Ole varuillasi tukkirekan perässä – Poliisi: kuormia leviää tielle yhä useammin

Puutteet puukuormien sidonnassa ovat poliisin mukaan yleistyneet selvästi. Tonnirajojen korotus, jäiset puut ja rekkakuskin kiire ovat vaarallinen yhdistelmä.

liikenne
Puurekka matkalla jäätiellä.
YLE Etelä-Karjala

Poliisin mukaan ongelmat puunkuljetusrekkojen kuormauksessa ovat yleistyneet huomattavasti. Puutteellisesti sidottuja kuormia ja tielle levinneitä tukkilasteja tulee liikenteenvalvonnassa vastaan entistä useammin.

Taustalla on muun muassa vuonna 2013 tapahtunut tonnistorajojen muutos, joka korotti yhdistelmän kokonaismassan ylärajan 60 tonnista 76 tonniin.

– Autot lastataan aivan äärirajoille, eli nippuja niin paljon kuin suinkin mahtuu. Usein siellä on kolmekin nippua peräkkäin, kun ennen oli kaksi. Vanhanmalliset sidonnat eivät enää riitä. Siksi niitä kuormia leviää tuonne teille selvästi useammin kuin ennen, sanoo ylikomisario Petri Pahkin Itä-Suomen poliisilaitokselta.

Itä-Suomessa viimeksi Mikkelissä syntyi kuluneella viikolla vaaratilanne, kun tukkirekan kuorma levisi tienristeykseen. Tapausta alettiin tutkia liikenteen vaarantamisena.

– Se on kuljettajan viitseliäisyydestä kiinni, kuinka hän kuorman sinne lavalle laittaa, Pahkin sanoo.

Itä-Suomen poliisi on hiljattain ollut yhteydessä sekä alan työnantajiin että ammattiliittoon. Sidontoihin pitää alkaa kiinnittää enemmän huomiota, kuului viesti.

Rekkoja liikkeelle yhä enemmän

Samaan aikaan kun tonnistorajoja on nostettu, kuljetusalan yritykset kamppailevat usein ahtaassa talousraossa. Se tietää äärimmilleen lastattujen kuormien lisäksi kireitä aikatauluja ja kovaa kiirettä kuljettajille.

– Taloudellinen tilanne ja taksapolitiikka ovat ajaneet siihen, että kuljetukset pitää tehdä mahdollisimman tehokkaasti. Aina pyritään ottamaan puuta kyytiin niin paljon kuin laki sallii, sanoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n (SKAL) Itä-Suomen aluepäällikkö Jouni Bergroth.

– Minä en kyllä usko, että sinänsä kuorman sidonnassa olisi sen enempää puutteita kuin aikaisemminkaan. Mutta rajoitusten noustua kuormat ovat isompia ja korkeampia, ja se voi vaikuttaa, vaikka sidonnat olisivat lainmukaisia. Talvioloissa myös puiden liukkaus tekee kuorman varmistamisesta haastavampaa.

Bergroth kertoo, että poliisin yhteydenoton jälkeen SKAL on kehottanut kuljetusyrityksiä olemaan tarkempana kuormien turvallisuuden suhteen.

– Minä uskon, että jokainen vastuunsa tunteva ammattikuski ottaa nämä asiat vakavasti.

Puunkuljetusten määrä Suomen maanteillä on kasvamaan päin. Kansallisen metsästrategian tavoite on, että vuoteen 2025 mennessä liikkeelle saadaan 15 miljoonaa kuutiometriä lisää runkopuuta vuosittain.