Huumorilla Kiliposen työmaakin kääntyy voitoksi

"Ei mikkään mee kohtuuella - tulukoot ite laittamaan." Turhautuneen konekuskin nettihitti kuunneltiin myös metsäkoneyrityksessä. Ponsselle huumori on aivan keskeinen voimavara. Sitä tuodaan nyt Tekesin avulla muuallekin yritystoimintaan.

talous
metsäkone
Yle

Huumorista strategisia työkaluja innovatiiviseen liiketoimintaan eli HURMOS-hankkeen tavoitteena on tutkia ja kehittää suomalaisten yritysten huumoriosaamista liiketoiminnassa. Siinä on työmaata niin kuin Kilposella konsanaan.

Hurmoksessa huumoria tuodaan tykö suomalaisten yritysten toimintaan. Kyse on Tekesin tukemasta hankkeesta, jossa yhdistetään niinkin mielenkiintoinen sanapari kuin teknologia ja tunne.

– Meistä on todella upeaa, että nimenomaan teknologiakehitystä ja innovaatio-toimintaa rahoittava Tekes lähtee tukemaan tällaista hanketta. Tekes haluaa että me lähestymme kaikkia suomalaisia vientiyrityksiä, kertoo Hurmos-hankkeen vastuuhenkilö Taina Vuorela jonka väitöskirja kertoi siitä miten huumoria käytetään strategisesti teollisissa liikeneuvotteluissa.

Tekes ja tunteet

Kyse on Tekesin hankkeesta jossa on - poikkeuksellisesti - myös tunnetta mukana.

Hankkeessa kartoitetaan huumorin strategisia käyttömahdollisuuksia yritysten sisäisessä että ulkoisessa toiminnassa ja viestinnässä.

Hankkeessa on mukana myös vieremäläinen metsäkoneyritys Ponsse. Ponssen hallituksen puheenjohtaja Juha Vidgren mieltää huumorin tärkeäksi osaksi bisnestä.

– Huumorin käyttö pitää organisaation sopivasti tasavertaisena. Useimmiten huumori kohdistuu johtoon ja sillä on iso merkitys sille että homma toimii, sanoo Juha Vidgren.

Tämä kuunneltiin Ponssen hallituksessa asti että saatiin vähän palautetta.

Juha Vidgren

Venäjällä ja Kiinassa, missä hierarkia yrityksissä on vahva, huumorin viljely on vähän tarkempaa, mutta samantyylinen huumori sielläkin puree.

Metsäkoneet ja hymy

Vidgren näkee Hurmos-hankkeelle selvän sosiaalisen tilauksen. Huumori vaatii yritykseltä tietynlaisia arvoja, eli automaattisesti huumoria ei synny. Metsäkoneet ja hymy tukevat Vidgrenin mukaan Suomessa hyvin toisiaan.

– Siinä on valtava mahdollisuus, koska sillä me voimme erilaistua kilpailijoista. Me ollaan tämmöinen maalaisyritys, jonka kilpailijat ovat maailmanluokan amerikkalaisia ja japanilaisia yrityksiä. Meidän asiakkaat ovat kuitenkin savotan miehiä, ovatpa missä päin maailmaa hyvänsä, toteaa Vidgren.

"Mikkään ei mee kohtuuella"

Metsäkoneista ja huumorista puhuttaessa useimmille somen maailmassa oleskeleville tulee ensimmäisenä mieleen miljoonayleisön somessa saavuttanut Kilposen työmaa-vuodatus. Siinä metsäkoneenkuljettaja antaa kritiikin raikua suomalaismetsissä ja kaiken keskiössä Ponssen kone. Tätä äänitettä on moni kuunnellut virkistyksekseen kun tuntuu että maailma murjoo.

Kilponenhan on kyllä meidän työmaalla ollut. (siirryt toiseen palveluun)Ponssen kone oli siinä huollon alla. Tämä kuunneltiin Ponssen hallituksessa asti että saatiin vähän palautetta, että ei nämä vielä valmiita nämä meidän koneet ole. Siinä on hyvä esimerkki, että jos jotain tuollaista tulee, niin pistetään sitä jakoon. Eikä olla totisia keskenämme ja mennä maan alle. Youtube-sukupolvi on tullut jo metsäalallekin ja Pohjois-Amerikan markkinoinnissa me käytämme paljon videoita markkinoinnissa, naurahtaa Vidgren.

Tarinat ovat tärkeitä

Suomessa huumori on mukana kaikessa Ponssen päivittäisessä toiminnassa. Tehdasvierailujen ohjelmassa on aina kepeämpiäkin osioita.

– Ponssen tärkein työkalu on savusauna, missä kerrotaan juttuja. Tarinoilla on valtava merkitys. Kun mennään 1970-luvulle ja lama-aikoihin kun ollut heikkoa mutta firmaa vaan on perustettu. Niillä ihmisillä on se huumori ollut tärkeä voimavara, kertoo Vidgren.

HURMOS-hanke toteutetaan yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston kanssa ja se kuuluu TEKESin Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelmaan, jossa yhdistetään tietoa, tunnetta ja teknologiaa liiketoiminnan tutkimisessa ja kehittämisessä.