Tuoksu, korea paketti ja hemmotteluillat – vaatekaupassa käynti on yhä useammin elämys

Puhelimeen kilahtaa kutsu vaateliikkeen yksityiseen shoppailuiltaan. Kanta-asiakkaiksi kirjautuneet saavat tilaisuuden päästä tutkimaan kaupan tuotteita varsinaisten aukioloaikojen ulkopuolella. Mukaan ilmoittautuneille asiakkaille luvataan tarjota pientä purtavaa. Sekä kansainväliset ketjut, että pienet, yksityiset vaateputiikit satsaavat nyt elämyksiin. Talouden kurimuksessa kauppojen on keksittävä uusia keinoja asiakkaiden houkuttelemiseksi.

Kotimaa
Muotikaupan liiton toimitusjohtaja: Suomalaiset pukeutuvat hyvin
Muotikaupan liiton toimitusjohtaja: Suomalaiset pukeutuvat hyvin

Tuotteiden esillepano ja pakkaaminen, tuoksut ja tunnelma liikkeessä ovat keinoja, joilla hämeenlinnalaisen My Milou -vaateliikkeen omistaja Mari Huhtamäki pyrkii lisäämään elämyksellisyyttä kaupassaan.

– Liikkeen tunnelman on tarkoitus inspiroida asiakasta ja siten lisätä myyntiä. Lisäksi pienen piirin kanta-asiakasillat ovat tapa, jolla muistamme kaupan uskollisia asiakkaita, sanoo Huhtamäki.

Muotikaupan liiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen tietää, että Huhtamäen tapa toimia vaatekauppiaana on yhä tavallisempi. Nykyajan vaateliikkeet järjestävät usein asiakkailleen pienimuotoisia muotinäytöksiä tai pukeutumisneuvojan palveluita. Liikkeisiin on sisustettu nurkkauksia, joissa asiakas voi lukea muotilehtiä ja kenties nauttia kupillisen teetä.

– Ihmiset kuitenkin tykkäävät olla toistensa kanssa, kokeilla eri asioita ja toki vaatekaupassa täytyy aina muistaa, että me ostetaan aika paljon vaatteita fiilispohjalta ja haluamme kokeilla. Kyllä kaupalla on aina paikkansa vaatepuolella, pohtii Loikkanen.

"Koko vaatealalla vähän hätä"

Tuula Loikkanen myöntää, että koko Suomessa vaatealalla leipä on lujassa. Uusia vaatteita ostetaan aiempaa harvemmin. Vertaiskauppa on vienyt asiakkaita perinteisiltä vaatekaupoilta.

Muotivaatteita
Riina Kasurinen/Yle

– Kuluttajat ostavat vaatteita toisiltaan. Toki kaupassakin käydään, mutta on fakta, kun taloustilanne on tiukka, niin jostain ruvetaan vähentämään ostoslistalta. Vaatteet on yksi niitä asioita.

Muotikaupan liiton toimitusjohtajana ja kaupan alan edunvalvojana toimiva Loikkanen tietää, että uusia keinoja kauppojen hengissä pysymiseen tarvitaan.

– Koko vaatealalla on vähän hätä. Jo kolme vuotta on menty miinuksen puolella eli on selvästi huomattavissa, että kaupassa ei käydä niin paljon kuin aikaisemmin, tietää Loikkanen.

Hyvä myyjä ei tyrkytä

Muotikaupan liiton toimitusjohtaja uskoo, että asiakaspalvelu on se tekijä, jolla erityisesti pienet kaupat voivat voittaa paitsi verkkokaupan, myös isot ketjuliikkeet.

Loikkanen kannustaa vaatekaupoissa vaeltelevia ottamaan vastaan palvelua. Hyvä myyjä ei tyrkytä.

– Ammattitaitoinenmyyjä kyllä huomaa, haluaako asiakas palvelua vai ei. Joskushan me mennään kauppaan vain katselemaan. Silloin hyvä myyjä huomaa jo muutamalla lauseella, että onko nyt oikea tarve vai luodaanko vain sitä tarvetta, sanoo Loikkanen.

Ei myyjä loukkaannu, vaikka sanotaan, että nyt en tällä kertaa osta mitään.

Tuula Loikkanen

Tuula Loikkanen tietää, että suomalaiseen mentaliteettiin ei aina sovi palveltavana oleminen. Hän muistuttaa, että kaupan myyjä on asiantuntija, jonka apu kannattaa aina ottaa vastaan.

– Meidän ei tarvitse juosta hyvää palvelua karkuun. Monesti ajatellaan, että jos en osta mitään, myyjä loukkaantuu. Se ei pidä paikkaansa. Hän tekee työtään, ja hän on tyytyväinen, että kaupassa käy ihmisiä eli heillä on vaatteita, jotka kiinnostavat ihmisiä. Ei myyjä loukkaannu, vaikka sanotaan, että nyt en tällä kertaa osta mitään, kannustaa Loikkanen ujoja asiakkaita.

Netti- ja kivijalkakauppa täydentävät toisiaan

Verkossa käytävä kauppa ja perinteinen kaupankäynti asetetaan usein vastakkain.

– Vanhanaikaista, sanoo kauppias Mari Huhtamäki.

Sekä Muotikaupan liiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen että kauppias Mari Huhtamäki myöntävät, että nettikauppa ja perinteinen kauppa eivät voi olla toistensa vihollisia, vaan niiden tehtävä on yhä useammin tukea toinen toistaan. Selviytyäkseen hengissä kaupan on mukauduttava nykyajan ostostyyliin.

– Itselläni on sekä kivijalkaputiikki että nettikauppa. Jos toinen puuttuisi, konseptini olisi vaillinainen, miettii Huhtamäki.

Huhtamäki sanoo, että asiakas saattaa nykyään sovittaa vaatetta putiikissa ja ostaa sitten saman tuotteen netistä. Toisaalta tämän päivän vaativa asiakas voi myös ensin tutkia kivan näköistä puseroa nettikaupan sivuilla ja sen jälkeen käydä ostoksilla tavallisessa kaupassa.

– Molempia tarvitaan, sillä ne tukevat toinen toisiaan, selittää Huhtamäki omaa kauppiasfilosofiaansa.