Rekkakuskit vinkkaavat huonoista teistä – Facebook-ryhmässä jo lähes 2000 jäsentä

Ammattikuljettajat kyllästyivät teiden puutteelliseen talvikunnossapitoon ja perustivat Facebookiin tienpidon vinkkausryhmän, johon on lyhyessä ajassa liittynyt pari tuhatta tiellä liikkujaa. Vihjeet välitetään myös ELY-keskuksille.

Teiden kunnossapito
Lumi pöllyää kaltatiellä
Elina Niemistö / Yle

Päätös Facebook-ryhmän perustamisesta syntyi joulukuun alussa Pohjanmaalla, kun rekkakuskit kokoontuivat pohtimaan, mitä teiden huonolle hoidolle voisi tehdä. Valtatie kahdeksalla oli juuri kuollut kollega kahden rekan kolarissa. Kokoontumisessa Edsevössä oli paikalla rekkakuskeja ja viranomaisia.

Rekkaa ammatikseen ajava Tiia Rajala Seinäjoelta tiivistää, että kuljettajat päättivät ikään kuin rekrytoida kuskeja ELY-keskusten avuksi:

– Kriisikokous Edsevössä naulasi lukkoon tämän, kun ELY-keskuksen edustaja oli kertonut, ettei heillä ole resursseja valvoa, että hoidetaanko hoitourakat sovitulla tasolla. Me nyt tässä heittomerkeissä rekrytoitiin vähän porukkaa ELY-keskuksen avuksi.

Pari tuhatta jäsentä

Suljettu Facebook-ryhmä on kerännyt parissa viikossa pari tuhatta jäsentä eri puolilta Suomea. Tiia Rajalan mukaan suljettuun ryhmään hyväksytään kaikkia tiellä liikkujia rekkakuskien lisäksi aina motoristeista henkilöautoilijoihin.

Me nyt tässä heittomerkeissä rekrytoitiin vähän porukkaa ELY-keskuksen avuksi.

Tiia Rajala

– Ryhmässä (Kelitiedotteet ja varoitukset Suomi ) jaetaan jäsenille reaaliaikaista tietoa huonosti hoidetuista tienpätkistä, mutta tieto välitetään eteenpäin myös ELY-keskukselle. Tietoa on saatava näkyville, että osataan varoa.

Säännöissä kehotetaankin, että Facebook-päivityksen lisäksi huonoista paikoista soitetaan myös Liikenneviraston Tienkäyttäjän linjalle (siirryt toiseen palveluun) (puhelinnumero 0200 2100).

Viralliset toimet eivät riitä

Ainakin Etelä-Pohjanmaan ELY on ottanut ammattikuskien huolen tosissaan. Edsevön kokouksen jälkeen keskus on palkannut konsultin, joka tarkastaa tieurakoiden hoitoa. Toisen konsultin palkkaaminen on harkinnassa.

Silti ammattikuskien mielestä Suomessa tarvitaan nyt viranomaisten lisäksi kansalaistoimintaa, jotta tiet saataisiin nykyistä turvallisemmiksi. Tiestössä hiertää talvella teiden kunnossapito. Tien käyttäjien mielestä auraus, suolaus ja liukkauden torjunta tulevat jälkijunassa.

Tavallaan nyt silmäniskun kanssa haastetaan urakoitsijoita siihen, että nyt on pakko lähteä tekemään jotain sinne tien päälle.

Tiia Rajala

– ELY-keskuksilla hoitourakoiden valvonta on hankalaa ja siinä on ollut selkeästi puutteita. Nyt saadaan ehkä realistisempi käsitys siitä, toteutuvatko teiden hoitoluokitusten mukaiset toimet. Jos pohjana ovat ELY-keskuksen tiedot ja ryhmän ilmoitukset, että jossain on tie auraamatta, niin onhan se merkki siitä, että urakan hoito ei ole toteutunut, päättelee raskasta ajoneuvoa ammatikseen ajava Tiia Rajala.

Rekkakuskien keskuudessa on sellaista ilmaa, että Tienkäyttäjän linjalle soittaminen ei tuo nopeaa helpotusta jonkun tien kuntoon. Ilmoitus Tienkäyttäjän linjalle halutaan kuitenkin tehdä, sillä silloin ongelma saadaan kirjattua virallisesti ylös.

– Mitä useampi tekee tällaisen ilmoituksen, tieto on sen varmempaa. Voisi kuvitella, että Facebook-ryhmä ja useat soitot Tienkäyttäjän linjalle luovat painetta reagointiin. Tavallaan nyt silmäniskun kanssa haastetaan urakoitsijoita siihen, että nyt on pakko lähteä tekemään jotain sinne tien päälle, hymähtää Rajala.