Liikunnan merkitys syöpien ehkäisyssä vahvistuu

Säännöllinen liikunta pienentää erityisesti paksunsuolensyövän ja rintasyövän riskiä. Syöpäyhdistyksen mukaan riittävän liikunnan, terveellisen ravinnon ja painonhallinnan avulla voidaan ehkäistä vähintään kolmannes yleisimmistä syövistä.

tiede
Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

Tuoreessa Käypä hoito -suosituksessa (siirryt toiseen palveluun) on painotettu aiempaa enemmän liikunnan roolia syöpien ehkäisyssä ja myös syövänhoidon jälkeisessä kuntoutumisessa.

Suomen syöpäyhdistyksen ylilääkärin Eeva Ollilan mukaan näyttöä liikunnan syöpää ehkäisevästä vaikutuksesta alkaa kasautua yhä enemmän.

– Tällä hetkellä tiedämme vakuuttavasti, että liikunta ehkäisee rintasyöpää, paksunsuolensyöpää ja kohdun seinämän syöpää. Monista muistakin syöpälajeista on alustavaa näyttöä.

Liikunnan arvioidaan vähentävän (siirryt toiseen palveluun) paksunsuolen syöpää keskimäärin 40 prosenttia riippumatta painoindeksistä. Vähintään seitsemän tuntia viikossa liikkuvilla rintasyöpäriski on 25 prosenttia pienempi verrattuna vähiten liikkuviin.

Pysymällä normaalipainossa voi osin vähentää myös useiden muiden syöpien, kuten munuais-, haima- ja ruokatorven syövän, riskiä.

Miten liikunta ehkäisee syöpää?

Liikunnan syöpää ehkäisevää mekanismia ei ihan tarkkaan tiedetä. Ainakin se auttaa painonhallinnassa, vähentää matala-asteista tulehdusta ja lisää insuliiniherkkyyttä elimistössä.

– Mutta liikunnalla on myös ihan oma itsenäinen roolinsa. Myös liikkumattomuuden vähentämisellä näyttää olevan oma itsenäinen roolinsa. Siitä on valitettavasti vielä vähän näyttöä, ylilääkäri Ollila sanoo.

Ainakin rintasyövän osalta vakuuttavimmat tutkimustulokset syövän ehkäisystä ovat melko raskaasta liikunnasta. Syöpäyhdistyksen mukaan liikkumisen pitäisi olla myös lähes jokapäiväistä.

– Toisaalta esimerkiksi paksunsuolensyövän osalta tiedetään, että hyvin pienikin liikuntamäärä vähentää riskiä, Ollila sanoo.

Liikuntasuosituksiin tuplasti lisää

Kuopion liikuntalääketieteen tutkimuslaitoksen professori Rainer Rauramaa pistäisi liikuntasuosituksiin vielä toisen mokoman päälle.

– Yleiset liikuntaohjeet, joita väestölle on toitotettu, että ainakin viitenä päivänä puoli tuntia reipasta kävelyä tai vastaavaa, ovat hyvät, mutta seurantatutkimusten mukaan voi olla, että kannattaisi vielä pistää toinen puoli tuntia lisää liikuntaa.

Rauramaan mukaan vähäistä liikuntaa pitäisi kaikin keinoin välttää.

– Ei muuta kuin tossut jalkaan ja liikkeelle, hän sanoo.

Tupakoinnin vähentämisellä suurin vaikutus

Pelkästään tupakoinnin poistamisella saatettaisiin voida vähentää puolet syövistä, vaikka vain 16 prosenttia suomalaisista tupakoi, Syöpäyhdistyksestä arvioidaan. Heti sen jälkeen tulevat liikunta, ruokavalio ja painonhallinta.

Myös sattumalla ja perintötekijöillä on merkitystä syövän synnyssä.

Ollila kehottaa miettimään liikuntaa niin, että ei liiku ehkäistäkseen syöpää, vaan sen takia, että siitä tulee hyvä olo ja jaksaa paljon paremmin.

– Liikunnalla on todella monia vaikutuksia, sydän- ja verisuonitauteihin, mutta ihan omaan hyvinvointiin. Viimeaikaisten tutkimusten mukaan esimerkiksi masennuksen hoidossa liikunta on tosi tärkeä. Liikunnan kokonaisvaikutukset ovat todella merkittävät, Ollila sanoo.

Korjattu 17.2.: Liikunta lisää insuliiniherkkyyttä, eikä vähennä sitä.