Autot ja viihtyisä keskusta törmäyskurssilla – katuja halutaan kävelijöille

Jos ideat toteutuvat, niin Oulun Aleksanterinkatu pyhitetään kävelijöille. Keskustaa halutaan kehittää viihtyisämmäksi, ja osana sitä autoilua vähentää. Visioissa yhä useampi käyttäisi bussia ja polkupyörää, ja viettäisi aikaansa vehreällä puistokadulla. Monia autoilijoita suunnitelma närästää.

Kotimaa
Aleksanterinkatu Oulun keskustassa
Autoilu keskustan läpi Aleksanterinkadulla loppuu, mikäli katu katkaistaan autoliikenteeltä välillä Saaristonkatu-Hallituskatu.Antti Pylväs / Yle

Oulussa on heitetty ilmoille ajatus kävelykeskustan laajentamisesta Aleksanterinkadulle. Vilkasliikenteinen katu haluttaisiin katkaista autoliikenteeltä keskustan kohdalla, välillä Saaristonkatu - Hallituskatu.

– Aleksanterinkatu on tällä hetkellä kävelijän kannalta kuollutta vyöhykettä Rotuaarin ja torin välillä. Se voisi olla vehreä puistomainen osa Rotuaaria, hahmottelee Oulun kaupungin kaavoitusarkkitehti Mika Uolamo.

Vastaavia ideoita on toteutettu maailmalla

Autoilun rajoittaminen saa osakseen vastustusta. Monien mielestä jo nykytilanteessa keskustassa ja keskustan läpi on vaikea ajaa.

– Kaikkeahan sitä vastustetaan. Oulussa on vastustettu Kallioparkkia, Rotuaaria ja Kauppakeskus Valkeaa. Itse näen ne hyvänä kehityksenä, niin tämänkin idean, Uolamo toteaa.

Hän uskoo, että jos kaupungista löytyy tahtoa, suunnitelma autottomasta Aleksanterinkadusta toteutuu.

– Muualla maailmassa ja Euroopassa on paljon esimerkkejä vastaavanlaisista projekteista, joita on toteutettu määrätietoisesti siitä näkökulmasta, että on haluttu kehittää viihtyisää kaupunkikeskustaa.

Autoilu vähenisi tai siirtyisi muualle

Keskustan läpimenevä Aleksanterinkatu on vilkasliikenteinen. Kaupungin laskurin mukaan kadulla ajaa arkipäivisin keskimäärin 12 000 autoa, perjantaisin pari tuhatta enemmän.

Sen osittainen sulkeminen autoliikenteeltä ohjaisi autot muualle, luultavimmin pääosin Uusikadulle ja Pohjantielle.

– Oulussa liikennemäärät ovat aika pieniä, mutta kyllä se edellyttäisi katujärjestelyitä muuallakin kaupungissa, Oulun kaupungin kaavoitusarkkitehti Uolamo pohtii.

Pääpointti on, että osa liikenteestä siirtyisi busseihin ja polkupyörille, mikä on tavoiteltavaa.

Mika Uolamo

Hän uskoo, että kehittämällä keskustaa entistä enemmän kävelykeskukseksi, autoilu ja erityisesti keskustan läpiajoliikenne vähenee.

– Pääpointti on, että osa liikenteestä siirtyisi busseihin ja polkupyörille, mikä on tavoiteltavaa. Ja koska kaupungin tavoitteena on kehittää tulevina vuosina joukkoliikennettä, ideat tukevat toisiaan, Uolamo sanoo.

Ydinkeskustaan vehreä puistokatu

Aleksanterinkadun autottomuus on noussut esille jo vuosikymmeniä sitten. Nyt se on taas ajankohtainen, kun Oulussa on tekeillä keskustan kehittämistä ohjaava suunnitelma, Keskustavisio 2040.

– Keskustasta puuttuvat vehreät puistokadut, jotka toisivat huomattavasti elävyyttä. Jos ajatellaan, että autojen sijaan kadulla olisi paljon puita, paikkoja oleskelulle ja elävälle kaupunkikulttuurille, niin se oli huomattava parannut nykytilaan, Uolamo sanoo.

Keskustasta puuttuvat vehreät puistokadut, jotka toisivat huomattavasti elävyyttä.

Mika Uolamo

Uolamo hahmottelee, että puiden varjossa kadulla voisi olla paikallispanimoiden patioita, liikuntapisteitä ja paikkoja katutaiteilijoille.

– Talvella siellä olisi paikkoja sellaisille harrastuksille, joita torilla ei sen tuulisuuden vuoksi kannata tai voi harrastaa.

Idea voi toteutua muutamassa vuodessa

Ydinkeskustan kehittämisen viimeisin suuri askel oli Kivisydämen avaaminen. Seuraavaksi aletaan kehittää torialuetta, asemakeskusta ja Kuusisaarta. Vaikka nyt visioidaan, miltä Oulu näyttää vuonna 2040, autoton Aleksanterinkatu voi olla totta aikaisemminkin.

– Tämä on pitkäjänteinen projekti, jota ei tehdä huomenna. Mutta jos tahtotilaa löytyy, niin senhän voi toteuttaa jopa muutamassa vuodessa, Uolamo sanoo.

Uolamon lisäksi ideaa on esitetty kaupungin ja yliopiston järjestämässä Torialuekilpailun voittajatyössä. Viime vuonna aloitteen autottoman Aleksanterinkadun puolesta jätti Vihreiden kaupunginvaltuutettu Jenni Pitko.