VR ei lupaa Tampereen ohittamista: "Junien kannattavuuden kannalta olennainen asema"

VR on halukas keskustelemaan Keski-Suomen liiton kanssa Jyväskylän ja Helsingin välisen junayhteyden nopeuttamisesta. Keinoja minuuttien karsimiseen voi olla, mutta Tampereen ohittaminen ei niihin kuulu.

Kotimaa
Pikajuna kiitää Sievin Kukonkylän kohdalla etelään Sikanevan ylikulkusillan kohdalla Sievissä 16.2.2016.
Antti Pylväs / Yle

Jos ei Pirkanmaa lämpene Tampereen ohittamiseen junamatkalla Jyväskylän ja Helsingin välillä, ei sille lämpene VR:kään.

VR:n matkustajaliikenteen johtaja Maisa Romanainen vakuuttaa, että kaikkien rataosuuksien kohdalla käydään mielellään keskusteluja matka-ajan nopeuttamisesta – mutta muista keinoista kuin Tampereen ohittamisesta.

– Tampere on meille todella tärkeä asema: se on junien kannattavuuden kannalta aivan olennainen tekijä. Matkustajan etu on löytää nopeita junayhteyksiä, mutta on muitakin keinoja nopeuttaa matka-aikaa kuin Tampereen väliin jättäminen.

Romaisen mukaan keskustelua asiasta käydään mielellään Keski-Suomen liiton kanssa.

"Tutkitaan ennen lupauksia"

Junavuoron nopeuttamiseen vaikuttaa Romanaisen mukaan moni asia, kuten junien pysähtymispaikat ja ratainfran asettamat haasteet. Keinoja lyhentää matka-aikaa Jyväskylästä Helsinkiin on VR:ssä vähän jo tutkittu.

Maisa Romanainen
Maisa RomanainenVR

– Pitää tutkia vähän lisää, ennen kuin menee lupaamaan mitään minuutteja, Romanainen sanoo.

Romanaisen mukaan VR on viime aikoina selvittänyt runsaasti perusteita, joilla matkustaja siirtyy henkilöautosta joukkoliikenteeseen sekä joukkoliikenteen sisäisen kilpailun valtteja.

– Ylivoimaisesti isoin tekijä on hinta, ja sitä nyt on lähdetty korjaamaan monilla keinoilla. Top kolmeen nousee myös nopeus.

Romanaisen mukaan osalla rataosuuksista juna on hyvin kilpailukykyinen, mutta osalla sitten taas ei. Siksi yhteyksien nopeuttaminen kiinnostaa voimakkaasti myös VR:ää.

Maisa Romanaista haastatteli Virpi Kotilainen.