Hätätekstiviestijärjestelmä on altis häiriöille

Suomessa hätäkeskukseen saa yhteyden myös tekstiviestitse, mutta toistaiseksi vielä jokaiseen kuuteen keskukseen on oma numeronsa.

Yle Uutiset viittomakielellä
Yle Uutiset viittomakielellä: Pitkä video hätätekstiviestipalveluista
Yle Uutiset viittomakielellä: Pitkä video hätätekstiviestipalveluista

Maanantaina 10.10.2016 hätätekstiviestijärjestelmässä havaittiin aluksi alueellinen, mutta myöhemmin valtakunnalliseksi levinnyt toimintahäiriö. Hätätekstiviestipalvelun hiukan alle vuorokaudeksi lamauttaneesta häiriöstä tiedotettiin maanantai-iltana vaaratiedotteella.

Hätäkeskuslaitoksen kehittämisestä vastaavan johtajan Kyösti Lehtosen mukaan puhelinoperaattorilta saatiin maanantaina tieto puhelujärjestelmän häiriöstä, joka esti myös tekstiviestiliikenteen. Häiriön aikana tekstiviestit eivät tulleet läpi hätäkeskukseen, mutta ne jäivät operaattorin sanomakeskukseen. Varastoon jääneet viestit välittyivät hätäkeskukselle vian korjaannuttua.

Tällä kertaa häiriön aikana ei Kyösti Lehtosen mukaan onneksi tullut yhtään aitoa hätätekstiviestiä vaan ainoastaan viranomaisen omia, testauksen vuoksi lähetettyjä viestejä.

– Tekstiviestijärjestelmän kautta tulee harvoin hälytyksiä, noin yhdestä kahteen viikossa.

Operaattoreilla on velvollisuus informoida Hätäkeskuslaitosta häiriöistä toiminnassa. Ilmoituksia näistä tulee, vaikka useimmin viranomainen huomaa vian ja informoi siitä operaattoria.

– Siksi olemme luoneet järjestelmän, että testaamme kahdesti päivässä jokaisessa hätäkeskuksessa että järjestelmä toimii.

Normaalitilanteessa hätäkeskuspäivystäjä vastaa välittömästi hätätekstiviestiin lisäkysymyksillä. Tästä asiakas tietää myös viestinsä menneen perille. Jos lisäkysymyksiä ei minuutin sisällä tule, kannattaa turvautua perinteisiin menetelmiin.

– Jos vika on jo huomattu ja tiedotettu, kannattaa hätätilanteessa ehdottomasti hakeutua sellaisen ihmisen luokse joka voi hätäpuhelun soittaa tai muulla tavalla tiedottaa meille, että me voimme lähettää apua paikalle.

112-hätätekstiviestipalvelua on valmisteltu vuosia. Uusi hätäkeskustietojärjestelmä on Kyösti Lehtosen mukaan parhaillaan testauksessa.

– Järjestelmä pitää ensin saada siihen kuntoon että se on kansalaisille turvallinen, keskeneräistä järjestelmää ei voida ottaa käyttöön.

Tämän hetken tiedon mukaan uutta järjestelmää aletaan ottaa hätäkeskuksissa käyttöön vuoden 2017 aikana. Kun uusi järjestelmä on kaikissa hätäkeskuksissa käytössä, palvelusta tiedotetaan laajasti. Palvelun käyttö tulee edellyttämään käyttäjien rekisteröitymistä. Kun uusi järestelmä on lanseerattu, hätäilmoituksen voi tehdä tekstiviestillä valtakunnallisesti numeroon 112.

Tekniikan kehittyessä tulevaisuudessa tekstiviestit ovat tuskin kuitenkaan ainoa tapa kuuroille tehdä hätäilmoitus. Markkinoilla on jo useita erilaisia sovelluksia, joiden kehittymistä Hätäkeskuslaitos seuraa tiiviiisti.

– Meille on keskeistä tietää missä hätätilanne on ja mitä siellä on tapahtunut. On tärkeää löytää keinoja, miten tämä tieto saadaan hätäkeskukseen.

Viittomakielisille soveltuvia hätäilmoitussovelluksia odotellessa on vaaratiedotteiden saamiseen tarjolla jo nyt hyödyllinen mobiilisovellus: Ylen Uutisvahti. Sien voi ladata eri käyttöjärjestelmille osoitteesta yle.fi/uutisvahti.