Pääsiäisen pitkällä pyhäputkella on merkityksensä – näin siitä kertovat katolinen, luterilainen ja ortodoksi

Pääsiäinen tarkoittaa monille vapaapäiviä. Mutta mikä onkaan pääsiäisen kirkollinen merkitys? Mitä perinteitä pääsiäiseen kuuluu katolisilla, ortodokseilla ja luterilaisilla? Kolme pappia vastaa.

Kotimaa
Narsissi, jonka takana näkyy kellertäviä hyasintteja
Anna Sirén / Yle

Katoliselle pääsiäiseen kuuluu paasto

"Pääsiäinen on vuoden tärkein juhlamme ja myös uskomme keskipiste: kristinusko perustuu siihen, että Kristus on kuollut ja ylösnoussut. Pääsiäinen on se, miksi joku on kristitty.

Tärkein pääsiäisperinteemme on pyhän viikon vietto: se valmistaa meitä pääsiäisyön vigiliaan ja pääsiäissunnuntaihin.

Isä Marco
Isä Marco Pyhän Henrikin katedraaliseurakunnasta.

Lauantaina on pääsiäisen kohokohta: lauantai-iltana koittaa pääsiäisyön vigilia. Se aloitetaan kirkon ulkopuolelta, jossa pappi siunaa tulen. Menemme kulkueena pimeään kirkkoon, jonne kannetaan pääsiäiskynttilä, joka valaisee pimeyttä ja on merkkinä ylösnousemuksesta. Koko yön rukoilemme ja kuuntelemme Raamatun tekstejä. Aloitamme maailman luomisesta ja käymme läpi koko pelastuksen historian, kunnes pääsemme pääsiäisen evankeliumiin, jossa todetaan, että Kristus on ylösnoussut.

"Pimeään kirkkoon kannetaan pääsiäiskynttilä, joka valaisee pimeyttä ja on merkkinä ylösnousemuksesta."

Isä Marco Pasinato

Jos on aikuisia, jotka haluavat saada kasteen, pääsiäisyön vigilia on siihen otollisin aika vuodesta.

Omassa pääsiäisessäni on kaksi asiaa, jotka minua auttavat. Ensinnäkin paasto eli olemme kutsutut paastoamaan pyhän viikon aikana, erityisesti pitkänäperjantaina ja lauantaina. Toinen asia on rukous. Esimerkiksi kiirastorstain jälkeen yöllä kappelissamme on rukous, joka kulkee läpi yön. Siihen osallistuminen ja hiljentyminen on tärkeää."

Isä Marco Pasinato, Pyhän Henrikin katedraaliseurakunnan kirkkoherra

Luterilainen pohtii ehtoollisen merkitystä

"Pääsiäisessä on kristinuskon ydin: se, minkä takia me olemme luterilaisia, minkä takia me olemme kristittyjä. Pääsiäisen aika kuvaa sitä, mitä Jeesukselle tapahtui eli hän kuoli puolestamme ja ylösnousi. Se on pääsiäisen merkitys lyhykäisyydessään. Luulen, että muutkin kirkkokunnat ajattelevat samalla tavalla, ehkä vain tapa kuvata aihetta on erilainen.

"Tärkeää on myös toivo, Jeesuksen voitto kuolemasta on tärkeä."

Pastori Marko Heusala

Kiirastorstaina muistelemme sitä, miten Jeesus asetti ehtoollisen: tämä on luterilaisille tärkeä päivä. Jeesuksen asettama ehtoollinen symboloi sitä, kuinka hänantoi itsensä – ruumiinsa ja verensä – meidän tähtemme. Tärkeää on myös toivo, Jeesuksen voitto kuolemasta on tärkeä.

pappi Marko Heusala Lauttasaaren seurakunta
Pastori Marko Heusala Lauttasaaren seurakunnasta.Antti Haanpää / Yle

Oma pääsiäiseni menee osittain työn merkeissä. Kiirastorstaina ja pitkänäperjantaina olen jumalanpalveluksissa. Muuten vietän aikaa läheisten, omaisten ja ystävien kanssa hyvää ruokaa syöden ja pääsiäisen sanomaa muistaen."

Pastori Marko Heusala, Lauttasaaren seurakunta

Ortodoksin pääsiäiseen kuuluu erityinen tervehdys

"Pääsiäinen on meille kirkkovuoden suurin juhla ja samalla tärkein juhla ortodokseille ylipäänsä. Jos ei olisi Kristuksen kuolemaa ja ylösnousemusta, ei kirkolla olisi merkitystä.

Me puhumme pääsiäisen vietosta vasta sitten kun se oikeasti alkaa. Pääsiäinen alkaa pääsiäissunnuntaina tai oikeastaan pääsiäisyönä ja siitä alkaa 40 päivää kestävä pääsiäiskausi. Tämä 40 päivää täsmäytyy sen kanssa, että pääsiäistä edeltää 40 päivää kestävä suuri paasto. Pääsiäistä edeltää hiljainen viikko, ortodoksien mukaan suuri viikko.

"Kirkollisesti ajateltuna yksi tärkeimpiä pääsiäisperinteitä on osallistua niin paljon kuin mahdollista kaikkiin pääsiäistä edeltäviin jumalanpalveluksiin hiljaisen eli suuren viikon aikana."

Isä Teo Merras

Kirkollisesti ajateltuna yksi tärkeimpiä pääsiäisperinteitä on osallistua niin paljon kuin mahdollista kaikkiin pääsiäistä edeltäviin jumalanpalveluksiin hiljaisen eli suuren viikon aikana. Jumalanpalveluksia toimitetaan silloin päivittäin. Osallistuminen on tärkeää, koska pääsiäisen vastaanottaminen on mahdollista vain, jos on valmistautunut siihen oikein.

Sanoisin, että ortodoksinen kirkko korostaa nimenomaan suurta viikkoa, suuren viikon eri päiviä ja niiden merkitystä, Kristuksen ristintien mukana kulkemista ja elämistä.

ortodoksipappi isä Teo
Isä Teo Helsingin ortodoksisesta seurakunnasta.Antti Haanpää / Yle

Ortodoksinen erityispiirre on myös pääsiäisyön palvelus, joka alkaa vuorokauden varhaisimmalla mahdollisella hetkellä eli heti puolenyön jälkeen lauantain ja sunnuntain välisenä yönä, mutta tämä käytäntö on levinnyt myös muihin kirkkoihin.

Ortodoksiseen pääsiäisperinteeseen kuuluu myös oma erityinen tervehdyksensä, jota noudatetaan pääsiäisyön palveluksesta alkaen. Koko pääsiäiskauden ortodoksit tervehtivät toisiaan sanomalla "Kristus nousi kuolleista" ja toinen vastaa siihen "totisesti nousi".

Isä Teo Merras, Helsingin ortodoksinen seurakunta