OAJ: "Opettajien täydennyskoulutus retuperällä" – peruskoulun uudistus vaatii henkilökunnalta paljon

Peruskoulu uudistuu tänä syksynä, kun uusi opetussuunnitelma astuu voimaan. Opettajat ja rehtorit pitävät ajattelu- ja opetustapoja myllertävää uudistusta hyvänä, mutta sen onnistuminen voi tyssätä opettajien taitojen puutteeseen.

Kotimaa
Koe Oulunkylän yhteiskoulun lukiossa keväällä 2016.
Tapio Rissanen / Yle

Uusi opetussunnitelma tekee ennen passiivisesta oppilaasta aktiivisen tiedonetsijän, joka käyttää sujuvasti tietotekniikkaa. Eri oppiaineiden rajat hälvenevät ja oppiminen tapahtuu usein ryhmätöiden tai projektien avulla.

Uudistuksen onnistuminen riippuu opettajien taidoista ja niiden päivittämisesta täydennyskoulutuksella. Niistä OAJ on huolissaan.

– Opettajien täydennyskoulutus on meillä retuperällä, sanoo Opetusalan Ammattijärjestön OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen.

Järjestön mukaan vain noin joka toinen opettaja sai viime vuonna täydennyskoulutusta. Osa kunnista esimerkiksi lomauttaa opettajat koulutuspäivien ajaksi. OAJ vaatii, että täydennyskoulutusvelvollisuus kirjattaisiin lakiin.

Pätevät opettajat rekisteriin

Lisäksi OAJ vaatii opettajarekisterin perustamista. Sen avulla esimerkiksi jokainen koululaisen vanhempi voisi tarkistaa, onko hänen lapsensa opettaja pätevä hoitamaansa tehtävään. OAJ on näreissään siitä, että opettajina toimii myös muodollisesti epäpäteviä ihmisiä, jotka kuitenkin käyttävät opettajan ammattinimikettä.

OAJ:n koulutusjohtaja Heljä Misukan mukaan ajantasainen opettajarekisteri auttaisi myös opettajankoulutuksen suunnittelussa. Nyt esimerkiksi historian opettajia on koulutettu liikaa. Sen sijaan pätevistä erityis- ja lastentarhanopettajista on pulaa.