Kaasun siirtohinta hyppäsi – Kuluttajavirasto kutsumassa jakeluyhtiö Auroran kylään Carunan perässä

Kymmeniintuhansiin koteihin ja satoihin ravintoloihin kaasua siirtävä Aurora on seuraava yhtiö, joka on joutumassa hinnankorotuksista kuluttaja-asiamiehen sovittelupöytään. Jakelumonopolia pitävän Auroran mielestä kaasuhella ei ole välttämättömyys vaan "luksushyödyke".

talous
Kaasuliesi
Timo Jaakonaho / Lehtikuva

Aurora Kaasunjakelu on päätymässä seuraavana Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) neuvonpitoon tuntuvien hinnankorotusten takia. Sähkönsiirtoyhtiö Carunan tapauksessa kuluttaja-asiamiehen kanssa käydyt neuvottelut johtivat kertakorotusten kohtuullistamiseen viime viikolla.

Elinkeinoministeri Olli Rehn kommentoi Auroran hinnankorotuksia viime viikolla Suomen Kuvalehdelle (siirryt toiseen palveluun) kohtuuttomiksi ja välitti asian kuluttajaviranomaisille. Lehden haastattelemalla asiakkaalla keittiökaasun siirtohinta oli noussut vuoden alusta 47,5 prosenttia.

Onko tässä vaiheessa varmaa, että Aurora Kaasunjakelu kutsuttaisiin neuvotteluihin?

– Kyllä tällä hetkellä näiden tietojen perusteella, mitä meillä on. Varmasti kysymistä riittää siitä, mitkä ovat perusteet ja kuinka on päädytty siihen, että on näin suuret kertakorotukset, sanoo kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen.

Aurora Kaasunjakelu toimii 13 paikkakunnalla. Suurimmalla alueellaan Helsingissä se toimittaa kaasua 30 000 kotiin ja 300 ravintolaan.

Kuluttaja-asiamies Päivi Hentunen otti kaasuhinnoittelun käsiteltäväkseen heti maanantaiaamuna. Hentusen mukaan korotusten kohtuullisuutta selvitetään nyt mahdollisimman nopeasti, sillä Auroran asiakkailla on jo uuden hinnaston laskuja maksettavinaan.

Seuraavaksi tiedossa on Aurora-kysymyksen käsittely KKV:n, Energiaviraston sekä työ- ja elinkeinoministeriön kesken keskiviikkona. Aurora-yhtiö ei ole vielä keskiviikon kokouksessa osallisena.

– Otamme yhtiöön yhteyttä, kun on ensin selvitetty taustoja, kertoo Päivi Hentunen.

Vielä on esimerkiksi epäselvää, miten korotukset vaikuttavat hyvin erilaisiin kaasun käyttäjiin. Kuluttajaviranomaiselle kantautuneet asiakasilmoitukset ovat kiinteän kulutuksen mittaamiseen liittyviä.

– Meidän täytyy saada kokonaiskuva siitä, miten [hinta] on noussut eri käyttötyypeissä.

Tapaus Caruna ratkesi kohtuullistamisella

Aurora Kaasunjakelun on viime vuodesta omistanut brittiläinen pääomasijoitusyhtiö. Aurora on oikeuttanut hinnannostojaan korkeammalla energiaverolla ja kaasuverkkoon tehtävillä investoinneilla.

Sähkönsiirtäjä Carunan tapauksessa kuluttaja-asiamiehen väliintulo johti siihen, että yhtiö antoi kertakorotuksesta periksi. Caruna jaksottaa hinnankorotukset portaittain pidemmälle ajalle ja sitoutuu siihen, ettei tee lisäkorotuksia ensi vuonna.

Auroran toimitusjohtaja ei maanantaina halunnut kommentoida, sopisivatko pienemmät ja vaiheittaiset hinnankorotukset ratkaisuksi tässäkin kuluttajakiistassa.

– Sitä on ennenaikaista kommentoida siinä mielessä, että meillä ei ole ollut detalji- tai faktakeskusteluja kuluttaja-asiamiehen kanssa, sanoo toimitusjohtaja Mika Paloranta.

Carunaa ja Auroraa yhdistää molempien monopoliasema.

– Ei ole muuta vaihtoehtoa sellaisella, joka käyttää kaasua hellassa keittämiseen. Jos ei halua noudattaa hinnankorotuksia, voi tietysti vaihtaa sähköhellaan. Siinäkin on omat kustannuksensa, kuluttaja-asiamies Hentunen korostaa.

"Asiakas pääsee halutessaan eroon"

Auroran toimitusjohtaja Mika Paloranta on eri mieltä vaihtoehdottomuudesta eikä pidä kaasua asiakkaalle välttämättömyytenä.

– Asiakas pääsee halutessaan tästä erinomaisesta luksushyödykkeestä eroon. Me emme sitä tietysti toivo, mutta se on mahdollista. Sillä tavalla hänellä on paljonkin valinnanvaraa siinä, käyttääkö kaasua kokkaukseen.

Aurora kertoi vuodenvaihteen hinnanmuutoksista asiakkaille viime marraskuussa.

– Caruna tuli tässä ikävästi väliin. Sen ennustaminen etukäteen olisi voinut muuttaa viestintää, Paloranta sanoo. Kuluttaja-asiamies on arvostellut sitä, ettei kaasuasiakkaiden saamissa laskuissa mainittu aiempaa siirtohintaa.