Tutkimus: Yle ja BBC kärkikastia uusissa digipalveluissa

Suomen ja Britannian yleisradioyhtiöt ovat menestyneet uusien mediasisältöjen käyttöönotossa, koska ne ovat nähneet uuden teknologian mahdollisuutena eivätkä uhkana, katsoo arvostetun Reuters-instituutin raportti.

Kotimaa
Pasilan linkkitorni.
Jyrki Lyytikkä / Yle

Tuoreen tutkimuksen mukaan Yle ja BBC ovat uudistaneet parhaiten julkista palveluaan median murroksessa.

Oxfordin yliopiston (siirryt toiseen palveluun) Reuters-instituutin tutkimuksessa vertailtiin kuuden eurooppalaisen yleisradioyhtiön sopeutumista muuttuvaan digitaaliseen mediaympäristöön.

Tiistaina julkaistusta raportista ilmenee, että BBC ja Yle ovat ottaneet käyttöönsä parhaiten uudet digitaaliset innovaatiot. Tätä kautta yhtiöt ovat sopeutuneet hyvin muuttuneeseen mediakäyttöön.

Molempia yleisradioyhtiöitä yhdistääkin tutkimuksen mukaan muutoksen ymmärtäminen ja vahvat sosiaalisen median strategiat.

Menestyksen salaisuus on se, että yhtiöt ovat nähneet uuden teknologian mahdollisuutena eivätkä uhkana, ja panostaneet voimakkaasti mobiilipalveluihin.

BBC:n ja Ylen johtoporras on ymmärtänyt sopeutumisen tarpeen muuttuvassa mediaympäristössä, vaikka se on merkinnyt kovia päätöksiä, kuten työntekijöiden irtisanomisia. Yhtiöt ovat myös lakkauttaneet perinteikkäitä ohjelmia, ja niistä vapautunut raha on siirretty uusiin kokeiluihin.

Molempia kiitelläänkin rohkeudesta kokeilla uutta, vaikka osa hankkeista todennäköisesti epäonnistuu. Uudistumalla Yle ja BBC ovat houkutelleet verkossa paremmin yleisöä kuin muut vertailun eurooppalaiset yleisradioyhtiöt.

Ranskan, Italian, Saksan ja Puolan yleisradiot eivät ole onnistuneet uudistamaan julkista palveluaan samalla tavoin. Syitä on tutkimuksen mukaan monia; osalla yhtiöistä ei ole tarpeeksi rahoitusta, osa on joutunut poliittisen painostuksen kohteeksi tai toimii vielä teknisesti kehittymättömillä markkinoilla.

Tutkimusjohtaja Rasmus Kleis Nielsen sanoo raportissa, että mediaympäristö tulee jatkossakin muuttumaan julkista palvelua nopeammassa tahdissa. Hänestä suurin osa yleisradioyhtiöistä on jäänyt kehityksestä jälkeen, ja menettänyt yhteyden erityisesti nuorempaan yleisöön.

Nielsenistä yhtiöiden on mukauduttava median muutokseen nykyistä ripeämmin, jos ne haluavat säilyttää paikkansa ja saavuttaa mahdollisimman laajan yleisön.

Tutkimustuloksista uutisoi muun muassa brittilehti Guardian. (siirryt toiseen palveluun)