Alle kahdessa tunnissa Tampereen Kalevasta Helsingin Punavuoreen – työmatka taittuu polkupyörällä ja junalla

Pyörän ja junan yhdistäminen onnistuu Suomen junaliikenteessä kohtalaisesti, junavuoroista ja pyörästä riippuen.

Kotimaa
Polkupyöriä parkissa Tampereen rautatieasemalla.
Moni pendelöijä jättää pyöränsä asemalaiturille. Matti Koistisen taittopyörä mahtuu kyytiin yleensä hyvin.

Matti Koistinen pyöräilee osan työmatkastaan Tampereen Kalevasta Helsingin Punavuoreen. Välillä hän istuu junassa ja tekee töitä.

– Alle kahdessa tunnissa menen Kalevasta Punavuoreen, Koistinen kertoo.

– En tiedä, kuinka kukaan matkan kulkisi millään välineellä nopeammin.

Polkupyöräilyn ja junamatkan yhdistäminen onnistuu niinkin, että pyörä jää työpäivän ajaksi parkkiin asemalle. Ongelmia voi kuitenkin aiheutua siitä, että asemalta ei löydykään pysäköintipaikkaa.

Tampereella VR hakee nyt ratkaisua polkupyörien pysäköintiongelmaan. Parkkipaikkoja ollaan järjestämässä lähemmäs asemaan sisäänkäyntiä. Jos tämä ei onnistu, rautatieaseman pysäköintitaloa pyörittävä Finnpark lupaa tulla apuun.

– P-Asema olisi hyvä paikka pyörillekin. Se on katutasossa, toisin kuin monet pysäköintilaitokset, sanoo Finnparkin toimitusjohtaja Jussi Tanhuanpää.

Kaikkiin juniin pyörää ei kuitenkaan saa mukaan. Pendolinoihin tavalliset pyörät eivät mahdu ja myös Intercity-junissa niiden määrä on rajoitettu.