Kiinan jättipato on viimein täysin valmis – Maailman suurin laivahissi otettiin käyttöön

Massiivisesta hankkeestaan ylpeä Kiina halusi marraskuussa esitellä luomustaan 15 ulkomaiselle medialle. Myös Yle pääsi paikalle.

Yle maailmalla: Peking
laiva padon sulussa

YICHANG Kolmen rotkon padon uumenista löytyy kaikkein pyhin, valvontasali, josta seurataan maailman suurimman vesivoimalaitoksen toimintaa.

Tänne kuljetaan sotilaiden valvomien tarkastuspisteiden kautta. Korkeassa ja ikkunattomassa huoneessa työskentelee muutama, tietokoneiden rivistöä tuijottava hiljainen mies.

Vuonna 1994 aloitettu jättihanke Kolmen rotkon pato on nyt, laivahissin käyttöönoton myötä, vihdoin täysin valmis.

Kiinan hallitus on ylpeä nykyhistoriansa massiivisimmasta rakennushankkeesta. Siksi se kutsui Ylen ja 14 muuta ulkomaista mediaa marraskuussa katsomaan, miltä viimeistä piirtoa myöten valmis jättiläinen näyttää.

Valokuvaus Kolmen rotkon padon hermokeskuksessa on kielletty, mutta muistiinpanoja saa tehdä. Valvontasalin etuseinää peittää mittarien rivistö, josta paljastuu käsittämättömän suuria lukuja.

Näytöt kertovat, että juuri nyt generaattorit jauhavat sähköä runsaan 8 300 megawatin teholla. Se on kymmenen kertaa enemmän kuin mitä yksi Olkiluodon ydinvoimalaitoksen reaktori tuottaa.

Keskivertovuonna Kolmen rotkon padon vesivoimalasta saadaan yhtä paljon sähköä kuin koko Suomessa käytetään. Kiinan sähköntarpeesta voimala kattaa silti vain noin 1,6 prosenttia.

padon alla oleva sali
Tältä näyttää Kolmen rotkon padon sisällä.Mika Mäkeläinen / Yle

Tulvien vähentäminen on padon tärkein tehtävä

Valtavan sähköntuotannon lähteenä on Jangtse, Kiinan pisin ja maailman kolmanneksi pisin joki. Hubein maakunnassa Kiinan keskiosassa sijaitseva Kolmen rotkon pato jakaa joen kahtia ylä- ja alavirtaan, joiden väliin on padolla luotu jopa 110 metrin korkeusero.

Veden virtaus voimalan läpi vaihtelee vuodenkierron mukaan, suurimmillaan se on kesällä kun Keski-Kiinassa sataa eniten.

Nyt turbiinien kautta virtaa valvontasalin mittareiden mukaan reilut 10 000 kuutiometriä vettä sekunnissa. Tulva-aikaan virtaus voidaan nostaa tästä viisinkertaiseksi, mutta sitä suurempi vesimäärä aiheuttaisi jo suuria ongelmia alavirran puolella.

Kartta Kolmen rotkon padon sijainnista Yichangin ja Chongqingin välillä.
Kartta Kolmen rotkon padon sijainnista Yichangin ja Chongqingin välillä.Yle Uutisgrafiikka

Virallisesti Kolmen rotkon padon tärkein tehtävä onkin lopettaa Kiinan ikiaikainen vitsaus, Jangtsen suurtulvat.

Pato pidättelee jättimäistä tekojärveä, jossa on lähes 40 kuutiokilometriä vettä. Se ulottuu Yichangin kaupungista satoja kilometrejä ylävirtaan, Chongqingin miljoonakaupunkiin.

Kuivana kautena patojärven pintaa lasketaan 30 metriä huipustaan, jotta sinne voidaan varastoida kesäsateiden ylävirralta tuomia vesimassoja.

Havainnekuva Kolmen rotkon padosta Kiinan Sandoupingissa.
Havainnekuva Kolmen rotkon padosta Kiinan Sandoupingissa.Yle Uutisgrafiikka, lähde: Chicago Tribune

Pato auttoi viime kesän tulvissa

Viime kesä oli Keski-Kiinassa harvinaisen märkä. Poikkeuksellisesti rankkasateet iskivät erityisesti Jangtsen alajuoksulle. Esimerkiksi Wuhanin miljoonakaupungissa satoi heinäkuun alussa 56 senttiä yhden viikon aikana.

Kolmen rotkon padon omistaa valtiollinen energiayhtiö China Three Gorges Corporation (CTG). Sen apulaispääinsinööri Zhang Shuguang kertoo Ylelle, että pato selviytyi kesästä hyvin.

– Vähensimme veden virtausta, jolloin joen vedenpinta laski ja sen ansiosta kaupunkien tulvavedet ohjautuivat helpommin jokeen, Zhang selittää.

Edellinen vastaava El Niño -sääilmiön aiheuttama sateinen kesä vuonna 1998, kun pato ei vielä ollut toiminnassa, johti Jangtsen tulva-alueilla noin 4 000 ihmisen kuolemaan. Tänä vuonna selvittiin 300 tulvauhrilla.

mies padon suluilla
CTG-yhtiön apulaispääinsinööri Zhang Shuguang.Mika Mäkeläinen / Yle

Harva uskaltaa arvostella patohanketta

Kaikki asiantuntijat eivät ole yhtä vakuuttuneita padon hyödyistä tulvantorjunnassa. Kolmen rotkon pato on Kiinassa tosin niin tärkeä hanke, että harva uskaltaa arvostella sitä ääneen. Kiinassa sensuroidaan jopa somessa esiintyvää patoarvostelua.

International Rivers -kansalaisjärjestön Pekingissä työskentelevä Kiina-ohjelman johtaja Stephanie Jensen-Cormier huomauttaa Ylen haastattelussa, että tulvien torjunnan kannalta miljardit eurot olisi ehkä voitu käyttää paremmin pitkin jokivartta kuin rakentamalla yksi jättimäinen pato.

Hän sanoo myös, että tulvan torjunta ja sähköntuotannon maksimointi ovat osittain ristiriitaisia tavoitteita.

Vedenpinnan korkeutta ja juoksutuksen nopeutta säädettäessä on valittava, pidetäänkö tärkeämpänä sähköntuotantoa vai tulvan torjuntaa. Yhtiöllä on houkutus priorisoida sähköntuotantoa, koska siitä se saa rahansa.

Pato kasaa taakseen maa-ainesta

Viisi vuotta sitten Kiinan hallitus julkisti poikkeuksellista arvostelua padon ongelmista (siirryt toiseen palveluun). Hallitus viittasi epämääräisesti geologisiin, inhimillisiin ja ekologisiin ongelmiin.

Geologisiin ongelmiin kuuluvat ainakin eroosio ja maanjäristysriski – miten pato kestäisi suurjäristyksen ja voiko patojärven massa aiheuttaa maanjäristyksiä sekä maanvyörymiä.

Eräs murheista on se, että joen ylävirralta kuljettamaa maa-ainesta kerääntyy patoaltaaseen. Edesmennyt pekingiläisprofessori Huang Wanli ennusti aikoinaan, että patoallas täyttyy lietteestä ja että pato jouduttaisiin ennen pitkää purkamaan.

viranomaiset ottava vesinäytettä joesta
Viranomaiset tutkivat patoaltaan vedenlaatua.Mika Mäkeläinen / Yle

CTG:n edustajan Zhang Shuguangin mukaan patoaltaaseen on kuitenkin kertynyt vain kolmasosa siitä sedimenttimäärästä, mitä viranomaiset olivat ennakoineet. Siihen on Zhangin mukaan päästy joen virtausnopeuden sääntelyllä, rantojen eroosion torjunnalla ja keräämällä maa-ainesta pois joesta.

Koska lietettä kerääntyy Kolmen rotkon padon taakse, padon alapuolella vuolas virta on vastaavasti kaivertanut joen pohjaa syvemmäksi. Samalla eroosio on syönyt jokea reunustavia tulvavalleja, jotka eivät enää saa uutta vahvistusta joen mukana kulkevasta lietteestä.

Kun maa-ainesta kulkeutuu jokisuistoon aiempaa vähemmän, merivesi tunkeutuu kauemmas sisämaahan päin. Eniten ongelmasta kärsii joen suulla sijaitseva Kiinan suurin kaupunki Shanghai (siirryt toiseen palveluun).

ihmisiä voimistelee satamassa
Aamuvoimistelua patojärven takia uudelleenrakennetun Yuyangin kaupungin satamassa.Mika Mäkeläinen / Yle

Padon hintalappu kymmeniä miljardeja

Kolmen rotkon pato on ollut pitkä ja kallis hanke. Ensimmäisenä patoajatuksen esitti tiettävästi Kiinan tasavallan ensimmäinen presidentti Sun Yat-sen lähes sata vuotta sitten.

Vallankumouksen ja monen suurtulvan jälkeen padon kannattajiin kuului myös maan ensimmäinen kommunistijohtaja, puhemies Mao Zedong. Lopullisesti Kiinan johto päätti padon rakentamisesta vuonna 1992. Varsinaisen padon rakennustyöt kestivät 12 vuotta.

Vuonna 2009 Kiinan virallinen uutistoimisto Xinhua kertoi, että patohanke oli maksanut 254 miljardia juania eli silloisen kurssin mukaan noin 25 miljardia euroa. Epävirallisten arvioiden mukaan summa on voinut olla huomattavasti suurempi. Lähes kolmannes rahoista kului 1,3 miljoonan ihmisen uudelleen asuttamiseen.

Nimensä pato sai kolmesta peräkkäisestä rotkosta, joiden kautta Jangtse virtaa, ja joiden maisemia pidetään Kiinassa erityisen jylhinä – vielä senkin jälkeen, kun joen pinta nousi padon rakentamisen seurauksena kymmeniä metrejä.

laiva laivahississä
Kolmen rotkon padon laivahissi on maailman suurin.Mika Mäkeläinen / Yle

Laivahissillä pikavauhtia padon ohi

Viimeinen silaus Kolmen rotkon patohankkeessa oli laivahissin rakentaminen padon yhteyteen. Testauksen jälkeen hissi otettiin säännölliseen käyttöön marraskuussa. Yle pääsi kokeilemaan laivahissiä ensimmäisten median edustajien kanssa.

Rahtilaivat käyttävät padon ohittamiseen viisiportaista kanavaa, jossa kulku sulkujen läpi kestää 3–4 tuntia. Laivahissillä matka taittuu kuitenkin parhaimmillaan 40 minuutissa.

Hissiä voivat käyttää korkeintaan 3 000 tonnin painoiset ja 110-metriset matkustajalaivat. Molemmat vaihtoehdot, sekä hissi että sulut, ovat käyttäjilleen ilmaisia. Ja kun Kiinassa rakennetaan, mikään ei voi olla liian suurta: laivahissi on luonnollisesti maailman suurin.

Padon yhtenä tavoitteena on ollut helpottaa vesiliikennettä sisämaan metropolista Chongqingistä maailmalle. Patojärven rakentaminen syvensi väylää ja helpotti navigointia.

Rahdin kuljettaminen jokea pitkin on halvin vaihtoehto, mutta nykyisin hyvin hidas maanteihin ja rautateihin verrattuna. Niinpä rahtilaivoissa joella näkyy lähinnä raskasta bulkkitavaraa kuten maanrakennustarpeita.

Kaupan päälle Yichangin seutu on saanut nähtävyyden, joka on yksi Kiinan suosituimmista. Viime vuonna patoon tutustui yli kaksi miljoonaa turistia.

Useimmille kiinalaisille vierailijoille Kolmen rotkon pato edustaa vaurautta ja Kiinan teknistä edistystä.

– On siinä varmaan riskinsä, mutta kun asiantuntijat ja tutkimuslaitokset väittelivät siitä vuosia, turvallisuudesta on varmasti huolehdittu, uskoo Cui Kai, joka tuli katsomaan patoa yli tuhannen kilometrin päästä.

autoilla lastattuja proomuja padon suluissa
Kolmen rotkon padon sulkujen kautta maailmalle viedään Chongqingissa tehtyjä autoja.Mika Mäkeläinen / Yle