"Ei mene monta päivää ennen kuin joku keksii..." – Trafi kyllästyi päästöistä piittaamattomiin autoilijoihin

Trafi testaa parhaillaan uusia menetelmiä päästömanipulaatioiden paljastamiseksi katsastuksissa. Tarkoituksena on saada autoilijat noudattamaan varsinkin diesel-autoihin tulleita uusia päästöluokituksia sen sijaan, että he turvautuisivat luvattomiin remontteihin.

Kotimaa
Autoasentaja käy auton ohjelmistoa läpi tietokoneella.
Luvattomat hiukkassuodattimien ja typenoksidipäästöjä vähentävien AdBlue-järjestelmien poistot ovat yleistyneet autoissa viime vuosina.Pertti Huotari / Yle

Suomessa testataan uusia menetelmiä, joilla pyritään paljastamaan kovaa vauhtia yleistyvät autojen päästömanipulaatiot katsastuksessa.

Viranomaisten hampaissa ovat esimerkiksi autot, joista on poistettu joko DPF-hiukkassuodatin tai AdBlue-järjestelmä. Molemmat ovat luvattomia toimenpiteitä, mutta niitä on tähän saakka ollut liki mahdoton havaita katsastuksessa.

DPF-suodatin vähentää auton pienhiukkaspäästöjä, AdBlue typenoksidipäästöjä. Hiukkassuodattimien luvattomissa poistoissa autoilijoiden motiivina on hinta – tukkeutuneen suodattimen uusimisen hintalappu on voinut nousta pahimmillaan tuhansiin euroihin. AdBluen tapauksessa vilunkipeliin on houkuttanut muun muassa se, että järjestelmän vikatila voi aiheuttaa keskeytyksiä ajoon esimerkiksi raskaassa liikenteessä.

Tänä keväänä liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on testannut yhteistyökumppaniensa kanssa mittaus- ja tarkastustapoja päästöhuijausten narauttamiseksi. Ne tulevat katsastuksissa yleisempään käyttöön todennäköisesti ensi vuonna. Trafi on vaitonainen siitä, mitä uudet konstit käytännössä ovat.

– Ei ole mitään yhtä keinoa, jolla ongelma ratkeaa. Pikemminkin kyse on siitä, että jos useampi lukema mätsää, se viittaa hyvin vahvasti siihen, että kaikki ei ole kunnossa, Trafin liikennekelpoisuusyksikön päällikkö Otto Lahti sanoo.

Pellepelottomat heräävät heti, kun päästöraja tiukkenee

Vaikka päästöjä vähentävien järjestelmien ohittaminen on lainvastaista, sitä ei ole kriminalisoitu. Toiminnasta onkin tullut kasvava bisnes pienissä autopajoissa. Yle Kuopiohaastatteli DPF-poistoja tekevän autoasentajanmarraskuussa.

Tuntuu, ettei välitetä pätkääkään ympäristöstä, kun haetaan säästöjä keinolla millä hyvänsä.

Otto Lahti

Huijauksille syntyy kysyntää aina, kun uusi päästöluokka astuu voimaan. Euro 5 -luokitus loi markkinoita DPF-poistoille, ja sitä seurannut Euro 6 -luokitus AdBlue-emulaattoreille. Välillä autontuunaajien tehokkuus turhauttaa viranomaisiakin.

– Voi olla, että kun uudelle autolle annetaan tiukemmat päästömääräykset, ei mene monta päivää ennen kuin joku jo keksii poistaa suodattimia ja päästöt pomppaa yli kymmenkertaisiksi. Tuntuu, ettei välitetä pätkääkään ympäristöstä, kun haetaan säästöjä keinolla millä hyvänsä, Trafin Otto Lahti kärjistää.

Hänen mielestään päästömanipulaatioissa ei ole kyse sääntöjen kiertämisestä vaan niiden tietoisesta rikkomisesta, jota puolustellaan itsekkäillä perusteilla.

Yksittäinen autoilija voi kysyä, ovatko nykyiset, tiukat päästömääräykset välttämättömiä. Lahden mukaan numerot puhuvat puolestaan: pienhiukkaspäästöt ovat pudonneet diesel-autoissa kymmenesosaan ja typenoksidipäästöt kuudesosaan 2000-luvun alusta.

– Kun laittaa Euro 6 -luokituksen kuorma-auton hallissa käymään, ei se yskitä eikä savu ota nenään.

Myös VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko puolusti Ylen jutussa marraskuussa voimakkaasti uusien päästövaatimusten tarpeellisuutta.

"Se on hyvin ehdoton kanta"

Trafissa ei uskota, että kaikkia päästömanipulaatioita saataisiin kitkettyä valvontaa parantamalla. Seulan tiukentamisella on kuitenkin oma pelotevaikutuksensa.

Lisäksi päästöjä vähentäviä osia ei enää tarvitse korjata yhtä usein, kun tekniikka kehittyy. Esimerkiksi diesel-Volvoissa DPF-suodattimien vaihtoväli oli aluksi 120 000 kilometriä, mutta uudemmissa malleissa suodatin vaihdetaan enää tarvittaessa. Tällöin kiusaus turvautua luvattomaan remonttiin pienenee.

Markkinoilla on tullut myös suodattimille pesunesteitä ja huoltolaitteita, joiden ansiosta DPF:n vaihtaminen uuteen ei ole enää ainoa luvallinen vaihtoehto. Esimerkiksi juuri Volvon merkkihuollossa suodattimen puhdistamista ei tosin suositella.

– Valmistajan ohjeiden mukaan suodatin pitää vaihtaa. Se on hyvin ehdoton kanta, tiivistää Avain Vaunun huoltopäällikkö Sami Kinnunen Kuopiosta.