Hengitä tasapainoisesti ja voi paremmin

Psykologi Minna Martin uskoo, että epätasapainoisen hengittämisen aiheuttamat oireet ovat yleisiä. Hän muistuttaa, että jokainen voi hyötyä jo siitä, että hellittää muutamaksi sekunniksi.

terveys
Psykologi Minna Martin ohjaa Julia Martinille hengitysharjoitusta.
Psykologi Minna Martin ohjaa Julia Martinille hengitysharjoitusta.Olga Pihlman / Yle

Silloin kun hengittäminen sujuu tasapainoisesti, sitä ei oikeastaan ajattele. Se tuntuu mukavalta ja tuo olon, että mikään ei ole huonosti. Mutta esimerkiksi stressin seurauksena hengittäminen voi muuttua epätasapainoiseksi.

– Silloin saattaa tulla kurkun kuristamisen tunnetta, rintakehä voi kiristyä, palleassa voi tuntua puristusta ja voi tulla erilaisia jännitysoireita, kertoo psykologi Minna Martin Ylioppilaiden terveydenhuoltosäätiöstä Turusta.

Joka tilanteessa, vaikka muuta ei olisi tehtävissä, voi kuitenkin aina hengittää.

Minna Martin, psykologi

Osalle voi epätasapainoisesta hengittämisestä tulla jopa huimaamista, erilaisia pistelytuntemuksia käsiin ja poskiin sekä puutumisen tunnetta.

– Aika tavallista on, että ihmiset pelästyvät, että heillä on joku vakava sairaus tai että he eivät saa happea, tukehtuvat tai ovat tulossa hulluiksi, kuvailee Martin.

Jo muutamien sekuntien tauko voi auttaa oloon

Vuoden 2015 psykologiksi valittu Minna Martin uskoo, että epätasapainoisen hengittämisen aiheuttamat oireet ovat yleisiä. Hän sanoo, että kaikilla ihmisillä hengitys on aika ajoin epätasapainossa. Toisille se on vain hallitsevampaa.

– Nykyisenä kiireisenä aikana kuka tahansa voi hyötyä siitä, että hellittää ja pitää pienen tauon. Muutamien sekuntienkin hellittäminen voi alkaa vähitellen kohentaa olotilaa. Kunhan muistaa tehdä sen säännöllisesti, sanoo Martin.

Martin muistuttaa, että sujuva hengittäminen on kokonaisvaltaista tasapainoa, jossa ei tarvitse pelätä, mitä itsessä tai ihmissuhteissa tapahtuu.

– Joka tilanteessa, vaikka muuta ei olisi tehtävissä, voi kuitenkin aina hengittää.