Joulukauppa viime vuotta vilkkaampaa – Kaupan liitto: Virkistää myös tulevaa

Joulukappa on käynyt vilkkaampana kuin viime vuonna, mikä ennakoi myös vauhtia tulevan vuoden ostointoon, arvioi Kaupan liiton toimitusjohtaja.

Kotimaa
Nina Frosterus ja Juhani Pekkala
Joulukaupasta keskustelivat Aamu-tv:ssä Kaupan liitto ry:n toimitusjohtaja Juhani Pekkala, Kantar TNS:n verkkokaupan asiantuntija Nina Frosterus ja puhelimessa Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Samuli Seppälä.

Joulukauppa käy nyt vilkkaimmillaan, kertoo Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala Ylen aamu-tv:ssä.

– Viestit kaupoista ja kentältä ovat olleet sellaisia, että kauppa on käynyt mukavasti ja se on vilkkaampaa kuin viime vuonna. Näyttää siltä, että kauppa jatkuu mukavasti jouluun asti.

Myös Verkkokauppa.com:in toimitusjohtaja Samuli Seppälä sanoo, että kauppa on käynyt vauhdilla.

– Nyt on edessä vuoden kaksi vilkkainta viikkoa ja kyllä on todella vilkasta ollut.

Tänä vuonna pukin konttiin näyttää päätyvän perinteisiä lahjoja.

– Pelikonsolit, tietokoneet, televisiot ja lelut. Tietenkin myös puhelimia myydään paljon, listaa Seppälä.

Tärkein sesonki kaupalle

Nordean teettämän tutkimuksen (siirryt toiseen palveluun) mukaan suomalaisten joulubudjetti on keskimäärin 517 euroa, josta lahjoihin menee keskimäärin 305 euroa ja muihin jouluhankintoihin 212 euroa.

Pekkalan mukaan Kaupan liitossa arvio joulukulutuksesta on maltillisempi.

– Kaupan liiton puolella ollemme arvioineet, että suomalainen käyttäisi joulukauppaan keskimäärin noin 190 euroa. Se vähän riippuu, miten se halutaan laskea.

Laskutavasta huolimatta joulu on ylivoimaisesti tärkein sesonki kaupalle.

– Suurin piirtein joulukauppa tietää sitä, että suomalaiset ostavat noin 900 miljoonalla eurolla kuukaudessa enemmän kuin aikaisemmin. Joulukaupan arvo kaupassa on noin vähän alle miljardi, summaa Pekkala.

Pekkalan mukaan joulukauppaa kannattaa pitää silmällä, koska se voi antaa suuntaa siitä, miten kauppa käy ensi vuoden puolella.

– Ei se yksi yhteen mene, mutta siinä on selvä ennakointi siitä, että jos joulukauppa on pirteä, niin kyllä sen virkistävä vaikutus yltää pitkälle seuraavaan vuoteen.