Merihaassa toivotaan, että järki voittaa ja ratikat pannaan kulkemaan pohjoisen kautta

Pitkät 45-metriset raitiovaunut joutaisivat tulevaisuudessa kulkea asukkaiden mielestä Merihaan pohjois- eikä eteläpuolelta. Uusi raitiotielinja Laajasaloon pitää jostakin kohtaa yhdistää Helsingin keskustaan ja tuoksi kohdaksi on valikoitunut Hakaniemi.

Kotimaa
havainnekuva uudesta raitiovaunureitistä kantakaupungista Laajasalon Kruunuvuoreen
Helsingin kaupunki suunnittelee uutta liikenneyhteyttä kantakaupungista Laajasalon Kruunuvuoreen. Kuva:Helsingin kaupunki

Kaupungin suunnitelmissa on rakentaa uusi liikenneyhteys kantakaupungista Laajasalon Kruunuvuoreen. Se kulkisi uusien Kruunusiltojen kautta ja sitä käyttäisivät vain kevyt liikenne ja raitiovaunut. Keskustan päässä pitää valita kohta, jossa yhteys rantautuu.

Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston yleissuunnitelman yhteydessä vertailtiin kolmea raitiotien reittivaihtoehtoa rautatieaseman ja Nihdin välillä. Tutkitut reitit kulkevat Aleksanterinkadun ja Pohjoisrannan kautta, Liisankadun kautta ja Hakaniemen kautta.

Hakaniemen linjaus voitti muut

Hakaniemen linjaus osoittautui parhaaksi vaihtoehdoksi liikennejärjestelmällisten vaikutusten, kaupunkirakenteellisten ja - kuvallisten vaikutusten sekä edullisimpien kustannusten vuoksi. Reitti sivuaa Merihakaa etelän puolella.

Merihakalaisia arveluttaa kaiken muun ohessa rantaraittia huristelevien raitiovaunujen pituus, ne olisivat 45-metriä jättiläisiä.

– Nehän sulkevat sen rannan ihan kokonaan. Mitenkäs sitten kaikki muu kulku kun ne tulevat siihen ihan talojen viereen ja se on ainoa kulkuyhteys siinä? Esimerkiksi paloautot ja ambulanssit?, Merihaka-seuran puheenjohtaja Timo Puska kysyy.

Sekin mietityttää asukkaita miten toteutetaan se, että väylää pitää nostaa niin, että mereen tulee väliä kolme metriä vedenpinnan nousun varalta.

Ratikat myös Hanasaaren hyödyksi

Merihaassa ei sinänsä vastusteta uutta raitiotietä, mutta linjausta ei pidetä parhaana vaihtoehtona. Taloyhtiöt ja kaupunginosaseura esittävät kaupungille yhdellä suulla, että kiskot siirretään Merihaan pohjoispuolelle.

– Toivottavasti siellä järki voittaa ja ymmärretään, että raitiolinjalla voi olla muutakin käyttöä kuin Kruunuvuori. Nyt kun Hanasaaren voimalan sulkemisesta on päätetty, niin siellähän vapautuu paljon tonttimaata asuntojen rakentamiseen. Raitiovaunulinja palvelisi myös asukkaita siellä, Puska pohtii.

– Tämä tulee tietysti vielä monta kertaa esille, ennen kuin se on lopullisesti rakennettu. Askel kerrallaan me yritetään vaikuttaa siihen, Puska sanoo.

Häntä ja muita kyllä vähän askarruttaa taanoisen tilaisuuden jälkeen. Siinä olivat mukana kaupunkisuunntiteluviraston virkamiehetkin.

– He antoivat ymmrtää, että tässä ei ole enää mitään tehtävissä. Näin se on. Meitä on kuultu, mutta onko kuunneltu, se on toinen asia ja se mitä he päättävät. Se näkyy sitten kunnallisvaaleissa, Puska lupaa.