Soini kuljetuskiistasta: Ikävä kyllä myös EU:n lakeja pitää noudattaa

EU:n komissio on jo vuosia vaatinut Suomea muuttamaan kuljetuksia koskevaa lainsäädäntöään. Aiemmat liikenneministerit Merja Kyllönen (vas.) ja Paula Risikko (kok.) vastustivat lakien muuttamista, mutta ulkoministeri Timo Soini (ps.) antoi kesällä esityksen, jonka mukaan Suomi taipuu komission vaatimuksiin.

Kotimaa
Ulkoministeri Timo Soini.
Ulkoministeri Timo Soini (ps.) eduskunnan suullisella kyselytunnilla 11. helmikuuta.Markku Ulander / Lehtikuva

Kabotaasikiistassa on kyse ennen kaikkea siitä, kuinka paljon ulkomainen liikenteenharjoittaja saa ajaa kuljetuksia Suomen sisällä. Suomen nykyisessä lainsäädännössä sallitaan vain 10 kuljetusta samalla autolla kolmen kuukauden aikana.

Jos Suomen lainsäädäntöä muutetaan hallituksen esityksen mukaisesti, saavat toisesta EU:n jäsenvaltiosta tulevat kuljetusyrittäjät ajaa Suomen sisällä kolme kuljetusta seitsemässä päivässä. Määrä tulee EU:n vuonna 2009 hyväksymästä asetuksesta, joka koskee maanteiden kansainvälisen tavaraliikenteen markkinoille pääsyä.

Suomi ja EU vääntäneet asiasta vuosia

EU:n komissio on jo vuosia paimentanut Suomea muuttamaan kansallista lainsäädäntöään EU-asetuksen mukaiseksi. Komissio otti yhteyttä Suomeen jo Merja Kyllösen ministerikaudella vuonna 2011.

– Silloin komissio tiedusteli, miten Suomi aikoo asiassa toimia, ja me ilmoitimme että pysymme linjassamme, sanoo nykyisin europarlamentaarikkona toimiva Kyllönen.

Seuraavaksi Komissio patisteli Suomea virallisella huomautuksella, joka tuli hallituksen pohdittavaksi vuoden 2014 heinäkuussa. Liikenne- ja Viestintäministeri Paula Risikko oli tuolloin asiassa aktiivinen, ja neuvotteli asiasta ulkoministeri Erkki Tuomiojan kanssa. Suomen EU-ministerivaliokunta päätti saman vuoden lokakuussa, että Suomi pitää edelleen kiinni omasta lainsäädännöstään, eikä tee komission vaatimia muutoksia.

– Ollessani liikenneministerinä arvioimme, että kotimainen kuljetusyrittäjyys on niin tärkeä Suomelle, että viemme asiaa eteenpäin huolimatta komission huomautuksesta, Risikko sanoo.

Komissio on kovistellut myös Tanskaa, mutta toistaiseksi maa on pitänyt kiinni kabotaasia rajoittavasta lainsäädännöstään ja ollut valmis menemään jopa EU-tuomioistuimeen. Risikko viittaa myös tähän.

– Sovin silloisen Tanskan ministerin kanssa, että yhdessä taistellaan, hän sanoo.

Komissio ei kuitenkaan jättänyt asiaa sikseen, vaan se teki vuoden 2015 huhtikuun lopussa niin katsotun perustellun lausunnon, jossa Suomea vaadittiin muuttamaan kuljetuksia koskevaa lainsäädäntöään vastaamaan EU:n asetusta.

Uusi hallitus muutti Suomen linjan

EU-lainsäädäntöä koskevat rikkomusasiat kuuluvat ulkoministerille, joten Timo Soini esitteli asian ministerivaliokunnassa viime kesäkuun lopussa. Uhkana oli, että jos Suomi ei muuta lainsäädäntöään komission vaatimalla tavalla, vie komissio asian EU-tuomioistuimen ratkaistavaksi. Valtioneuvoston yhteen sovitettu kanta oli, että Suomi muuttaa lainsäädäntöään.

Ulkoministeri Timo Soini perustelee päätöstä sillä, että Suomi olisi voinut joutua maksamaan suuria korvauksia.

– Suomen valtiolta olisi voitu hakea vahingonkorvauksia, jos EU asetuksen vastainen lainsäädäntö on voimassa. Tämä on äärimmäisen ikävä asia, hän sanoo Ylelle.

Olisiko Suomi voinut toimia kuten Tanska, eli kieltäytyä lainsäädännön muuttamisesta EU-tuomioistuimeen joutumisen uhallakin?

– Tottakai se olisi ollut mahdollinen vaihtoehto, mutta minä ja virkamiehet harkitsimme, voitammeko vai häviämmekö jutun. Pitää ottaa huomioon, että asia olisi tullut sitten vastaan vuoden tai kahden päästä ja mahdolliset vahingonkorvaukset myös, Soini sanoo.

Soini korostaa, että asia on nyt eduskunnan käsissä, ja asian aiheuttamaa vahinkoa voidaan minimoida ainakin talvirengaspakolla ja vinjettimaksuilla. Ulkoministeri katsoo myös, että koko ongelman juuri on siinä, että suomalaiset päättäjät epäonnistuivat siinä vaiheessa, kun EU:n kabotaasia koskeva asetus hyväksyttiin vuonna 2009.

– Ikävä kyllä EU:nkin lakeja täytyy noudattaa, vaikka liittymistä vastaan aikanaan äänestinkin, ulkoministeri toteaa.