Polttoaine-ekspertti: bioautojen valmistaminen ei kiinnosta autotehtaita

Autoteollisuutta ei kiinnosta nykysäännöillä valmistaa biopolttoaineella käyviä autoja, koska ne saavat tyyppihyväksynnässä samat CO2-arvot kuin bensalla kulkevat. Nesteen asiantuntijan mukaan myös polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen mittaustavat ovat menneestä maailmasta.

talous
Biokaasuauto.
Biokaasuauto.Petri Lassheikki / Yle

Öljy- ja biopolttoaineala ry toivoo Suomen vaikuttavan EU:ssa niin, että biopolttoainetta käyttävät autot rinnastettaiisiin kasvihuonekaasujen osalta sähköautoihin.

Polttoainelainsäädännön mukaan biopolttoaineiden loppukäyttö jo on kasvihuonekaasujen osalta päästötöntä, mutta vuosikymmenten takaisen autolainsäädännön mukaan ei. Biopolttoainetta valmistavan Nesteen pääasiantuntijan Seppo Mikkonen mukaan asiat eivät etene, kun lainsäädännön oleelliset palaset vetävät eri suuntiin.

Näkökulmakysymys

Energiateollisuus ry:n asiantuntija Petteri Haveri kiistää sen, että sähköautoja ja biopolttoainetta käyttäviä autoja kohdeltaisiin epätasa-arvoisesti.

Sähköauto latauksessa automessuilla Pariisissa.
Sähköauto latauksessa automessuilla Pariisissa.Ian Langsdon / EPA

– Riippuu muun muassa siitä, huomioidaanko päästökauppasektorin velvoitteet. Sähköntuotannosta syntyy päästöjä, mutta näitä rajoitetaan päästökauppasektorin päästökatolla. Sähkönkäytöstä liikenteessä ei synny päästöjä, Haveri sanoo.

Mikkosen mukaan nykymallissa autonvalmistajilla ei ole tiukentuvien päästörajojen valossa kannustimia valmistaa biopolttoainetta käyttäviä autoja. Ei vaikka ne olisivat autojen valmistajille ja autoilijoille edullinen keino alentaa kasvihuonepäästöjä. Mikkonen osallistuu aihetta käsitteleviin työryhmiin EU:ssa.

Ilmasto ei katso päästöjen alkuperää

Asiantuntijoiden mielestä päästöjä pitäisi tarkastella niin sanotulla elinkaariperiaatteella. Näin liikenteen eri energiavaihtoehtoja voitaisiin vertailla tasapuolisesti keskenään.

Siinä laskettaisiin yhteen paitsi auton päästöt, myös auton käyttämän polttoaineen tai energiatuotannon aiheuttamat päästöt. Ilmaston kannaltahan on sama, tulevatko kasvihuonepäästöt polttoaineen valmistuksesta vai pakoputkesta.

Asiantuntija Haveri huomauttaa, että Suomella ja EU:n isoilla mailla on hieman eri keinot, miten liikenteen päästöjä voitaisiin vähentää. Suomi on jäänyt yksin linjassaan, jonka mukaan liikenteen päästökysymykset voitaisiin ratkaista pidemmällä aikavälillä pelkillä biopolttoaineilla.

Nyt sähköauto lasketaan nollapäästöiseksi, kun taas biopolttoainettakin käyttävän auton päästöt arvotetaan samoin kuin fossiilista polttoainetta käyttävän auton. Sähköauton osalta ei oteta huomioon, miten ja millä sähkö on tuotettu – onko se tehty esimerkiksi hiilellä?

Autojen maailma muuttui

– Laskipa autoilun päästöjä miten hyvänsä, on sähkö liikenteen käyttövoimana muita vaihtoehtoja huomattavasti vähäpäästöisempi ja energiatehokkaampi, Haveri kuittaa.

Kritiikin mukaan ylipäätään polttoaineenkulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen mittaustavat ovat ajalta, jolloin ei ollut biopolttoaineita, hybridiautoja eikä sähköautoja.

– Mittaustavat eivät vastaa nykyaikaa. Maailma on muuttunut rajusti siitä, kun mittaustavoista päätettiin, Mikkonen huomauttaa.