Katsastuksissa löytyy yhä enemmän vikoja – jopa joka neljäs hylätään

Autoista löytyy yhä enemmän ja enemmän vikoja, selviää A-Katsastuksen jo kahdeksatta kertaa tekemästä henkilöautojen malli- ja merkkikohtaisesta hylkytilastosta.

talous
Katsastusmies tutkii autoa katsastusasemalla.
Yle

Tilastojen mukaan A-Katsastuksen asemilla viime vuonna katsastetuista autoista joka neljäs hylättiin. Kun yrityksen asemilla katsastettiin 760 000 henkilöautoa (siirryt toiseen palveluun), niin se tarkoittaa, että niistä 183 160 sai hylkäävän leiman.

A-Katsastuksen tekninen johtaja Hannu Pellikka huomauttaa monen automerkin ongelmista jo auton ensimmäisen katsastuksen yhteydessä. Lisäksi hän kiinnittää huomiota erittäin suuriin hylkäysmäärien eroihin eri automerkkien välillä.

Eniten lisääntyi jarruihin ja jousitukseen liittyvät viat. Toisaalta heilahduksenvaimentimiin liittyvät viat taas laskivat vuoden 2014 lukuihin verrattuna.

Vuodesta 2009 alkaneen tilastoinnin perusteella yhtiö kertoo, että autojen alusta- ja koriviat ovat vähentyneet. Käytännössä tämä tarkoittaa ruostevaurioiden vähentymistä.

Saman tilaston mukaan vuonna 2009 sadan katsastuksen yhteydessä autoista löydettiin 108 vikaa. Viime vuonna vastaava vikamäärä sataa katsastusta kohden oli 113.

A-Katsastuksen mukaan vikojen määrän lisääntyminen johtuu autokannan vanhenemisesta ja maamme muuta Eurooppaa vaihtelevammasta ilmastosta.

Tilastojen mukaan kolme vuotta vanhoista autoista löytyy 20 vikaa sataa katsastusta kohden, kun seitsemän vuotta vanhoissa autoissa määrä on jo moninkertainen.

Hyvänä asiana yhtiö pitää sitä, että teknisten vikojen osuus onnettomuuksien syynä on pystytty pitämään alhaisena.

VW:n Kombi hylkäyslistan kärjessä

A-Katsastuksen mukaan kolme vuotta käytössä olleiden autojen hylkäystilaston kärjessä on Volkswagenin Kombi-malli. Autoista hylättiin katsastuksessa joka viides, eniten ohjauslaitteiden vikojen takia.

Huomattavaa on kuitenkin se, että VW:llä oli ajettu katsastusten yhteydessä keskimäärin 180 000 kilometriä, kun ikäluokan harvimmin hylätyllä Hondan Jazz-mallilla oli ajettu keskimäärin vain 37 000 kilometriä.

Ajokilometrimääriä vertaamalla lukemat olisivat toisenlaiset, sillä esimerkiksi Skodan Suberb-malli hylättiin (2,28 %) harvoin, mutta autoilla oli ajettu keskimäärin jo 102 000 kilometriä. Myös Volkswagenin Caddy-mallin hylkäysluku 3,37 prosenttia on pieni keskimääräiseen 103 000 kilometrin ajomäärään verrattuna.