Mutkainen ja vaarallinen kantatie halutaan oikaistavaksi kovalla lobbauksella

Kahdeksan kuntaa, kolmen maakunnan liitot ja joukko kuljetusyrityksiä vaativat jälleen valtiolta rahaa kantatie 63:n korjaamiseksi ja oikaisemiseksi. Alkupätkään on myönnetty jo 3,6 miljoonaa tien korjaamiseen Evijärveltä Inan kylän risteykseen saakka, mutta tie halutaan oikaistavaksi Kaustiselle asti. Tiellä kulkee entistä enemmän raskasta liikennettä.

liikenne
Kantatiellä 63 on vilkas rekkaliikenne.
Kantatiellä 63 on vilkas rekkaliikenne.Antti Kettumäki / Yle

Jättirekka menee mutkaisella ja kapealla tiellä nykien eteenpäin epätasaisuudesta johtuen. Säiliöissä on 50 tonnia rehua eli auton kokonaispaino on 76 tonnia. Tien pinta ei ole kovin hyvässä kunnossa ja tiepohjakin on parhaat päivänsä nähnyt.

Kantatie 63:lla kulkee entistä enemmän rekkoja, koska tie oikaisee matkaa Tampereelta Ouluun 40 kilometriä verrattuna valtatie 8:aan nähden.

Pasi Ala-Kasari ratissa.
Pasi Ala-Kasari ratissa.Antti Kettumäki / Yle

– Tämä on melko haastava pätkä ajaa varsinkin talvella, kun tie on polanteinen ja todella kapea. Tieltä saattaa helposti ajautua reunalla olevien heittojen takia ojaan, koska ne alkavat viemään helposti raskasta autoa, eikä mitään voi. Toisaalta tämä on tuttu pätkä ja osaa varoa pahimpia paikkoja, mutta aina ei voi etukäteen tietää mitä edessä on, sanoo Myllymäki Oy:n kuljettaja Pasi Ala-Kasari.

Ala-Kasari ajaa Raisiosta Ylivieskaan kolmisen kertaa viikossa.

– Tämä 25 kilometrin pätkä on tämän tien pullonkaula. Tietä pitäisi saada leveämmäksi ja suoremmaksi Kaustisen päässä. Tämä on sellainen tie, joka muistuttaa että aina tulee yllätyksiä. Kapealla tiellä on esimerksi paljon kävelijöitä, eikä tilaa ol yhtään liikaa, Ala-Kasari toteaa.

Hynttyyt yhteen

Evijärven kunnanvaltuuston puheenjohtaja Juha Alkio kertoo, että kunnat olivat ensimmäisenä halukkaita nostamaan koko tieosuuden korjaamisen esille.

– Me päätimme ottaa kopin asian eteenpäin viemiseksi ja kutsuimme koolle kuntien lisäksi maakuntaliittojen edustajat, kansanedustajia ja myös elinkeinoelämän yrityksiä lähti mukaan.

Evijärveltä Inan kylän risteykseen saakka on jo myönnetty korjausrahaa 3,6 miljoonaa euroa, mutta myös loppupätkä Kaustiselle asti halutaan korjata ja suoristaa.

– Valtion 600 miljoonan lisätalousarviosta saatiin rahaa ensimmäiselle pätkälle, joka oli varattu muun muassa teiden korjaamiseen ja kunnossapitoon. Ensimmäisessä palavereissa todettiin, että pätkä kerralla mennään eteenpäin.

Kantatie 63 on Evijärven ja Kaustisen välillä kapea ja mutkainen.
Kantatie 63 on Evijärven ja Kaustisen välillä kapea ja mutkainen.Antti Kettumäki / Yle

Taas valtion rahapussille halutaan mennä, kun syksyllä tulee lisää rahaa jakoon.

– Lisätalousarviossa on luvassa syksyllä 330 miljoonaa ja toivomme tietysti noin 10 miljoonaa, että Högnapasta Kaustiselle tie oikaistaan, jatkaa Juha Alkio.

Raskasliikenne kasvaa

Juha Alkion mukaan liikennemääriä seurataan jatkuvasti ja viime vuosien aikana määrissä on havaittu selkeää kasvua.

– Ely-keskus on tehnyt tutkimuksia siitä, miten rahti liikkuu. Valtatie 8:lla liikkuu tonneissa jo vähemmän tavaraa kuin kantatie 63:lla. Sen vuoksi myös isot yritykset lähtivät mukaan.

Evijärven kunnanvaltuuston puheenjohtaja Juha Alkio.
Evijärven kunnanvaltuuston puheenjohtaja Juha Alkio.Antti Kettumäki / Yle

Alkio kertoo, kuinka tie oikaisee matkaa esmerkiksi Tampereelta Ouluun.

– Tämän kautta matka on 40 kilometriä lyhyempi eli se näkyy polttoaineen kulutuksessa. Yritämme saada yhteisvoimin peruskorjauksen ja tien oikaisemisen läpi. Tällä tiellä on korkeat onnettomuustilastot. Ely-keskuksella on valmiina uusi tielinjaus Ina - Kaustinen välille.