Palkittu teatterintekijä yritti ratkaista Palestiinan kriisin, nyt hän käy kiinni syyllisyydentunteeseemme

Noora Dadun suitsutusta saanut näytelmä Minun Palestiinani ei jättänyt tekijäänsä rauhaan.

kulttuuri
Noora Dadu
Näyttelijä Noora Dadu on kirjoittanut ja ohjannut näytelmän Fail - Virheellinen esitys Berislav Jurišić / Yle

Jos puhuisimme kirjoista tai elokuvista, voisi sanoa, että kyseessä on itsenäinen jatko-osa. Teatterissa sellaisia tehdään harvemmin.

Näyttelijä-näytelmäkirjailija-ohjaaja Noora Dadun Minun Palestiinani sai ensi-iltansa keväällä 2015 Teatteri Takomossa. Myöhemmin sitä esitettiin myös Ryhmäteatterin ohjelmistossa. Esitys vieraili festivaaleilla, sai ylistäviä kritiikkejä ja Dadu palkittiin vuoden Nuori näyttelijä -tittelillä.

Virhe on minusta yksi eniten ihmistä määrittävä tekijä.

Noora Dadu

Ensi-illan jälkeen teatteriesityksen tekijöillä on usein tyhjä tunne. Dadun kohdalla tyhjän tunteen tilalla oli suurempi, ammottava aukko.

– Koin, että nythän minun vasta odotetaankin edustavan tätä asiaa, Palestiinan kysymystä.

Myös työnantajat alkoivat nähdä hänet uusin silmin. Hän ei ollutkaan enää Kuusankoskella syntynyt helsinkiläinen freelance-näyttelijä vaan joku ulkomaalainen, se palestiinalainen. Ohjaajat alkoivat empiä ja työtilaisuudet huveta.

– Se tuntui väärältä. En ylipäänsä koe olevani minkään yhden asian edustaja. Se ei vastaa taiteilijaidentiteettiäni tai identiteettiäni muutenkaan, Dadu pohtii.

Käsitelläkseen tilannetta ja tunteitaan hän alkoi rakentaa uutta näytelmää. Siitä tuli Fail – Virheellinen esitys. Fail on englantia ja tarkoittaa virhettä ja epäonnistumista.

Virhe

Noora Dadua alkoi kiinnostaa se, kuinka maailma ja ihmiset ovat koko ajan vähän vinksallaan.

– Virhe on minusta yksi eniten ihmistä määrittävä tekijä, Dadu sanoo.

Kun ihminen virheineen rakentaa maailmaa, tulee siihenkin virheitä. Dadun mukaan ongelma ei kuitenkaan ole virheissä sinänsä vaan syyllisyydessä, jota podemme.

Noora Dadu
Noora Dadu esiintyy usein Ryhmäteatterissa ja Takomossa, mutta uusin esitys on tehty Kiasma-teatteriinBerislav Jurišić / Yle

Tiedämme, että tuhoamme ympäristöämme lentämällä lomalennolla tai syömällä lihaa. Silti lennämme ja syömme. Tiedämme, että maailman talousjärjestelmä ei kohtele kaikkia tasapuolisesti vaan kurjistaa toisia. Silti toivomme nousukautta.

Minun välineeni on teatteri ja toimin siellä.

Noora Dadu

Pelkäämme, että maailma ei säily lapsillemme sellaisena kuin haluaisimme sen säilyvän, mutta emme tee mitään säilymisen eteen. Tunnemme vain loputonta syyllisyyttä.

– Se, että ryvemme syyllisyydessä, estää meitä toimimasta, Dadu epäilee.

Hänen mielestään ihmiset käyttäytyvät addiktiivisesti. Syyllisyydessä ja itsesäälissä rypeminen ruokkii syyllisyydentunnetta entisestään. Kierre on valmis.

Ratkaisu

Minun Palestiinani -esityksessä Noora Dadu tarjosi katsojille myös ratkaisun Israelin ja Palestiinan väliseen konfliktiin. Dadu kokee itselleen kertyneen tietoa, jonka hän haluaa jakaa yleisölle. Puoliksi palestiinalainen Dadu havahtui Israelin ja Palestiinan tilanteeseen aikuisiällä ja päätti selvittää mistä konfliktissa ja miehityksessä on kysymys. Median välittämä kuva asiasta tuntui vääristyneeltä.

– Kaikki, jotka ovat jonkin alan asiantuntijoita, turhautuvat ennen pitkää median kanssa.

Dadu ottaa esimerkiksi hyönteistutkijan.

– Kun hyönteistutkija lukee Ylen tai Hesari jutun tutkimistaan toukista, hän menettää hermonsa. Eiväthän sen toukan karvat ole pystyssä vaan vinossa! Mitä ne nyt väittää!

Dadun mukaan meitä naurattaa, kun kyseessä on hyönteistutkija. Entä, jos kyse on kokonaisesta kansasta? Jos uutisen tiedot ovatkin vähän sinne päin, mihin se johtaa? Kansan kohtalo sinetöityy pikkuhiljaa tuhansilla vähän väärin tehdyillä sisällöillä.

– Minä en kuitenkaan lähde oikomaan tietoja mediassa. Minun välineeni on teatteri ja toimin siellä.

Ratkaisuja hän etsii myös Failissa.

– Ajattelin ehdottaa, että napataan syyllisyys kokonaan pois ja tarkastellaan asioita ilman sitä. Siten ehkä näemme, miten asiat oikeasti ovat.

Syyllisyydentunto on sitkeä tauti. Yksi Dadun esittämistä roolihenkilöistä tarjoaa lääkkeksi armoa.

– Armosta on tullut vähän sellainen naistenlehtitermi, Dadu harmittelee.

– Itse kuitenkin pidän sitä radikaalina muutosvoimana.

Some

Minun Palestiinani -esitystä tehdessään Dadu oli aktiivisesti läsnä sosiaalisessa mediassa. Hän keskusteli, otti kantaa, päivitti päivittämistään.

– Oikeastaan koko esityksen voisi nähdä yhtenä pitkänä Facebook-päivityksenä, hän sanoo.

Somessa syntyy harha, että olemme kaikki koko ajan oikeassa.

Noora Dadu

Viime keväänä somemitta tuli täyteen.

– Mietin, tarvitsenko oikeasti sosiaalista mediaa. Ja sitäkin, voiko siellä oikeasti vaikuttaa asioihin.

Dadulle tuli somessa paha olla ja hän poistui tai oikeammin päätti pitää taukoa. Hän ei kiellä, etteikö some olisi osa elämää.

– Moni viettää sosiaalisen median parissa kolmesta viiteen tuntia päivässä. Onhan se silloin selvää, että elämä on siellä. Ainakin osittain.

Dadua alkoi mietityttää, mitä ihmisen keholle tapahtuu, kun kaikki tapahtuu jossain, jossa kukaan ei ole kehollisesti läsnä, jossa kukaan ei kosketa, haista, kuule tai näe toista.

– Somessa syntyy harha, että olemme kaikki koko ajan oikeassa. Jatkuva oikeassaoleminen synnyttää vihaa ja väärinymmärrystä.

– On pelottavaa, jos alamme uskoa somen luomaan kuvaan itsestämme tai pikemminkin siihen kuvaan, jonka olemme itse luoneet itsestämme sinne, Noora Dadu pohtii.

Mökki

Fail – Virheellisen esityksen näyttämökuva Kiasma-teatterissa on hyvin yksinkertainen. Näyttelijä majailee pienessä mökissään. Hän on aika kaukana yleisöstään, mutta ääni tulee katsojaa tykö. Dadun ääni on mikitetty siten, että hiljainen puhe, kuiskauskin, kuuluu.

Noora Dadu
Noora Dadun mielestä vakavaa aihetta pitää lähestyä myös huumorilla ja itseironiallaBerislav Jurišić / Yle

– Rakastan radiojuontajien ääntä. Juontajalle, joka on tehnyt työtään 20-30 vuotta kehittyy lähiääni, joka ei koskaan enää lähde pois.

Samaa lähiääntä Dadu tavoittelee esityksessään. Välillä hän suuntaa puheen jopa sisäänpäin, itselleen.

– Olen itse esiintyjä ja ohjaaja. On vaikea sanoa, mikä tästä resosoi yleisölle ja millä tavalla. Koeyleisöltä on tullut ihan rohkaisevaa palautetta, Dadu iloitsee.

Hän kertoo esityksen sisältävän paljon myös huumoria.

– Kun valitsee tarpeeksi synkän aiheen niin pakkohan sille on nauraa, hän muistuttaa.

Fail – Virheellinen esitys on tuotettu yhteistyössä Baltic Circle -festivaalin ja Kiasma-teatterin kanssa. Esityksen jatkuvat festivaalin jälkeen Kiasmassa.