Pelipomo pääsi taas "netin etusivulle" – suomalaisen julkinen avunpyyntö pelasti firman

Indiepelifirmaa pyörittävä Aksel Junkkila tavoitti satoja tuhansia ihmisiä syksyisellä vuodatuksella uhkaavasta vararikosta ja pelialan tuomista pettymyksistä. Nyt turkulaisyrittäjä kertoo, miten ihmisten vilpitön halu auttaa häkellytti – ja nosti yrityksen suosta.

viihde
ryhmäkuva
Nyt menee jo paljon paremmin, iloitsee peliyritys Bugbyte ja toimitusjohtaja Aksel Junkkila (kesk.).Bugbyte

Voi käydä luonteelle pyytää apua, kun oma yritys meinaa mennä polvilleen. Yhtä lailla voi yllättää, miten valmiita täysin tuntemattomat ihmiset ovat auttamaan.

Pieni turkulainen pelifirma Bugbyte tilitti (siirryt toiseen palveluun)netin keskustelupalstalla vuosikausien sydänverellä tehdystä työstä ja alan tuomista pettymyksistä viime syyskuussa. Maailman suosituin keskustelupalsta Reddit (siirryt toiseen palveluun)mainostaa olevansa internetin etusivu, ja Bugbyten toimitusjohtaja Aksel Junkkilan avautuminen alkoi herättää siellä valtavaa kiinnostusta.

Yli 2 000 kommentin myötä Junkkilan poikkeuksellisen suora puheenvuoro nousi palvelun etusivulle ja tavoitti satoja tuhansia silmäpareja.

– Olimme purkaneet toimiston sopimuksen. Meidän piti laskea etukäteen, että rahat riittävät irtisanomisajan vuokran maksamiseen, jos rahaa ei tule. Henkilökohtaisetkin tilit olivat nollissa. Siinä oli varmasti kamelin selän katkeamista, Junkkila muistelee tuolloista mielentilaansa Ylelle.

Torstaiaamuna Junkkila komeili jälleen Redditin etusivulla, tällä kertaamukavammalla (siirryt toiseen palveluun)asialla.Hän kertoo, että Reddit-huomio pelasti Bugbyten vararikolta ja yhteisön ilmaiset neuvot kätilöivät uuden pelin päivänvaloon.

Battlestation-peli.
Suomalaisfirman peli Battlestation: Harbinger.Bugbyte Ltd.

– Ensimmäinen kirjoitus nosti päivittäisen myynnin hetkeksi kymmenkertaiseksi, pelintekijä Junkkila kertoo Ylelle.

– Ammattilaiset ympäri maailman ottivat yhteyttä ja tarjosivat apua ihan ilmaiseksi. He kertoivat tosi avoimesti omistakin, varsin samanlaisista kokemuksista. Varmaan se puhutteli.

Bugbyten vastajulkaistu PC-versio tieteispelistä _Battlestation: Harbinger _kävi pelipalvelu Steamissa (siirryt toiseen palveluun)uusien julkaisujen myydyimpänä ja yltää myös kaikkien pelien top-listalla sijalle 31.

Kävin menestyneen suomalaisen toimitusjohtajan luona ja keskustelimme pitkään. Edelleenkin olemme yhteydessä.

Aksel Junkkila

Mobiilikehittäjänä aloittanut Bugbyte on käynyt pelimarkkinoillasamaa kivistä tietäkuin lukuisat muut suomalaiset pelinkehittäjät. Viralliset, Applen ja Googlen pyörittämät kauppapaikat nappaavat lähes kolmasosan sovelluksen myyntihinnasta. Yhden arvion mukaan alle viisi prosenttia sovelluksista tuottaa kehittäjille jotakin käteen jäävää. Isot yhtiöt todellakin erottuvat pienistä, kun Suomen menestystarinaSupercellvoi maksaa Yhdysvalloissa yhdestä mainoksesta miljoonia.

PC-pelien kauppapaikka Steam vie saman verran myyntihinnasta, mutta muuten hintakulttuuri on tyystin erilainen: peleistä ollaan paljon valmiimpia maksamaan.

– Mutta suurempi asia on mobiilimarkkinan saturaatio, kertoo Suomen pelialan yhdistys Neogamesin johtaja Koopee Hiltunen.

– Siellä on tällä hetkellä hirvittävä kilpailu käynnissä. App Storeen ladataan parhaimmillaan 500 peliä päivässä – peli joka kolmas minuutti.

Hiltusen mukaan muitakin Suomen pelinkehittäjiä on viime aikoina päätynyt samaan kuin Bugbyte eli siirtymään mobiilipeleistä epäseksikkäämmin PC:lle.

– Tietysti mobiilipelit, joissa suomalaiset ovat menestyneet loistavasti, ovat kiinnittäneet enemmän huomiota. Takana on kuitenkin hyvin aktiivista kehitystyötä muille alustoille.

Redditistä löytyi menestynyt mentori

Vaikka valtava Reddit-yhteisö ojensi Bugbytelle muun muassa odottamatonta vertaistukea miljoonabudjetin floppipelin kehittäjältä ja kullanarvoisia neuvoja elokuva-alan markkinointiammattilaiselta, korvaamattominta apua tarjosi kokenut pelifirmapomo kotimaasta.

Vau, ihmiset osaavat oikeasti olla tämmöisiä. Se oli se suurin juttu ainakin minulle.

Aksel Junkkila

– Kävin menestyneen suomalaisen toimitusjohtajan luona ja keskustelimme pitkään. Edelleenkin olemme yhteydessä, ja hän on auttanut meitä PC-pelin julkaisussa, Junkkila innostuu.

– Hän on paljon kokeneempi kuin minä ja pystyi heti kertomaan, mitä voi tapahtua. Hän antoi neuvoja, miten ongelmista pääsee yli ja miten niitä voi kohdata.

Nettiyhteisön auttamishalu vetää nöyräksi.

– Välillä miettii, millaisia ihmiset ovat tässä maailmassa. Se loi uskoa ihmisiin uudestaan, kun he halusivat vilpittömästi auttaa. Se oli häkellyttävää – vau, ihmiset osaavat oikeasti olla tämmöisiä. Se oli se suurin juttu ainakin minulle.

Yllättävätkin vinkit ovat muuttaneet Junkkilan elämää:

– Yksi harrasti meditointia ja antoi neuvoksi, että kannattaa kokeilla. Niin kokeilin, ja edelleenkin harrastan sitä.

Nyt on turkulaisen vuoro auttaa. Tuoreessa Reddit-kirjoituksessaan pelipomo tarjoutui neuvomaan alan aloittelijoita.

– Heillä on unelma pelintekemisestä ja ovat jo siihen vähän lähteneet, mutta eivät tiedä miten saisivat tiiimin kasaan, yhteyden muihin ja miten toimisivat, kun ei ole yhtään rahaa, Junkkila kuvailee.

– He haluaisivat tehdä pelejä, mutta eivät vain tiedä miten päästä alkuun. Se on kysytyin asia.