Lelujätin ongelma: Tyttöjä ei kiinnosta

Mihin leluihin markkinavoimat uskovat, kun Tähtien sota -krääsän kova myyntipiikki on taittunut?

talous
lelumainos
Hasbro

Amerikkalainen leluvalmistaja Hasbro lataa isot panokset etupäässä tytöille suunnatuihin tuotteisiin kärsiessään yli vuoden kestäneestä myynnin laskusta tyttöjen leikkikaluissa.

Tilannetta kuvaa yhtiön viime vuoden loppuneljännes. Liikevaihto oli suurin lähes viiteen vuoteen, mutta tyttöjen lelumyynti väheni peräti 17 prosenttia.

Talousuutistoimisto Bloomberg uutisoi aiemmin helmikuussa, että Hasbro ja sen suurin kilpailija Mattel olisivat pitäneet mahdollisesta yhdistymisestä tuloksettomia neuvotteluja. Mattel on tunnettu erityisesti Barbie-nuken valmistajana.

Sen sijaan Hasbro pyrkii nyt rummuttamaan uutta ja vanhaa klassikkoa hankkimallaan lisenssisopimuksella ja laajentamalla piirrosfilmeihin.

Lasten suosikkielokuvaan _Frozen – huurteinen seikkailu _perustuvien lelujen valmistamisesta on sovittu oikeudet omistavan Disneyn kanssa. Animaation prinsessojen omistusoikeus oli markkinatutkimusyhtiö NDP:n vuosivertailussa jopa Barbieta vahvempi.

Suuret odotukset kohdistuvat myös My Little Pony -elokuvaan, joka on Hasbron ensimmäinen piirroselokuvajulkaisu. Äänirooleihin on palkattu nimekkäitä näyttelijöitä. Tietysti suunnitelmana on tuoda lelukauppoihin ensi-illan lähestyessä uudet muoviponit, joille yhtiö ennakoi valtavaa myyntiä.

Lelujätti hakee kasvunrakoa tyttöjen leluista tilanteessa, jossa sen tuotemyynnin massa tulee peleistä ja etupäässä pojille suunnatusta tavarasta. Viime vuoden hyvään liikevaihtoon vaikutti suuresti lisenssi myydä viimevuotiseen Tähtien sotaan perustuvaa rompetta, mutta tuoteryhmälle ei odoteta enää tänä vuonna kasvua elokuvasarjan jatko-osaan liittyvän kohkauksen laannuttua. Saagan kahdeksatta osaa työstetään vasta vuoden 2017 joulukuulle.