Kela yhdistää etäasioinnin ja etätulkkauksen yhdeksi palveluksi

Uusi etäpalvelu otetaan käyttöön vuoden alussa, ja sitä voivat käyttää kaikki tulkkauspalvelupäätöksen saaneet asiakkaat.

Yle Uutiset viittomakielellä
Kelan tunnus seinässä.

Kela käynnistää 2. päivä tammikuuta uudenlaisen etäpalvelun. Palvelussa yhdistyvät internetin videopuhelun kautta tapahtuva etäasiointi ja viittomakielen etätulkkaus.

Palvelu on käytettävissä yleensä arkisin kello 8 – 16. Sen käyttämistä varten ei tarvitse anoa erillistä päätöstä. Asiakas voi käyttää omaa älypuhelinta, tablettia tai tietokonetta, kunhan käyttöjärjestelmänä on Windows tai Android.

– Asiakas voi käyttää omia laitteita, mutta jos hänellä ei ole palveluun soveltuvaa laitetta, niin hän voi sellaista Kelalta hakea, kertoo suunnittelija Hanna Hyytiäinen-Sederholm Kelasta.

Palvelut samassa kanavassa – tietoturvasta huolehditaan

Paitsi varsinaista tulkkausta, voi etäpalvelussa hoitaa muitakin tulkkauspalveluun liittyviä asioita. Tätä ennen palvelut olivat erilliset.

– Uudessa palvelussa pyritään tarjoamaan monipuolisempaa palvelua antamalla sekä tulkkausta että asiointia tässä samassa palvelukanavassa, kenties yhden yhteydenoton aikana. Palvelu on hyvin helppokäyttöinen: asiakas menee kela.fi/kuvayhteys -sivulle ja sieltä valitsee "käynnistä yhteys" -linkin ja sitten yhteys viittomakieliselle palveluneuvojalle aukeaa, Hyytiäinen-Sederholm selvittää.

Hyytiäinen-Sederholm vakuuttaa, että uusi etäpalvelu on varmatoiminen ja myös tietoturvallisuus on kunnossa.

– Ilman muuta yhteys on tietoturvallinen, suojattu ja myös työskentelyolosuhteet vammaisten tulkkauspalvelukeskuksessa ovat laadukkaat ja tietoturvalliset ja studio-olosuhteissa tehdään tätä työtä.