Saara Aalto ja Alma innostavat suomalaispoppareita pyrkimään maailmalle

Levy-yhtiöt uskovat, että suomalaisella englanninkielisellä popmusiikilla on pitkästä aikaa mahdollisuus lyödä läpi kansainvälisesti.

musiikki
Saara Aalto
Saara Aalto AOP

Saara Aallon menestys Britannian X Factor -kilpailussa, Alman suosio Saksassa ja suomalaisten biisinkirjoittajien kuten Justin Bieberille kappaleita tehneen Nico Stadin läpilyönti. Tässä muutama esimerkki suomalaisen popmusiikin menestystarinoista viime vuodelta.

Suomessa suurimmat levy-yhtiöt ovat pitkän aikaa panostaneet lähes pelkästään suomenkieliseen musiikkiin. Täällä kuunnellaankin verrattaen paljon kotimaista musiikkia. Esimerkiksi levy-yhtiö Sony Musicin tuottamasta musiikista 70-80 prosenttia on suomenkielistä.

– Suomalainen musiikki on voinut jo muutaman vuoden erittäin hyvin. On hienoa, että näin pienellä kielialueella tehdään omaa musiikkia omalla kielellä ja se elää ja voi hyvin, sanoo toimitusjohtaja Wemppa Koivumäki.

Levy-yhtiöissä vahvaa panostusta suomenkieliseen popmusiikkiin perustellaan muun muassa sillä, että sitä suomalaiset haluavat kuunnella.

– Spotyfihin tulee 20 000 uutta biisiä joka päivä. Ja paras tapa pärjätä niitä vastaan on julkaista hyvää suomalaista musiikkia suomen kielellä. Suomalainen musiikki on ollut tänä vuonna ja lähi aikoina tosi freesiä ja kilpailukykyistä näiden kansainvälisten hittien keskellä, sanoo Universal Musicin toimitusjahtaja Kimmo Valtanen.

Spotifyn kautta maailmalle

Nuori musiikintekijäsukupolvi on kuitenkin muuttamassa suuntaa. Enää ei ajatella kotimaalähtöisesti vaan globaalisti. Nykyisillä musiikinjakelukanavilla kuten Spotifylla ja YouTubella on helppo saavuttaa kuulijoita mistä päin maailmaa tahansa.

– Tekijät pitävät kansainvälistä markkinaa kotimarkkinanaan ja sehän on viennin kannalta äärimmäisen hieno juttu, että tavoitteet asetetaan maailmalle, sanoo toiminnanjohtaja Tuomo Tähtinen musiikkivientiä edistävästä Music Finlandista.

Alma levy-yhtiö Warnerin portaikossa Helsingissä.
Alma levy-yhtiö Warnerin portaikossa Helsingissä.Jouni Immonen / Yle

Levy-yhtiötkin tuntuvat heränneen suomalaisen englanniksi tehdyn musiikin mahdollisuuksiin. Kun vielä muutama vuosi sitten musiikkibisnes kipuili vähenevän levymyynnin kanssa, nyt suoratoistopalveluiden suosio on alkanut tuottaa jälleen levy-yhtiöille rahaa. Siksi uskalletaan ottaa myös riskejä ja panostaa ulkomaille tähtääviin artisteihin.

Sony Music on jo muutaman vuoden satsannut Isac Elliotin läpilyöntiin Yhdysvalloissa ja Universal Music uskoo Sara Forsbergin eli Saaran uuteen tulemiseen.

– Jos nuorilla tekijöillä vähänkin veri vetää maailmalle, niin kyllä siellä aika nopeasti myös ollaan. Jos ei muuten, niin ainakin testaamassa, sanoo Sony Musicin Wemppa Koivumäki.

Ei enää pelkkää heviä

Edellisen kerran suomalainen englanninkielinen musiikki löi läpi maailmalla vuosituhannen vaihteessa, jolloin listojen kärjessä pyörivät esimerkiksi Bomfunk Mc's, HIM ja Nightwish. Suomalaisten hevibändien suosio maailmalla jatkuu edelleen, mutta ajat ovat muuttumassa.

– Vanhassa musiikinvientikulttuurissa maailmalle vietiin miehisiä hevibändejä. Nyt mennään kohti uutta aikaa, jossa uudenlaiset artistit ja etenkin nais- ja popartistit ovat niitä, jotka nousevat uusiksi vetureiksi, arvioi Universal Musicin Kimmo Valtanen.

Globaaleilla musiikkimarkkinoilla ei ole enää väliä, missä musiikki on tehty. Esimerkiksi suomalaiset biisinkirjoittajat tuottavat kansainvälistä musiikkia yhteistyössä eri maalaisten muusikoiden kanssa.

– Suomalaiselle musiikille ei sinänsä ole kysyntää suomalaisena musiikkina, vaan ennemminkin hyvät kappaleet ja mielenkiintoiset artistit ja heidän ympärillään tehty määrätietoinen työ tuottaa tuloksia. Silloin markkina voi olla Pohjois-Amerikassa, Euroopassa tai Aasian suunnalla, sanoo Music Finlandin Tuomo Tähtinen.

Levy-yhtiöiden pomot uskaltavat sanoa nyt ääneen, että kansainvälisille musiikkimarkkinoille tähdätään tosissaan.

– Uskon, että tämä uusi sukupolvi oppii nopeasti haistamaan, tuottamaan ja tekemään asioita persoonallisesti, uudella ja kilpailukykyisellä tavalla. Väitän, että vuoden kahden sisällä me tullaan näkemään isoja suomalaisia kansainvälisiä pophittejä, ennustaa Kimmo Valtanen.