Jari Korkki: Rinta rottingilla ja liikenne kaarella

Hallitus sai kuin saikin sovittua, miten taksiliikenne vapautetaan. Tai siis ei vapauteta, vähän siitä riippuen keneltä kysyy, kirjoittaa Jari Korkki blogissaan.

politiikka
Jari Korkki.
Jari Korkki.Lassi Seppälä / Yle

Matkustin viime maanantaina Kotkasta Helsinkiin ihan tavallisella vuoroliikenteen linja-autolla. Etukäteen hyvissä ajoin netistä ostettu lippu maksoi yhden (1) euron. Siihen hintaan ei paljon haitannut, vaikka Karhulassa piti vaihtaa bussia ja siirtää kantamukset toiseen ajopeliin.

Jo Kotkasta lähtiessä kuljettajakin heittäytyi uteliaaksi. Halusi tietää, paljonko hänen työnantajansa rokottaa vajaan kymmenen kilometrin kyydistä Kotkansaarelta Karhulaan. Vaihtolipusta selvisi, että kolme senttiä. Näin ollen loppujen vähän yli 140 kilometrin hinnaksi Karhulasta Helsingin Kamppiin jäi 0,97 euroa.

Melko edullista, sanoisin.

Tulevana lauantaina käväisen junalla Tampereella. Etukäteen hyvissä ajoin netistä ostettu lippu maksaa alle kympin. Bussilla olisi päässyt kahdella (2) eurolla, mutta aikataulu ei ihan sopinut ja juna on lisäksi tunnin nopeampi.

Ei ole hinnalla pilattu tämäkään kyyti. Kyllä se sieltä tulee kun vähän potkii. Vähän luvattoman kauan VR:llä tosin kesti vastata bussiyhtiöiden luomaan hintapaineeseen.

Nyt kun kaukoliikenteen bussit ja junat on saatu pelaamaan niin, että matkustajan kukkaro veisaa ylistysvirsiä, pitäisi tietysti jotain tehdä myös paikallisliikenteelle. Ja niille takseille.

Ei siellä Kotkassakaan paikallisliikenteen bussilla kyyti Karhulaan maksa kolmea senttiä. Kolme euroa on lähempänä totuutta, eikä taida riittääkään.

Kunnon taksimies kannattaa tietenkin aina vapaata markkinataloutta. Kunnes puheeksi tulee taksiliikenne.

Helsingin Kampista Vantaan Tikkurilaan tai Espoon Tapiolaan maksaa 5,50 euroa laaki.

Hallituksen viikolla hyväksymässä liikennekaaressa tähänkin on luvattu muutoksia. Ainakin erilaisten kulkupelien yhdistelmän Kärsämäeltä Korkeasaareen pitäisi jatkossa onnistua, kuten kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kalle Jokinen asian ilmaisi.

Pitemmän päälle on varmaan syytä vapauttaa myös paikallisliikenteen hintakilpailu. Muuten joku kotkalainenkin keksii pian ostaa yhden euron lipun Helsinkiin, vaikka hyppää kyydistä Karhulan torilla.

Ja sitten on ne taksit. Nyt siis kuulemma taksilupia ei vapauteta, koska taksipuolue perussuomalaiset ei sitä halunnut. Tai siis vapautetaan vuonna 2018 niin, että lupia tulee lisää, eikä hintojakaan enää päätetä ehkä valtioneuvoston istunnossa kuten tähän asti. Lukija päätelköön, miten on.

Taksisuharien talouspoliittinen ajattelu on muuten aivan omaa luokkaansa. Kunnon taksimies kannattaa tietenkin aina vapaata markkinataloutta. Kunnes puheeksi tulee taksiliikenne. Silloin kuoren alta paljastuu armoton lupasosialisti.

Älkää käsittäkö väärin. Pidän taksilla ajamisesta ja arvostan taksikuskien ammattitaitoa ja palvelualttiutta.

Joskus voisi tosin jättää väliin sen poliittisen tilannekatsauksen, joka usein seuraa siitä, kun työajo suuntautuu eduskuntaan tai sieltä pois.

Senkin kyllä kestää, kun sulkee silmänsä ja muistelee Lontoota.

Siellä ne kaikki kannattavat Arsenalia.