Kaasun siirtohintojen korotukset kuluttaja-asiamiehen syyniin jo maanantaina

Suomen Kuvalehti uutisoi lauantaina, että Aurora Kaasunjakelu Oy on korottanut vuoden alusta kaasun siirtohintoja jopa 47,5 prosenttia. Korotukset koskevat ainakin 30 000 helsinkiläistä kotitaloutta. Viranomaiset alkavat selvittää asiaa maanantaina.

talous
Kaasuliesi
Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen sai ensimmäiset yhteydenotot kaasun siirtohintojen korotuksista jo torstaina. Auroran Kaasunjakelun asiakkaiden saamissa laskuissa ei Hentusen mukaan oltu mainittu sitä, mikä kaasun siirtohinta on ollut aiemmin.

– Laskussa ei myöskään käynyt ilmi, mikä tämä uusi hinta on, jolloin ihmiset eivät ole korotusta niin helposti havainneet tai laskeneet, Hentunen toteaa.

Korotukset koskevat ainakin 30 000 helsinkiläistä kotitaloutta, joissa käytetään keittiökaasua. Helsingin lisäksi Aurora Kaasunjakelu toimii 12 muulla paikkakunnalla, muun muassa Espoossa ja Kotkassa.

Suomen Kuvalehden haastatteleman (siirryt toiseen palveluun) asiakkaan keittiökaasun siirtohinta oli noussut vuoden alussa peräti 47,5 prosenttia. Hentusen mukaan hinnankorotukset eivät vaikuta kohtuullisilta, mikäli tiedot niistä pitävät paikkansa.

Viranomaiset aloittavat selvitykset maanantaina

Kuluttaja-asiamies Päivi Hentusen mukaan viranomaiset aikovat edetä asiassa samoilla askelmerkeillä kuten Carunan tapauksessa.

– Ensin kokoonnutaan ja selvitetään asiantuntijoiden kanssa mitä voimme tehdä, koska kyseessä on markkinat, joilla on erikoisvalvontaa ja -lainsäädäntöä. Jos asia tulee kuluttajansuojan piiriin, niin tehdään samalla tavalla kuin Carunan kanssa ja pyydämme yrityksen neuvotteluihin meidän kanssamme.

Hentunen vakuuttaa, että asia pyritään selvittämään niin nopeasti kuin mahdollista, koska kuluttajilla on jo laskuja maksettavanaan. Hentunen muistuttaa, että mikäli kaasulaskun on jo maksanut, mutta hintojen korotuksia myöhemmin lasketaan, niin rahoja voidaan kuluttajille hyvittää.

– Sellaisessa tapauksessa tietysti sovitaan, että yhtiö hyvittää asian kuluttajalle. Kaasuhan on jatkuvaa laskutusta, joten niissä on mahdollista rahaa palauttaa, mikäli hinnankorotuksia lasketaan myöhemmin, Hentunen selventää.

Kuluttaja-asiamiehen päätöksestä kertoi ensin STT (siirryt toiseen palveluun).