Saksassa on jäykkää, Australiassa vielä vaikeampaa – vienti vaatii asiakkaan tuntemista

Vientiryritykseltä vaaditaan hyvän tuotteen lisäksi jalkatyötä, päättäväisyyttä ja valmiutta kohdata erilaisia kulttuureja. Amerikkalaiset ottavat hyvän tuotteen vastaan avosylin, saksalaisille kannattaa myydä saksaksi ja australialaiset vaativat taivuttelua.

Kotimaa
tosibox-nettisivut
tosibox

Oululainen teollisuuslaitteiden etäyhteysteknologiaan erikoistunut Tosibox tietää, mitä maailmalla menestymiseen tarvitaan. Viisi vuotta sitten perustettu yritys on myynyt tuotteitaan jo yli 70 maahan.

Tosibox panosti heti alussa voimakkaasti myyntiin ja jalkatyötä tehdään paljon, kertoo parhaillaankin myyntimatkalla Yhdysvalloissa oleva Tosiboxin toimitusjohtaja Tero Lepistö.

Tosibox toimii IOT:n eli esineiden internetin parissa ja se myy teollisuus- ja kiinteistöautomaatioalan yrityksille vpn-suojattua etäyhteyttä laitteisiin.

Yrityksen tavoitteena on saada tänä vuonna myyntiedustus jokaiseen Yhdysvaltain osavaltioon.

Australia on vielä pykälän Saksaakin vaikeampi.

Tero Lepistö

– Vastaanotto Amerikassa on ollut tuotteellemme hyvä. Me pystymme perustelemaan asiakkaalle, että he säästävät joko aikaa tai rahaa ja hyvillä perusteluilla tuotetta lähdetään heti kokeilemaan.

Saksalaisille saksaksi, Australia vaatii taivuttelua

Maanosien erilaiset kulttuurit ovat tulleet myyntimatkoilla tutuksi. Esimerkiksi Saksassa vastaanotto on Lepistön mukaan ollut heti jäykempää. Yritys onkin panostanut kielitaitoiseen työvoimaan.

– Saksassa asiointi pitää pystyä hoitamaan saksaksi. Meillä on kaksi kovaa saksankielen taitajaa talossa, mikä on näin pienelle yritykselle harvinaista.

Tosibox on saanut jalansijaa myös Australiassa, vaikka mantereen jähmeys ensin yllättikin.

– Australia on vielä pykälän Saksaakin vaikeampi. Siinä vaiheessa kun saksalainen sanoo kyllä, australialainen sanoo, että en minä vielä kuitenkaan.

Sen sijaan Kiinan valloituksen kanssa yritys vetää nyt henkeä. Kiinan lainsäädäntö on muuttumassa kyberturvallisuuden osalta, joten yrityksessä odotetaan, mikä Kiinassa muuttuu.

Haluamme pitää innovaation itsellämme.

Tero Lepistö

– Me emme lähde avaamaan meidän turvallisuuttamme Kiinan viranomaisille millään tavalla. Jos sellainen vaatimus tulee, nostamme kädet pystyyn ja toteamme, että se ei ole meidän maa.

Tuotteen kotipesä ja valmistus pysyvät Oulussa

Tosibox työllistää tällä hetkellä Oulussa parikymmentä henkilöä ja suunnitelmissa on lisätä väkeä, kertoo yhtiön toimitusjohtaja Tero Lepistö.

– Tullaan kasvattamaan kotipesässä porukkaa määrätietoisesti. 50-100 prosentin kasvu henkilöstömäärässä on koko ajan budjetoituna.

Myös itse tuotteen valmistus halutaan pitää Oulussa.

– Olemme vähän mustasukkaisia meidän tuotteestamme ja haluamme pitää innovaation itsellämme. Emme halua sitä kopioitavaksi mihinkään muualle.