Hätäkeskuksia häiritään vuodessa 100 000 kertaa – harvat tapaukset menevät käräjille

Käräjäoikeuksissa käsitellään vuosittain kymmenkunta tapausta, joissa hätäkeskuksia on häiritty asiattomilla puheluilla. Määrä on vähentynyt tuomioiden ja niiden uutisoimisen vuoksi. Ilkivallaksi luokiteltuja puheluita soitetaan kuitenkin hätäkeskukseen vuosittain 100 000 kappaletta.

Kotimaa
112 Suomi
Älypuhelimeen ladattava 112 Suomi -sovellus antaa hätäkeskukselle automaattisesti soittajan sijaintitiedot.Paula Koskinen / Yle

Asiattomista soitoista hätänumeroon voi saada rikossyytteen. Hätäkeskuslaitos tekee vuosittain 10–20 tutkintapyyntöä ilkivallasta. Määrä on pieni verrattuna ilkivaltaisten soittojen tulvaan.

Hätäkeskuksiin soitettiin viime vuonna noin 100 000 asiatonta soittoa. Sen lisäksi 112-numeroon soitettiin vahingossa yli puoli miljoonaa kertaa. Tämä tarkoittaa, että 23 prosenttia hätäkeskuksiin tulleista puheluista on sinne kuulumattomia.

Hätäkeskuspalveluiden johtaja Marko Nieminen kertoo, että soittajat saattavat haistatella, kritisoida muita viranomaisia tai hakea vain juttuseuraa.

– On esimerkiksi ollut tapaus, jossa on kahdella puhelimella yhtä aikaa soitettu hätänumeroon. Kun on vastattu puheluun, se on katkaistu ja soitettu taas uudelleen, Nieminen kuvailee.

Niemisen mukaan useimpien häirintäsoittojen taustalla ovat liiallinen alkoholin käyttö ja mielenterveysongelmat.

Poliisi voi katkaista soittokierteen

Viime vuonna Hätäkeskuslaitos teki poliisille seitsemän tutkintapyyntöä. Määrän arvioidaan laskeneen valistuksen ja tuomioiden uutisoimisen vuoksi.

Tutkintapyyntö tehdään, kun huomataan ihmisen soittavan tahallaan turhaan hätänumeroon ja aiheuttavan esimerkiksi ruuhkaa puhelinlinjoille.

Esimerkiksi Pohjois-Karjalan käräjäoikeudessa käsiteltiin hiljattain tapausta, jossa 70-vuotias mies oli soittanut 17 asiatonta puhelua Kuopion hätäkeskukseen.

Poliisi piti miestä kiinniotettuna vuorokauden ajan soittojen vuoksi.

Vanhus sai soitoistaan 70 päiväsakkoa.