Liikenneviraston pääjohtaja harmittelee alemman tieverkon kuntoa – korjausvelkaa puretaan lisärahoituksella

Tiestön huono kunto vaatii lisärahaa Itä-Suomessa. Vaikka uutta väylää rakennetaan esimerkiksi viitostielle, kantaa liikenneviraston pääjohtaja huolta koko tiestön korjausvelasta.

Kotimaa
Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen
Liikenneviraston pääjohtaja Antti VehviläinenKalle Pallonen / Yle

Viitostie ry:n vuosittaisen seminaarin puhujiksi oli tänä vuonna saatu liuta liikenteen asiantuntijoita. Keskusteluissa maalailtiin esiin tulevaisuuden visioita, mutta muistettiin myös, että nykyinenkin tieverkko vaatii vielä paljon. Tieverkolla korjausvelkaa on noin miljardin euron verran.

– Valitettavasti rahan puutteen vuoksi alempi tieverkko on joutunut joustamaan ja se nähdään sinä kuntona, mikä tuolla jokapuolella on, Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen harmittelee.

Vehviläisen mukaan korjausvelan kattamiseen on seuraavalle neljälle vuodelle jyvitetty puoli miljardia euroa. Tuo näkyy myös Itä-Suomen teillä.

– Ennen kaikkea sorateillä tulee näkymään erittäin hyvin. Meillä on runsaasti rahaa juuri tämäntyyppisiin korjauksiin ja teiden runkokuntoa tullaan parantamaan. Ei niin paljon ehkä päällystepuolella. Normaalia päällystämistä jatketaan ja sielläkin on hieman lisärahaa tulossa, pääjohtaja Antti Vehviläinen sanoo.

Ilmastonmuutos uusi rapauttaja

Liikenne luonnollisesti kuluttaa tienpintoja, mutta uutena ilmiönä ovat ilmastonmuutoksesta johtuvat rapautumiset. Esimerkiksi talvikauden kelirikkoon törmätään nyt toistuvasti.

Kunnostamisen lisäksi uuttakin rakennetaan. Viitostiellä uutta syntyy nyt Mikkelin kohdalle ja Juva-Mikkeli -välillekin on rahat luvattu. Viitostie ry:n kokouksessa tierahoja juhlistettiin jokaisessa sanankäänteessä, mutta juvalaisjuuret omaava Liikenneviraston pääjohtaja ei nosta tätä hanketta muiden ohi.

– Se on ihan yhtä tärkeä kuin ne 20-30 muuta. En panisi mitään tärkeysjärjestykseen tässä.

Nykyiset tiehankkeet rahoitetaan valtion budjetista. Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin esittämän liikenneverkkoyhtiön tiimoilta myös rahoitusmallit ovat menossa uusiksi. Pääjohtaja ei lähde arvioimaan sitä, kuinka tie-euroja jatkossa kasataan.

– No malleja on paljon, mutta katsotaan mitä poliittiset päättäjät päättää, Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen toteaa.