Kasarimuistojen keräys onnistui – pojat kuuntelivat salaa tyttöjen musiikkia

Nuorten lehdet huolehtivat 1980-luvulla fanikulttuurin ruokkimista ennen internetiä. Suosikin julisteilla vuorattiin seinät ja Rockradio palautti nuoret radion pariin. Sitten tulivat korvalappustreot, musiikkivideot, VHS-kasetit ja kaupalliset radiot. Niin kasaria! -muistitietokeruu vahvistaa, että 1980-luvulla musiikin merkitys nuorisolle korostui entisestään. Ja sen, että pojat kuuntelivat salaa tyttöjen musiikkia.

musiikki
Dingo, Neumann ja sifionkihuivit ovat 80-luvun populaarikulttuurin ydintä.
Dingo, Neumann ja sifionkihuivit ovat 80-luvun populaarikulttuurin ydintä.Yle Elävä arkisto

1980-lukuun sukeltava Niin kasaria – nuorisokulttuurit ja suomalaisen yhteiskunnan muutos 80-luvulla –tutkimus aloitettiin Jyväskylän yliopistossa vuosi sitten. Ensimmäinen vaihe eli musiikkimuistojen keruu on nyt tehty. Tutkimus jatkuu muistojen purkutyöllä ja analysoinnilla.

Sähköinen internetkysely tuotti toistasataa musiikkimuistoa 80-luvulla nuoruuttaan viettäneiltä. Kolmisenkymmentä vuotta sitten musiikki yhdisti nuoria ja musiikki oli keskeinen ajanviete. Omista suosikkiyhtyeistä ja artisteista fanit halusivat tietää kaiken. Tärkeitä vaikuttajia olivat Ylen Rockradio ja vuosikymmenen puolivälissä tulleet musiikkikanava MTV ja kaupalliset radiot, jotka palauttivat nuoret radion pariin.

Kasarimusiikkikulttuuria ei ole aikaisemmin tieteellisesti tutkittu, mutta erilaisia muistelmateoksia on julkaistu vuosikymmenen artisteista ja bändeistä paljon. Nyt kerätyt parisataa musiikkimuistoa vie tutkijat aikamatkalle kasettinauhurien ja korvalappustereoiden aikaan, jolloin nuoriso oli vuorannut huoneen seinät idolien kuvilla ja Suosikin julisteilla.

Wham! -yhtye nousi 80-luvulla suosioon muun muassa videoilla musiikkikanava MTV:llä.
Wham! -yhtye nousi 80-luvulla suosioon muun muassa videoilla musiikkikanava MTV:llä. Yle Elävä arkisto

Korvalappusterot vapauttivat

Korvalappustereot aiheuttivatkin kateudenpuuskia, vaikka ne olivatkin kovia syömään paristoja. Niiden suurin merkitys oli siinä, että musiikin sai ottaa mukaan minne tahansa.

C-kasettia soittava korvalappustereo.
Musiikki lähti mukaan korvalappustereoilla.Pentti Palmu / YLE

– Ruotsinkieliseltä puolelta tuli esille käsite freestyle. Se tarkoittaa, että voi mennä ja tulla korvalappustereoiden kanssa vapaasti, kertoo professori Petri Karonen Jyväskylän yliopistosta.

1980-luvulla musiikin merkitys nuorison elämässä korostui entisestään verrattuna 1960- ja 1970 –lukuihin.

– Aika monet vastasivat, että musiikki oli tärkeä osa elämää ja vaikuttaa edelleenkin. Ja monien mukaan oikeastaan 80-luvun jälkeen ei ole tullut mitään oleellista musiikkia, kertoo Karonen.

Suosikki jyräsi

Vastauksissa musiikkimuistot liittyvät paljon sosiaalisen kanssakäymiseen ystävien kanssa. Nuorten lehdet, etenkin Suosikki, koettiin hirmutärkeiksi. Tutkijat huomasivat, että lehdet olivat täynnä lukijoiden kirjeitä, joissa annettiin lehdelle palautetta ja kyseltiin tarkkoja kysymyksiä artisteista ja fan clubeista, kun ei ollut vielä internetiä eikä Googlea.

Kaksi henkilöä lukemassa Suosikki-lehteä.
Suosikkia julkaistiin 1961-2012.Mikko Kuusisalo / Yle

– Fanitukseen liittyvät selkeästi konkreettiset esineet ja jutut. Julisteet, bändipaidat, hiustyyli ja pukeutumistyyli. Nämä näkyvät selvästi omana ryhmänään muistoissa, arvioi tutkija Tanja Välisalo.

Musiikkiin liittyvät muistot ovat pääsävyltään hyvin myönteisiä ja lämpimiä. Teksteissä paljastetaan ensisuudelmia ja kerrotaan festarimatkoista ystävien kanssa. Kasarimuistot myös vahvistavat, että 1980-luvun musiikkikulttuuria ei voi kiteyttää yhtenäiseksi. Pinnalla oli monia erityyppisiä musiikkikulttuureja.

– Hevarit eli hevimusiikinkuuntelijat, erilaiset popmusiiikin genret ja tiettyjen artistien ja bändien fanit. Madonna, Duran Duran ja tietysti Dingo ja sifonkihuivit mainitaan useassa muistelussa ja sormikkaat, joista on leikattu päät pois, listaa Välisalo.

Kajagoogookin muistetaan

Vastaajien mieleen olivat erityisesti painuneet 1980-luvun kotimaiset yhtyeet. Niitä muisteluissa mainitaan kuutisenkymmentä, kärjessä Dingo, Popeda, EppuNormaali ja Pelle Miljoona.

Paljon sellaisiakin, jotka eivät ole tänä päivänä tuttuja.

Petri Karonen

– Niitä on monia muitakin. Miljoonasade nousee myös esiin ja jos ulkomaisia katsoo, niin tietysti Madonna ja Duran Duran ovat keskeisimmissä rooleissa, mutta on siellä aika paljon sellaisiakin, jotka eivät ole tänä päivänä tuttuja, muun muassa Kajagoogoo, listaa Petri Karonen.

Irlantilaisyhtye U2 on Karosen mukaan yllättävän pienessä roolissa vastauksissa. David Bowie sen sijaan nousi usein esiin, mutta hänen uransa alkoi jo 1970-luvulla.

Pojat kuuntelivat salaa tyttöjen musiikkia

Nuoruusvuosien jäädessä taakse vastaajat suhtautuvat eri artisteihin ja bändeihin suvaitsevaisemmin kuin aikoinaan 1980-luvulla. Silloin vaikutti siltä, että tytöt tykkäsivät Duran Duranista ja pojat hevirockista. Miesten musiikkimuistoissa analyyttisimmät tekstit käsittelevät nimenomaan hevigenreä.

Dingoakin kuunneltiin, mutta sitä ei tunnustettu.

Petri Karonen

– Miehien vastauksissa todetaan myös, että nyt kun jälkikäteen ajattelee, niin kyllähän se Duran Durankin oli hyvä ja kyllä sitä Dingoakin kuunneltiin, mutta sitä ei tunnustettu. Moni sanoi, että salaa kuunteli sitä musiikkia mitä tytöt tai pikkusisko kuuntelivat, paljastaa Karonen.

Kolmisenkymmentä vuotta sitten musiikkitarjonta nuorille kasvoi ensin Ylen Rockradion avulla ja sitten vuosikymmen puolivälissä tulleiden kaupallisten radioiden ja kaapelikanava MTV:n avulla. Ne avasivat populaarikulttuurimaailman ikkunat nuorisolle uudella tavalla.

– Ylen rooli oli keskeinen, kun Rockradio alkoi vuonna 1980. Se veti suuren osan nuorista takaisin radion pariin, mikä oli jo menetetty 70-luvun mittaan. Ja sitten tulivat kaupalliset radiokanavat sekä kaapeli- ja satelliittikanavat, joista tuli musiikkivideoita. Niitä katsottiin kavereiden kanssa ja nauhotettiin VHS-kaseteille, kertoo Petri Karonen.

Hittimittarin kuvakombossa seikkailevat Timo T. A. Mikkonen, Madonna, Mikko Alatalo, Wham:in George Michael sekä Ray Parker Jr.
VIDEO: Hittimittari huolehti Ylen populaarimusiikkitarjionnasta TV:ssä vuosina 1984-88. Päätösjaksossa numero 61 Mikko Alatalo kiteyttää ohjelman nelivuotisannin.