Professori: Tulevaisuuden autot ovat puolet nykyistä pienempiä

Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä esitellään maaliskuun puoliväliin asti autouutuuksia. Teollisen muotoilun professori arvioi, että autoteollisuus elää murrosvaihetta. Tulevaisuudessa autot pienenevät. Nykyiseen henkilöauton viemään tilaan on saatava kaksi autoa.

Kotimaa
Toni Kestin amerikkalaisvalmisteinen sähköauto Tesla.
Uula Kuvaja / Yle

Geneven kansainvälinen autonäyttely aukesi tämän viikon torstaina. Katumaasturit pitävät pintansa. Autojen viistoperät ovat yhä suosittuja.

Verrattuna vuosikymmenien takaisiin autoihin kaupunkimaasturit tuntuvat kuitenkin muodoltaan luonteettomilta. Ne näyttävät kaukaa lenkkitossuilta. Suomen myydyin automerkki vuonna 2015 oli Skoda Octavia, joka ei sekään persoonallisuudellaan tyrmää.

Ovatko autot muuttuneet samankaltaisiksi?

Aalto-yliopiston teollisen muotoilun professori Eero Miettinen sanoi perjantaina Yle Radio Suomen Ajantasassa, että autojen yksityiskohdissa on paljon eroja, mutta kokonaishahmotuksen osalta samankaltaisuus voidaan myöntää.

– Jos alkaa vaikuttaa siltä, että joku auto alkaa menestyä paremmin kuin muut, sitä kaavaa kannattaa noudattaa, joskus jopa kopioida. Siitä se samankaltaisuus syntyy.

Nykyautot ovat sisältä pieniä, ulkoa suuria

Nykyään moni henkilöauto muistuttaa muodoltaan autokarkkia, jossa ei ole jyrkkiä taitekohtia.

– Sellainen kori, jossa on etupää, matkustamo ja selvä takapää, niin tällainen sedanin muoto on rajautumassa isoihin ja kalliisiin autoihin, sanoo Miettinen.

Aikaisemmin pidettiin hyveenä, jos kyettiin tekemään autoja, jotka ovat ulkoa pieniä, mutta sisältä suuria.

– Nykyään tuntuu, että autot ovat sisältä pieniä ja ulkoa suuria, Miettinen pohtii.

Professori Miettinen on sitä mieltä, että autoista kiinnostuneet osaavat kuitenkin nauttia nyanssien eroista. Valojen ja muiden osien integroiminen auton koriin lisää autojen samankaltaisuutta, mutta vain kokonaishahmotuksen osalta.

Miettinen sanoo myös, että autojen kokeminen samankaltaisiksi on vanha ilmiö. Esimerkiksi 1920-luvulla ihmiset eivät erottaneet kovin hyvin automerkkejä toisistaan.

MicroMax konseptiauto.
Rinspeedin MicroMAX konseptiauto.Rinspeed Sveitsi

Tulevaisuuden henkilöautot ovat kuutiomaisia

Miettisen mukaan autoteollisuus on reagoinut ympäristöongelmiin moottoriteknologiassa ja elektroniikan hyödyntämisessä. Seuraava vaihe on hänen mielestään se, että autojen viemää tilaa tullaan rajoittamaan.

– Autojen viemän tilan puolittaminen vaikuttaa autojen muotoiluun. Nykyiseen henkilöauton viemään tilaan on saatava kaksi autoa, tavalla tai toisella.

Kun toimittaja osoittaa professorille ohikulkevaa kantikasta linja-autoa, josta puuttuvat pyörät muodot, professori Miettinen kommentoi:

– On väistämätöntä, että henkilöautot vetäytyvät enemmän ja enemmän kuutiomaisiksi.

Auto on perinteisesti ollut riippumattomuuden symboli ja ilmentänyt statusta. Tulevaisuuden muotoilun haaste on professorin mukaan se, kuinka onnistua viestittämään vapautta ja arvovaltaa kuutiolla.

Autoteollisuus elää murrosvaihetta

Professori Eero Miettisen mukaan autoteollisuus elää nyt murrosvaihetta.

– Koko autokanta tullaan muuttamaan. Hybridien kautta sähköautoihin ja vedyllä käyviin autoihin.

Miettinen ennakoi, että jo seuraavan kymmenen vuoden aikana nähdään muutoksia, jotka vaikuttavat ympäristöön ja infrastruktuuriin.

– Ja silloin toivoo, että edelläkävijäautot olisivat edelläkävijöitä myös muotoilussa.

Miettisen mukaan esimerkiksi sähköauto Tesla on teknisesti ja markkinoinnin kannalta vallankumouksellinen autoteollisuudessa. Tesla ei noudata autoteollisuuden pelisääntöjä.

– Muotoilullisesti se on kuitenkin hyvin konventionaalinen. Sillä on perinteisen urheilullisen sedanin muoto. Se voisi olla paljon enemmän.

Automuotoilija ei saa olla edellä aikaansa

Kysyttäessä keitä ovat tällä hetkellä maailmankuulut autodesignerit, Miettinen mainitsee saksalaisen Peter Schreyerin. Schreyer teki Kia-automerkistä varteenotettavan.

– Siinä on hyvä esimerkki siitä, että automerkin statusarvo nousi muotoilun avulla.

Toinen muotoilija, jonka Miettinen mainitsee, on Chris Bangle. Bangle oli menestyksekäs BMW:llä, kunnes hänen koettiin flopanneen. Miettisen mukaan Banglen kohdalla korostuu, kuinka herkkä asia on ajoitus.

– Muotoilussa ei hyödytä olla edellä aikaansa. Pitää olla juuri oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa tekemässä oikeita asioita. Siitä se menestys syntyy eikä siitä, että voi sanoa tehneensä saman jo kymmenen vuotta sitten. Se on pikemminkin epäonnistumista.

Eero Miettinen työskenteli itse autoteollisuudessa yli 20 vuotta. Hän muotoili kuorma-autoja Sisulla ja toimi muotoilupäällikkönä Oy Saab-Valmet Ab:ssa.