Raideliikenteestä taistelevat kunnat valmiita ostamaan junavuoroja, jos muu ei auta

Radanvarren kunnat jatkavat taisteluaan junavuorojen lakkauttamista vastaan. Kunnat neuvottelevat asiasta perjantaina liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin kanssa. Jos muu ei auta, ovat kunnat valmiita kaivamaan kuvettaan.

liikenne
Ihmisiä juna-asemalla menossa junaan.
Hausjärven Oitin asemalta nousee junaan sekä koulu- että työmatkalaisia.Ville Välimäki / Yle

Radanvarren kunnissa mietitään kuumeisesti, kuinka pitää kiinni olemassa olevasta raideliikenteestä. Kun VR:n kanssa ei ole päästy eteenpäin, järjestivät kunnat itselleen audienssin liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin kanssa perjantaiksi. Ensisijaisesti tapaamisessa tavoitellaan sitä, ettei kuntien tarvitse kaivaa lompakkojaan esille, sanoo Hausjärven kunnanjohtaja Aleksi Heikkilä.

– Me haluamme tuoda ilmi huolemme tästä tilanteesta vielä kerran. Haluamme kysyä, onko aikatauluihin mahdollista tehdä vielä muutoksia tai onko asiaa mahdollista hoitaa VR:n lisärahoituksella.

Jos rahaa ei tipu eikä vuoromuutokset onnistu, ovat kunnat valmiita myös ostamaan junavuoroja.

– Henkilökohtaisesti olen valmis esittämään, että tässä tapauksessa ostamme kaksi junaparia – yksi lisävuoro aamuun ja yksi iltapäivään. Arvioin, että tähän tarvittaisiin kunnalta rahaa suurin piirtein 125 000 euroa.

Myös Kärkölän kunnanjohtajan Seppo Huldenin mukaan ensisijaisena tavoitteena on keskustella 1-2 lisävuorosta aamuille ja yhtä monesta iltapäivään. Vuoroja Kärkölä pystyisi tukemaan enintään joillain kymmenillä tuhansilla euroilla vuodessa, arvioi Hulden.

Raiteilla vai kumipyörillä?

Jos kunnat eivät pysty järjestämään raiteille lisää junavuoroja, toisena keinona koululais- ja työmatkaliikenteen turvaamisessa pidetään kumipyöriä eli linja-autovuorojen hankintaa.

Kumipyörien tukeminen tulisi todennäköisesti halvemmaksi, uskoo Hausjärven kunnanjohtaja Aleksi Heikkilä. Silloin tosin työmatkalaiset jäisivät vaille joukkoliikennettä.

– Raideliikenteellä pystytään palvelemaan sekä koululaisia että työmatkalaisia, mutta bussiliikenne tukee pitkälti vain koululaisia. Eli ongelma olisi edelleen olemassa.

Lahti–Riihimäki-radalla vuorot vähenevät puoleen maaliskuun lopulla, jos osapuolet eivät löydä yhteistä säveltä.