Keskisuomalaisen verkkouudistus lopetti vapaan keskustelun – Suomi24 on välttänyt vihapuheet

Sanomalehti Keskisuomalaisen verkkosivuston uudistus poisti perinteisen keskustelupalstan kokonaan. Nyt yleisö voi kommentoida vain sivuilla julkaistuja uutisia. Suomen suurin verkkokeskustelukanava Suomi24 puolestaan sallii jatkossakin vapaan keskustelun nimimerkin suojassa. Keskisuomalainen säilyttää suurimman osan verkkouutisista edelleen maksumuurin takana.

Kotimaa
Keskisuomalainen uudisti verkkopalvelun ennenkuin lehti kutistuu tabloidiksi.
Keskisuomalainen uudisti verkkopalvelun ennenkuin lehti kutistuu tabloidiksi.Jarkko Riikonen / Yle

Keskustelupalstasta luopumisella Keskisuomalainen haluaa tehdä verkkopalvelustaan mukavamman ja hallitumman ympäristön kaikille käyttäjille. Tähän saakka Keskisuomalaisen verkkokeskustelussa kuka tahansa saattoi perustaa keskusteluja mistä tahansa aiheista.

Keskustelu pysyy vähän paremmin hallinnassa.

Ville Grahn

– Nyt keskustelut ovat vaan meidän julkaisemien uutisten ympärillä ja aihepiirit ovat rajatumpia. Keskustelu pysyy vähän paremmin hallinnassa ja valvottavissa ja on myös ymmärrettävämpää, kun samassa ketjussa ja samalla palstalla ei puhuta ihan mistä sattuu laidasta laitaan, perustelee Keskisuomalaisen sähköisten sisältöjen tuottaja Ville Grahn.

Keskusteluilmapiiri on valtakunnallisesti muuttunut ja varsinkin maahanmuuttoaihe kiihdyttää tunteita. Grahnin mukaan se on näkynyt jonkun verran myös Keskisuomalaisen verkossa.

Suomi24:ssä keskusteltiin jo ennen Facebookia

Suomen suurin puhtaasti verkkoon keskittynyt keskustelukanavaSuomi24 (siirryt toiseen palveluun)syntyi viitisentoista vuotta sitten reilusti ennen Facebookia ja on tällä hetkelläkävijämäärillä mitattuna Facebookin luokkaa 1,4 miljoonaalla kuukausikävijällä.

Pauli Aalto-Setälä, kuva otettu hänen luvallaan Facebookista
Suomi24 kuuluu Pauli Aalto-Setälän johtamaan Aller Mediaan.Pauli Aalto-Setälä

Suomi24 ei ole rajoittanut keskustelua, vaan edelleenkin nimimerkillä voi esiintyä ja kirjoittaa mistä vaan. Kirjoituksia ei tarkasteta etukäteen, mutta jälkimoderoinnista pidetään tarkkaa huolta.

– Suomi24 eroaa mediataloista siinä, että se on puhtaasti verkkokeskustelu ja siellä on esimerkiksi poliisi- ja moderaattorinappi, jolloin voi puuttua lakia rikkovaan kirjoitukseen tai jos arvelee sen rikkovan lakia tai loukkaavan jotakuta, kertoo Suomi24:n omistavan Aller Median toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä.

Viime viikolla Suom24 kirjasi 832 000 kävijää ja liki 3,5 miljoonaa eri käyntikertaa. Sivulautuksia viikossa kertyi 17 miljoonaa ja 77 prosenttia kävijöistä palaa takaisin seuraavan päivän aikana.

Suomi24 välttänyt rasimin

Suurista luvuista huolimatta Suomi24:ssä eivät viime aikojen vihapuheet juurikaan vello.

– Meillä keskustelu ei ole koventunut esimerkiksi rasismin suhteen, mutta mehän poistetaan vuodessa 700 000 viestiä ja meillä on pitkä kokemus moderoinnista. Myöskin moderaattoreiden koulutukseen panostetaan, kertoo Aalto-Setälä.

Suomi24-verkossa keskustelijoille on laadittu 17 tiukkaa sääntöä, jotka kieltävät muun muassa lain rikkomisen, rasistisen, väkivaltaisen tai pornografisen materiaalin levittämisen.

Mehän poistetaan vuodessa 700 000 viestiä.

Pauli Aalto-Setälä

Aalto-Setälä arvioi, että Suomi24 ei ole hyvä ja luonteva ympäristö kaikkein muukalaisvihamielisimmälle materiaalille. Palvelussa puhutaan enemmän vaikkapa ilmalämpöpumpuista ja Johanna Tukiaisesta.

– Juuri nyt siellä kohinan aiheita ovat halvimmat matkat Thaimaaseen, puolet lapsista on vahinkoja, vanha talo ja kosteusvauriot, parisuhteen luottamus ja yhteinen vene, listaa Aalto-Setälä.

– Minulla on vaikutelma, että vihapuhe on kohdistunut aika paljon toimittajiin, poliitikkoihin, erityisesti naispoliitikkoihin ja tutkijoihin.

Suomi24-kanavalla sana on edelleen vapaa nimimerkin takaa.
Suomi24-kanavalla sana on edelleen vapaa nimimerkin takaa.Ruutukaappaus Suomi24

Maksuhalukkuus kasvaa

Ville Grahn Keskisuomalaisesta kertoo, että yleisö on vähitellen tottunut maksamaan verkkosisällöstä ja maksuhalukkuus on selkeästi lisääntymäänpäin.

Spotifyn tai Netflixin kaltaiset tuotteet ovat muuttaneet ilmapiiriä.

Ville Grahn

– Keskisuomalaisessa on yli 18 000 maksavaa verkkotilaajaa tällä hetkellä. Spotifyn tai Netflixin kaltaiset tuotteet ovat selkeästi muuttaneet ilmapiiriä ja yhä enemmän ollaan valmiita maksamaan myös journalistisesta sisällöstä, sanoo Grahn.

Spotify on ruotsalainen musiikin suoratoistopalvelu ja puolestaan Netflix tv-sarjoja ja elokuvia välittävä nettipalvelu.

Kirjoittajien blogialustan suosio yllätti

Keskisuomalaisen tammikuussa lanseeraama paikallinen blogialusta on Grahnin mukaan lunastanut paikkansa.Stoori.fi (siirryt toiseen palveluun)–alustalle tuli bloggaajien vyöry ja sivustolla on käynyt useita kymmeniä tuhansia kävijöitä viikossa. Bloggaaja vastaa itse sisällöstä ja omaan blogiinsa jätetyistä kommenteista.

Saatiin reilu 300 hakemusta.

Ville Grahn

– Ruvettiin syksyllä suunnittelemaan ja ajateltiin, että jos muutama kymmenen bloggaajaa tulisi, niin se olisi hyvä juttu. Me saatiin reilu 300 hakemusta, joista hieman yli sata valittiin bloggaajaksi. Keski-Suomessa oli selvästi tarve tällaiselle paikalliselle blogialustalle, kertoo Grahn.

Ilmoitukset ovat perinteisesti tuoneet noin puolet lehtien tuotosta. Grahnin mukaan ilmoituspuolella kovia kansainvälisiä kilpailijoita ovat uudet toimijat Facebook ja Google. Journalistisen sisällön puolella kovimpia kilpailijoita ovat valtakunnallisesti Suomen suosituimmat iltapäivälehtien ilmaiset verkkopalvelut ja paikallisesti myös Yleisradio.