Jo tuhannet autoilijat ovat hankkineet ilmaisen bussikortin Turun seudulla

Turun seudun joukkoliikenteen eli Fölin tarjoamia ilmaisia bussikortteja on tilattu jo viisi tuhatta. Määrän uskotaan vielä kaksinkertaistuvan.

liikenne
Bussit puolalanmäessä
Henrietta Lehtinen / Yle

Föli eli Turun seudun joukkoliikenne aloitti helmikuun alussa Autonvaihtoviikot-kampanjan. Tarkoituksena on saada ihmiset vaihtamaan oma autonsa bussiin. Houkutukseksi tarjottiin ilmaista Föli-matkakorttia, johon on ladattu 20 euron edestä matkoja.

– Tämä kampanja on ollut valtavan positiiivinen juttu. Odotimme, että saamme tuhat tilausta. Nyt on mennyt jo viisi tuhatta rikki, sanoo joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.

Kymppitonni rikki?

Ilmaisen bussikortin voi tilata Fölin nettisivulta (siirryt toiseen palveluun). Joukkoliikennejohtaja odottaa, että Föli-matkakortteja tilataan vielä runsaasti lisää.

– Kyllä näyttää, että lähemmäs kymmentä tuhatta päästään, Sirpa Korte sanoo.

Joukkoliikennejohtajan mielestä ilmaiset bussikortit eivät ole pois Fölin kassasta vaan päinvastoin. Nyt katsotaan pitkälle tulevaisuuteen.

Luotamme siihen, että tällä kampanjalla saadaan paljon uusia asiakkaita.

Sirpa Korte

– Vaikka ensimmäisen kahdenkymmenen euron edestä saa matkoja maksutta, niin uskon sen johtavan siihen, että asiakas lataa korttinsa uudestaan.

– Luotamme siihen, että tällä kampanjalla saadaan paljon uusia asiakkaita, Sirpa Korte sanoo.

Uusia kampanjoita luvassa

Sirpa Kortteen mukaan ilmaiset matkat eivät ole pois vanhoilta Fölin asiakkailta, päinvastoin. Uusista asiakkaista tulee osa Fölin asiakaskuntaa, ja mitä enemmän asiakkaita, sitä parempia palveluita on luvassa.

– Vaikka nyt uusia matkustajia hellitäänkin, niin pidämme myös huolen siitä, että vanhoille matkustajille riittää joukkoliikennepalveluita mahdollisimman paljon.

Sirpa Korte sanoo, että Autonvaihtoviikkojen lisäksi on suunnitteilla muitakin kampanjoita. Tarkoituksena on, että joukkoliikenteestä tulisi yhä houkuttelevampi vaihtoehto yksityisautoilulle.

– Kunhan saamme ensin analysoitua, miten tämä meni, niin ilman muuta jatkoa on luvassa. Esimerkiksi kahden auton talouksille voisimme suunnata oman kampanjan, Sirpa Korte sanoo.