän myymät kukat eivät aina ole kotimaisia.

Suomessa kukkia tuottavat pääosin pienet perheyritykset, joita on 500–600. Henkilötyövuosissa mitattuna ala työllistää vajaan parintuhannen henkilötyövuoden verran.

S-ryhmän tavoitteena on ostaa kukat läheltä, paikallisilta tuottajilta aina silloin kun se on mahdollista.

– Meillä on jo lähiruokaa, nyt saadaan lähikukkia, Kauppapuutarhaliiton Jalkanen sanoo.

Kukkakaupoissa huolehditaan kukkien parhaasta mahdollisesta säilytysympäristöstä, mutta miten leikkokukkien käy ruokakauppojen hyllyjen välissä?

–Varastointi ja kuljetus tehdään sopivassa lämpötilassa ja joka päivä tulee uusia kukkia, vakuuttaa S-ryhmän valikoimajohtaja Antti Oksa.