Minkälainen on unelmien koulu? "Ilmaa puhdistavia viherkasveja, valoisuutta, avaruutta ja muunneltavat tilat"

Kysyimme opiskelijalta, opettajalta sekä rakennusliikkeen asiantuntijalta, minkälainen olisi heidän unelmakoulunsa. He toivoivat ensisijaisesti puhdasta sisäilmaa, toimivia, valoisia ja avaria tiloja.

Kotimaa
Yle Uutiset Kaakkois-Suomi: Millainen on unelmien koulu?
Yle Uutiset Kaakkois-Suomi: Millainen on unelmien koulu?
Riina Tanskanen
Tommi Parkkinen/Yle

Viherkasveja, puhdas sisäilma, vaaleutta ja valoa

Riina Tanskanen, Imatran yhteislukio, 2.lk

1. Sisäilma. Koulussa olisi pudas sisäilma sekä kasviseinä viherkasveista, jotka puhdistavat ilmaa.

2. Rakennus. Korkea koulu. Ei luokkia kellarikerroksessa, koska niissä on ankeaa opiskella. Joka luokassa olisi ikkunoita, joista tulisi päivänvaloa. Olisi paljon sohvia ja istumapaikkoja, ettei tarvitsisi aina istua käytävien lattioilla.

3. Piha. Koulun piha olisi puistoalue, ikään kuin kampuspuisto, jossa voisi olla myös kahvila. Siellä olisi kiva hengailla ja se olisi viihtyisä.

4. Tilaa. Erillinen rakennus lukiolle, ei yhdessä yläkoulun kanssa. Ruokala olisi valkoinen, tilava ja viihtyisä. Siellä olisi tarpeeksi tilaa, ettei ääni huku ja pystyy keskittymään omiin ajatuksiin, jottei syödessä tarvitsisi kuunnella naapuripöydän juttuja.

Perinteinen, muunneltava, valoisa ja avara

Jussi Haatanen, historian ja yhteiskuntaopin opettaja, Imatran yhteislukio

1. Perinteinen. En usko, että kouluista ovat katoamassa luokkatilat pulpetteineen ja liitutauluineen.

2. Muunneltava. Pitää olla myös muunneltavuutta: jaettavia tiloja, huonekaluja, joita voi yhdistää, erottaa ja liikuttaa helposti. Luokissa pitäisi olla erikokoisille ryhmille tiloja, vapautta liikkua ja käyttää tiloja.

3. Oppilaslähtöinen. Koulu on myös kohtaamispaikka. Käytävillä pitää olla mukava tavata tovereita.

4. Tilat. Paljon valoa, tilaa ja avaruutta. Pihalla vihreyttä, tekemistä ja paikkoja, missä olla, tavata ystäviä ja viettää aikaa. Opettajille tulisi olla hiljaisia työtiloja sekä yhteistiloja, jossa opettajatkin voivat yhteistä aikaa viettää.

Laura Evälahti
Tommi Parkkinen/Yle

Suomen ilmastoon sopiva, käyttäjälähtöinen ja hyvin suunniteltu

Laura Evälahti, projekti-insinööri, Rakennusliike Evälahti Oy

1. Ilmasto. Rakentaisin sellaisen koulun, joka on suunniteltu Suomen ilmasto-olosuhteisiin eli kestää pakkasta, kesää ja märkää. Otettaisiin huomioon ympäristöolosuhteet, että koulu on mahdollisimman turvallinen, terveellinen ja mahdollisimman pitkäikäinen, ettei sitä tarvitse rakentaa viiden vuoden välein uudelleen.

2. Käyttäjälähtöisyys. Rakennus on hyvä silloin, kun se ottaa huomioon käyttäjät. Jos on pieniä lapsia, koulu voisi olla värikkäämpi, jos on isompia, voisi olla modernimpi ja tyylikäs.

3. Muunneltavuus. Paikkakunnat pienenevät tai kasvavat. Pitäisi miettiä, tarvitseeko koulun pienentyä tai laajentua, onko koulua helppo laajentaa, supistaa tai ottaa muuhun käyttöön.

4. Suunnittelu. Suunnitteluvaiheeseen kannattaisi ehdottomasti panostaa. Siinä kohtaa lyötäisiin lukkoon ratkaisut ja käytettäisiin ainoastaan Suomen olosuhteisiin soveltuvia materiaaleja ja rakenneratkaisuja. Huolehdittaisiin, että rakennukset pääsevät tuulettumaan ja niissä on räystäät. Kannattaisi käyttää ainoastaan ratkaisuja, jotka on jo todettu toimiviksi.

Yle käsittelee kosteus-, home- tai sisäilmaongelmista kärsiviä kouluja laajasti uutislähetyksissään tänään maanantaina. Aiheesta puhutaan myös aamu-tv:ssä klo 7.15, Radio Suomen Ajantasassa klo 14 sekä A-studiossa klo 21.